Hur gör man en film som aldrig stannar?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hur gör man en film som aldrig stannar?
Datakomponenter
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 119
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 21, 2006 - 11:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Så här ligger det till

på mitt jobb så har vi en barnhörna där barn kan sitta och titta på film när deras mammor och pappor går och handlar i butiken.

Första problemet

När den dvd filmen(barnfilmen) t.ex kalle anka är slut så måste vi, alltså personalen vara vaksamma att starta den igen, det är rätt jobbigt att ha det i huvudet hela tiden i bland glöms det bort och då får vi sura barn som bråkar med varandra i stället ett exempel bara...

Andra problemet:/

Den dvd spelaren är ingen avancerad spelare och det finns inte någon repeat knapp som det finns på cd-spelare eller kanske på dyra dvd-spelare, vem vet. inga svar som köp ny dvd spelare, utan hur kan man bränna om det till en loopad dvd-skiva (eller va det det nu heter ) elle rsom jag kallar det en självgående skiva.

Så jag undrar om man kan bränna om den filmen till en dvd skiva som startar om sig hela tiden när filmen är slut och börjar om igen. Är det någon speciel program man ska ha för att bränna eller ändra på vissa kapitel, eller va fan ska man göra. Har aldrig tänkt på det när man bränner men nu behöver jag veta det verkligen.

Hoppas någon kan och vet hur man gör

Redzo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 998
1006281
January 21, 2006 - 11:23 pm
sp_Permalink sp_Print

om det är en vanlig (icke dator) dvd spelare så kna man inte göra nåt sånt. dom kräver att man trycker på play knappen så fort filmen slutar.
EDIT: Du kan köpa en billig dvd spelare (finns för 6-700kr) som spelar divx filmer, koda om ett par dvd till divx format, bränna det på en duallayer skiva och på det viset få 7-8+ timmar underhållning på en enda skiva.

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
Forum Posts: 4679
1006290
January 21, 2006 - 11:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag vet inte hur man gör, men borde väl gå att få den att hoppa från sista kapitlet till första igen?
Inehållet på en dvd skiva är ju oftast uppdelat i några minuterlånga kapitel med en kodad sträng som bestämmer i vilken ordning dessa kapitel skall visas. Tex om man vill köra en film med extrascener eller utan så väljer man olika spår. Därför antar jag att man kan skapa ett sådant spår som gör så att den hoppar från sista kpitlet till första åtminståne så många gånger att det räcker för en arbetsdag. Min gissning, fast som sagt vet inte hur man gör. 🙂

Redzo
Kommer du hit ofta?
Medlem
1006291
January 21, 2006 - 11:35 pm
sp_Permalink sp_Print

i teorin låter det bra men jag undrar om det är genomförbart i praktiken då i dom allra flesta program måste du "avsluta" skivan innan det går ens att bränna.

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
Forum Posts: 4679
1006294
January 21, 2006 - 11:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Redzo wrote: i teorin låter det bra men jag undrar om det är genomförbart i praktiken då i dom allra flesta program måste du "avsluta" skivan innan det går ens att bränna.

Vad menar du nu? Om jag förstod de du sa rätt nu så har det absolut ingenting med saken att göra. De jag snackar om är bara en fil som innehåller "namnet" på det kapitel som skall spelas upp.
Tex om kapitel ett heter K1 2an heter K2 osv, så skulle en sådan fil kunna se ut så här "Play, K1, K2, k3, K4, K5, Stop" Fast vill man ha en som räcker längre gör man "Play, K1, K2, k3, K4 ,K5, K1, K2, k3, K4, K5, K1, K2, k3, K4, K5, Stop"

Datakomponenter
Medlem
1006298
January 21, 2006 - 11:49 pm
sp_Permalink sp_Print

ni har nästan svaret känns det som men jag tror på teorin som ni säger men hur gör man den i praktiken på en praktiskt sätt.

det känns som att ni är så nära eller så har vi svaret men är omedvetna om det

fan ska jag göra!! man kan koda om och göra som du sa men måste inköpa ny dvd spelare som klarar xvid men det vill de inte.

det måste gå kan inte fatta att med datorn inte kunna lura dvd spelaren att aldrig sluta utan bara forsätta som t.ex k1 k2 k3 k4 k5 k1k2k3k4k5 osv:(

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1006301
January 21, 2006 - 11:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Joda det går att genomföra, med DVDLab pro iaf..
Bara ange att när den första filmen är slut så ska den börja på den andra, eller om man bara har en så länkar man tillbaks till den igen..

Redzo
Kommer du hit ofta?
Medlem
1006303
January 21, 2006 - 11:53 pm
sp_Permalink sp_Print

där ser man 🙂 nåt att lägga på minnet

Datakomponenter
Medlem
1006304
January 21, 2006 - 11:54 pm
sp_Permalink sp_Print

om det går kan du länka mig till progrmen och någon slags artikel som vissar hur eller om du är snäll och kan förklara mer. 🙂

skulle uppskattas mycket

POE
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1136
1006305
January 21, 2006 - 11:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Du kan lära dig hur VOB-filer är uppbyggda och editera dessa "offsets" för "kaptielbyten" själv, t.ex. med en hexeditor. Dock har jag ingen aning om detta är genomförbart, men det bör gå.

EDIT: ojoj, väntade lite för länge på att trycka på "Skicka". 😛 Snorchs förslag är ju helt klart lättare.
EDIT2: vob-filer var ju visst bara mpeg2-streams, så det är antagligen någon annan fil på dvd-skivorna som innehåller information om kaptielerna. 😛

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1006311
January 22, 2006 - 12:01 am
sp_Permalink sp_Print

Vet inte om trial-versionen klarar av att göra allt men du kan ju prova.. http://www.mediachance.com/download.htm

Du hittar nog lite guider och liknande här: http://www.mediachance.com/dvd.....abpro.html
och på http://www.videohelp.com

edit: Vet föresten inte om det fungerar att länka till samma film som man just spelat, och har inte möjlighet till att kolla upp det nu heller..
Men om det inte fungerar så kan du isället sätta timeout tiden på menyn till endast några sekunder så att när tiden går ut så följer den dina länkar, ex börjar spela film1 och när den är klart tillbaks till menyn och efter några sekunder börjar det hela om igen..

dupa666
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 179
1007287
January 24, 2006 - 2:56 pm
sp_Permalink sp_Print

annars brukar det ju finnas en funktion som heter A-B på de flesta spelarna. Markera a i början och b i slutet sen brukar man kunna sätta den biteen i repeat.
Annars om man bränner skivorna(kanske inte det smartaste om det är en affär men) så kan man om man bara lägger in en videofil ha så att den autostartar och går på repeat.

BarateaU
Member
Medlem
Forum Posts: 4597
1007298
January 24, 2006 - 3:25 pm
sp_Permalink sp_Print

ELLER så gör du så att du kodar om det till VCD som inte tar så himla galet med platts och kalle anka kanske inte kräver sådan hög kvalite utan du kan göra det utan att det skadar, kanske inte audiofiler och bildfikserade muppar som sitter och tittar 😉

Men en film borde kunna ta ~700mb dvs en vanlig skiva, och på en DualLayer skiva får man säkert in ~12 filmer då i princip.
Och så bränner du dem så den ena börjar efter den andra slutar direkt.
Och då borde du kunna ta det lungt i en halv dag innan de tar slut.

Sen är det bara att tima att säga att filmernax12 = timmar.
Sätter du bara larm på mobilen som piper till en gång om dagen så du minns.
Men att kunna ha 12 i följd är gudsgåva gemfört mot 1.

Koda om kalle anka till VCD sen för att DVD'n skall luras till att det är dvd måste du koda om ljudet till 48khz eller nått sånt.
Använd dvdsanta eller tempegnc eller va det nu hette.

Vad får jag som belöning :bgrin:

Edit:
TMPGEnc DVD Author
heter de, använde det själv när jag skulle slänga in massa seinfe*d avsnitt som vcd på dvd, man får platts med en del 😉

Datakomponenter
Medlem
1007615
January 25, 2006 - 1:36 am
sp_Permalink sp_Print

du får en puss embarassed

Bengt Forssén
Hi, nice to meet you!
Medlem
Forum Posts: 1
1012244
February 7, 2006 - 2:09 am
sp_Permalink sp_Print

Med hjälp av Adobe Premiere 1.5 pro så kan jag loopa DVD film...
http://www.mediastudion.se

Peter Blom
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1441
1013030
February 9, 2006 - 3:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Skumt, även enklare DVD'er brukar väl ha någon form av repeat funktionm, även om det inte finns någon sådan knapp på spelaren brukar det finnas i menyerna. Du har kanske redan kollat i menyerna på spelaren?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 134
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL