March 10, 2003
Min yrkesskada ifrån lumpen hjälper mig. Oavsett underlag och tid på dygnet har jag möjlighet att somna.
Kan dock vara fördel att välja någorlunda bra underlag eller sovställning om man inte vill ha ont när man vaknar.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
August 7, 2001
Jag har också fått sömnproblem fast med en annan grund.
Den senaste tiden så får jag flashbacks av alla dumma och taskiga saker jag gjort och det får jag när försöker sova.
Då är det grejer som jag gjorde för 7-8år sen i högstadiet.
Har funderat på om jag ska kontakt med alla jag har varit taskig emot och säga förlåt.
February 7, 2006
December 3, 2004
Har alltid haft stora sömnproblem, dock aldrig gått till en läkare med det hela, är hyperaktiv, dv.s om jag kommer på något jag vill göra, så skiter jag helt enkelt i att sova!
Var i garaget en gång med en polare och jobbade i 2.5dag i streck, när jag vaknade visste jag inte vad jag hette, vem jag var eller vars jag var.
Nuförtiden brukar jag tänka på saker jag ska göra, om jag te.x ska göra något i garaget eller jobba med bilen eller bara åka nånstans så gör jag upp allt i huvet typ. hur jag ska bygga baslådan eller om jag ska tanka på statoil eller på jet osv 😀
Till slut somnar man bara, på morgonen när man vaknar kommer man ändå inte ihåg vad man tänkte innan man somnade 😀
(Ibland har jag faktiskt kommit på vissa lösningar när jag legat i sängen, funderat och trixxat i fantasin om hur det ska lösas)
March 18, 2003
Slappnar av i käkarna, andas djupt några gånger och sedan tänker på saker som lugnar ner mig, fantiserar om att det är verklighet, lever mig in i situationen, sen efter ett tag så töms huvudet allt mer och jag somnar, svårt att förklara. Fick tipset om hur jag skulle göra av en amfetaminist för några år sedan, tack vare den personen så kan jag i princip somna hur pigg jag än är. Inte för att jag lägger mig tidigt så ofta, men det känns bra att veta att jag kan om jag vill 🙂
November 22, 2001
dree wrote: Jag har också fått sömnproblem fast med en annan grund.
Den senaste tiden så får jag flashbacks av alla dumma och taskiga saker jag gjort och det får jag när försöker sova.
Då är det grejer som jag gjorde för 7-8år sen i högstadiet.Har funderat på om jag ska kontakt med alla jag har varit taskig emot och säga förlåt.
Du har inte tittat för mycket på "My name is Earl"?
Att försöka somna innan man är trött är oftast meningslöst (iaf för mig).
Så se till att gå upp tillräckligt tidigt för att bli trött tidigare.
Kan ta några dagar, men brukar funka bra.
September 3, 2001
ju mer jag koncentrerar mig desto lättare verkar jag somna... plus att det har mkt att göra med temperaturen runt omkring och inklinationen av huvudet (ju fler kuddar desto svårare att somna)...
Och är man vaken för länge så börjar fötterna svettas så jag måste ha såna där korta strumpor som bara täcker till hälen.
När allt det är fixat så sätter jag på en dokumentär om t.ex. svarta hål eller något annat väldigt intressant men som bara är intressant och inte har någon action eller spänning. Då somnar jag inom loppet av 30 minuter.
detta gäller bara för dom få nätterna jag har svårt att somna 😛 Oftast behöver jag bara stänga ögonen mer än 40sek för att somna 😛
December 25, 2000
Vill man vända dygnet på rätt skall man stiga upp tidigare, man kan inte ändra sömnrytmen genom att gå och lägga sig tidigare utan det är när man stiger upp som styr den. Varierar från person till person också hur mycket du kan ändra den på en gång, vanligast är en eller ett par timmar. Så börja med att gradvis stiga upp tidigare och försök gå att lägga dig tidigare. Sömnbrist ackumuleras så även om du inte råkar vara trött de första nätterna och inte kommer i säng före 3 så tvinga dig själv att stiga upp en timme tidigare än vanligt varje dag så har du snart rytmen rätt igen.
För omväxlings skull vet jag faktiskt vad jag pratar om eftersom jag varit på en gästföreläsning om detta.
3 Guest(s)