December 6, 2001
Det var ett par år sedan jag höll på med sånt i skolan men jag tror att det kan vara är så att man har en spole (förmodligen isolerad koppar tråd) som är fäst i ett trattformat membran. Sen ska det finnas en magnet i spolen som inte får sitta fast i spolen.
När man sen kopplar in högtalaren i förstärkaren skickar förstärkaren ut elektriska impulser som får spolen att bli en elektromagnet som reagerar på magneten inne ispolen (när man håller två magneter mot varandra fastar dem eller stöter ifrån varandra) som då växlar mellan de olika polerna, nord och syd (heter det så?), så att spolen och därmed membranet börjar vibrera och sätter då luften i rörelse och då bildas ljudet......
Du får ha överseende med diverse fakta och stavfel som kan ha smugit sig in i texten eftersom ja inte har hållit på med detta på flera år....
May 8, 2001
On 2002-01-28 17:10, Zaver wrote:
On 2002-01-28 17:04, siljeQvist wrote:
men det beror ju på förstärkaren och inte på högtalaren.....min förstärkare använder sig av växelström.. tråkigt eftersom jag hade tänkt använda den som fancontroller men då behövs likström.
Redan tillbaka ?
April 1, 2001
On 2002-01-28 18:10, Biters wrote:
On 2002-01-28 14:31, Iceman wrote:
Det är också viktigt att högtalaren ska matas med växelspänning, och absolut inte likspänning...Är du absolut 100 på det?
Jag har aldrig pillat med sånt själv. Men för ett tag sen hade jag en elektroniklärare som har reparerat radio/tv apparater i 30 år typ. Han sa att om högtalare går sönder så ska man först mäta så att man inte får ut likspänning ur förstärkaren, för isf så går nästa högtalare sönder också. Och nästa och nästa. Tills man har fixat problemet...
Av detta drog jag slutsatsen att: Man ska förmodligen inte ha ut likspänning från förstärkaren.
2 Guest(s)