February 7, 2003
Jag har fått en kemi-uppgift där jag ska ta reda på hur uppladningsbara batterier respektive batterier som inte går att ladda upp fungerar. Varför går det inte att ladda upp? Vad är skillnaden? Har sökt runt lite på internet och så men jag skulle vilja vet hur reaktionerna går till lite mer detaljerat.
Det jag behöver lite hjälp med är alltså: Vilka reaktioner sker? Hur rör sig elektronerna? Jonerna? Varför vill elektronerna i ett bly-batteri från blyplattan till blyoxidplattan?
Tack på förhand
September 13, 2001
Läxor tycker jag att du kan göra själv.
Men här har du nog allt du behöver.
http://en.wikipedia.org/wiki/B.....ectricity)
January 11, 2003
Bara för dumhetensskull vill jag poängtera att ALLA battrier GÅR att ladda upp... om det funkar bra, eller hur det ska göras är lite anourlunda...
Har laddat upp alkaliska batterier i över 1 år... man kan iaf få 5-20 uppladdningar (så länge man gör det rätt)
OBS! Gör man det fel så kan batteriet läcka/explodera...
June 17, 2002
paddanx wrote: Bara för dumhetensskull vill jag poängtera att ALLA battrier GÅR att ladda upp... om det funkar bra, eller hur det ska göras är lite anourlunda...
Har laddat upp alkaliska batterier i över 1 år... man kan iaf få 5-20 uppladdningar (så länge man gör det rätt)OBS! Gör man det fel så kan batteriet läcka/explodera...
eftersom sånna som "inte ska gå att ladda upp" e dyrare kan väl du förklara hur man laddar upp på rätt sätt då... 🙄 så mna kan mygla... 8)
February 7, 2003
Chewie wrote: Läxor tycker jag att du kan göra själv.
Men här har du nog allt du behöver.
http://en.wikipedia.org/wiki/B.....ectricity)
Jag behövde hjälp med hur man skriver reaktionerna...tack för länken men jag hittade inget om det där heller.
February 7, 2003
paddanx wrote: Bara för dumhetensskull vill jag poängtera att ALLA battrier GÅR att ladda upp... om det funkar bra, eller hur det ska göras är lite anourlunda...
Har laddat upp alkaliska batterier i över 1 år... man kan iaf få 5-20 uppladdningar (så länge man gör det rätt)OBS! Gör man det fel så kan batteriet läcka/explodera...
Men det funkar väll bara om du använt en liten del av batteriet? Förklara gärna lite.
April 16, 2003
gå till http://www.howstuffworks.com och sök på battery så får du en massa matnyttigt.
January 11, 2003
Doggy: Nja det fungerar även med typ helt urladdade... men mycket sämre. Exakt tekniskt sett är det ju en del av batteriet som går över i joner, och om du laddar ur det helt är typ hela strukturen av detta upplöst... varav du inte får en lika bra återskapning sen.
Av vad jag har märkt funkar det bäst om man använder typ max 50% av batteriet... vilket med 4-10 uppladningar ger lika mycket som 2-5 batterier fast från ett...
Mullvaden: De går att ladda upp billiga och dyra... det är samma teknik i grunden ju... men det hela har lite risk i sig, samt om människor gjorde detta skulle de ju förlora massor så därför säger de "går ej att ladda"... Jag har lyckats ladda upp allt från alkaliska Duracell till billigt skit... Dock är det mycket lättare med alkaliska... (försöker se om det också går med Lithiumbatterier nu...) Och man får lika "mycket" från dyra som billiga så... enkla Clas Ohlson batterier funkar bra.
----
Kort sagt, det är en kemisk process... den processen kan köras båda hållen, ena ger energi, andra kräver energi....
Det finns alkaliska laddare lite varstans som är bra grund till detta... de kom ett tag och försvann pga de användes till detta skulle jag tro 🙂 Det som är unikt med dem är att de har en spänning konstant hela tiden, och laddar med avtagande ström... kort sagt destu närmare 1,5V destu långsammare, mot typ 1,55V ger de 0mA iaf... på så sätt överladdar man inte.
Gör detta på egen risk:
Om du ska göra en själv får du för 1,5V batt fixa en laddare som ger typ 1,55-1,6 V och sedan bygga på en krets som ström begränsar, det är mycket viktigt att de laddar långsamt... annars risk för kaboom... (långsamt: typ max 20mA kanske... funkar med allt från 1-50mA beroende på typ och storlek på batteriet.) Tänk bara på att den ska minska när det närmar sig fullladdat...
OBS: Du får inte högprestanda batterier utav detta.. men om du gör det rätt kan du iaf få minst 5 laddningar ur i princip varje batteri... de brukar funka bra i allt från klockor till fjärrkontroller och tom CD-spelare de första 2 laddningarna iaf, har deras struktur inne blivit för dålig så får man inte så mycket kraft ur dem dock... så ladda inte ur dem helt.
August 16, 2002
mm asså du har ett ämne som oxiderar (avger e-) och ett som reduceras (tar upp e-)... det som avger bli minuspolen...
tar ett lätt exempel:
Li -> Li(-II) + 2 e-
Cu(II) + 2 e- -> Cu
alltså du har litium som reduktionsmedel, och koppar som oxidationsmedel... sen så leder man elektronerna genom en sladd eller whatever... fungerar exakt som en galvanisk cell... lätt som en plätt...
du har väl den där serien vad heter den... elektrokemiska spänningserien? aja där ser du vilka ämnen som är starkast reduktionsmedel och därmed vilket som blir plus o vilket som blir minus...
skillnaden med batterier som går att ladda upp, eller snarare är gjorda att laddas upp, är att de använder olika ämnen... vissa ämnen är bara inte så lämpade att "laddas upp".... orkar inte dra varför men om du kollar på tex ett blybatteri o jämför mot ett salmiakbatteri så ser du
February 7, 2003
paddanx: Att ladda upp batterier lät ju spännande.. 😀
Tack för tipset
keffing: Tack för hjälpen, kom på hur det var för en stund sen.
Det var detta jag hade lite svårt med:
Vid plus: PbO2 + HSO-4 + 3H+ + 2e- --> PbSO4 + 2H2O
Vid minus: Pb + HSO-4 --> PbSO4+ H+ + 2e-
Ihop satt: Pb + PbO2 + 2H+ + 2HSO-4 --> 2PbSO4 + 2H2O
1 Guest(s)