March 1, 2003
TERdON wrote: det går att generalisera kopplingen till 3 eller fler kontakter men då blir den rejält krånglig på köpet. Det vanligaste användningsområdet annars är väl mest när man har en lampa i en trappa, och vill kunna tända och släcka den både där uppe och där nere. Just därför brukar sådan här koppling kallas "trappkoppling".
Du kan inte bjuda på en trippeltrappa då? Säger du A får du säga B :bgrin:
September 13, 2002
TERdON wrote: [quote=heimdal]alla sekunder är väl inte lika långa.. relativitetsteorierå jävelskap å nu ska jag inte fortsätta för då säger jag bara nått felaktigt
Du behöver inte fortsätta, du har redan skrivit något felaktigt. 🙂
Alla sekunder som mäts ÄR lika långa. Problemet är bara att tiden i sig är relativ, och [en massa krånglig fysik...] det innebär att de tidsmätningar vi gör inte kommer samma resultat om vi rör oss jämfört med det vi mäter på som om vi befann oss i vila jämfört med mätobjektet. Befinner vi oss i vila jämfört med mätobjektet kommer vi dock alltid mäta samma tid. Det finns även formler, med vilka vi kan räkna ut vilken denna tid skulle vara, om vi nu har mätt tiden för ett mätobjekt som rör sig jämfört med oss själva... :bok:
tack..
nu kommer jag inte kunna sova på 10 år
3 Guest(s)