Hur hanterar ni er ångest?|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hur hanterar ni er ångest?
dreamweaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1220
sp_UserOfflineSmall Offline
1064817
August 1, 2006 - 1:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Hur fungerar dina vardagliga rutiner i övrigt?
- Tar du någon gång med dig jobbet hem? Kan du koppla från så fort du stämplar ut?
- Äter du regelbundet?
- Kör du ad hoc-schema eller har du koll på vad som ska hända och när? Brukar din planering hålla som den är tänkt?
- Har du ordning och reda hemma och sköter ditt hushåll?

Det kan vara så att det är din grundläggande vardag som gör att du inte kan få ro att ta itu med problemen. Det kan vara nåt så enkelt som att en disk väntar på dig och du hoppar mellan bekymmer i tankarna.

Alla har vi våra bekymmer, stora som små, så ett bra tips när det kommer stora problem är att se till att röja undan alla små problem/uppgifter så att du kan ägna din fulla uppmärksamhet åt de problem som du inte löser på rak arm.

Träning och framför allt mat är viktigt i såna här situationer. Man bränner sjukt mycket energi på att vara bekymrad. Hjärnan är en riktig bränsleslukare, så se till att du inte går in i väggen bara för att du inte äter.

Har du ordning på ovanstående så har du orken och förutsättningarna att ta tag i dina riktiga problem. 🙂

Jag har jobbat inom psykiatrin med patienter som har lidit akut ångest, depression och oro. Så jag har jobbat med väldigt många vanliga människor som helt enkelt har gått in i väggen. Där märker man att receptet för såna här oroliga och stressade situationer är bl.a.:
- Distansera sig från tumultet och betrakta problemet objektivt
- Vän som bollplank och stöttepelare
- Allmändagliga behov fungerar
- Skapa framtidstro och självförtroende

Nu har jag skrivit alldeles för mycket, men sånt här är intressant. Hoppas du får ut nåt av det. 🙂

maedhros
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 845
1064822
August 1, 2006 - 1:41 pm
sp_Permalink sp_Print

dreamweaver wrote: Hur fungerar dina vardagliga rutiner i övrigt?
- Tar du någon gång med dig jobbet hem? Kan du koppla från så fort du stämplar ut?
- Äter du regelbundet?
- Kör du ad hoc-schema eller har du koll på vad som ska hända och när? Brukar din planering hålla som den är tänkt?

Det kan vara så att det är din grundläggande vardag som gör att du inte kan få ro att ta itu med problemen. Det kan vara nåt så enkelt som att en disk väntar på dig och du hoppar mellan bekymmer i tankarna.

Alla har vi våra bekymmer, stora som små, så ett bra tips när det kommer stora problem är att se till att röja undan alla små problem/uppgifter så att du kan ägna din fulla uppmärksamhet åt de problem som du inte löser på rak arm.

Träning och framför allt mat är viktigt i såna här situationer. Man bränner sjukt mycket energi på att vara bekymrad. Hjärnan är en riktig bränsleslukare, så se till att du inte går in i väggen bara för att du inte äter.

Har du ordning på ovanstående så har du orken och förutsättningarna att ta tag i dina riktiga problem. 🙂

Jag har jobbat inom psykiatrin med patienter som har lidit akut ångest, depression och oro. Så jag har jobbat med väldigt många vanliga människor som helt enkelt har gått in i väggen. Där märker man att receptet för såna här oroliga och stressade situationer är bl.a.:

Nu har jag skrivit alldeles för mycket, men sånt här är intressant. Hoppas du får ut nåt av det. 🙂

kan vi inte skapa en psykolog forumsdel med dig som moderator? :blink:

Nej men allvarligt det var bra skrivet och även jag känner mig påverkad.
Personligen skulle jag själv behöva ett mer organiserat liv. En fickkalender vore guld för mig.
Jag sitter bara mest hemma om dagarna och anledningen är det är väl att jag aldrig tar tag i att t.ex. åka in till stan och köpa såna små saker jag behöver osv. Men skulle jag haft en kalender som berätta det för mig så skulle jag nog göra det 😉
För man glömmer så lätt alla små saker som måste fixas. Då blir man bara mer frusterad för att man har glömt något.

(kände för o skriva av mig lite) 🙄

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1064823
August 1, 2006 - 1:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Det enda vettiga jag vet är väl att se till att ha mycket att göra, t.ex jobb eller nån hobby.. Helst något man blir trött av så man somnar snabbt när man väl ska natta.
Har iofs inte haft speciellt mycket ångest vad jag vet, mer än kanske lite när jag separerade från sonens mamma.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Arny
Member
Medlem
Forum Posts: 2842
1064835
August 1, 2006 - 2:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Har ingen ångest eftersom jag enligt uppgift är känslomässigt avtrubbad.

OVisK
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 170
1064856
August 1, 2006 - 2:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad gör man om man inte har nårga vänner, ingen kontakt med sin familj, ingen flickvän, inget jobb ?

Märkligt att man håller ihop alls 😮

maedhros
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 845
1064869
August 1, 2006 - 3:32 pm
sp_Permalink sp_Print

OVisK wrote: Vad gör man om man inte har nårga vänner, ingen kontakt med sin familj, ingen flickvän, inget jobb ?

Nordichardware, din vän i mörkret.

(har skrivit det någon annan gång med)

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
1064890
August 1, 2006 - 4:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Death On Wings wrote: Bara att tänka "Någon gång måste det bli bättre"

jisses...

och du tror inte att dom skulle slippa må dåligt om dom kunde tänka så?

Detta är förövrigt det sämsta man kan säga till någon som har depression

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
1064893
August 1, 2006 - 4:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Arny wrote: Har ingen ångest eftersom jag enligt uppgift är känslomässigt avtrubbad.

vilket även det kan vara orsakat av just ångest...

Arny
Member
Medlem
Forum Posts: 2842
1064959
August 1, 2006 - 6:39 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=Arny]Har ingen ångest eftersom jag enligt uppgift är känslomässigt avtrubbad.

vilket även det kan vara orsakat av just ångest...

Å vad skulle jag ha ångest över? Jag är ju känslomässigt avtrubbad wink

Fia.B
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 568
1064985
August 1, 2006 - 9:10 pm
sp_Permalink sp_Print

har inget bra svar på den frågan, för jag är verkligen dålig på att ta hand om min egen ångest. vet inte om jag någonsin kommer att lära mig när det väl händer. jag gräver ner mig och försöker att aldrig visa att jag har det jobbigt öppet, en positiv utåtsida kan göra det lättare för stunden, men löser verkligen inga problem.
men jag tror att det bara är att ta tjuren vid hornen, en gammal men jävligt bra sanning. prata med andra människor om dina problem, bolla dem mot någon och sov på saken. det är det enda som funkat för mig på riktigt, när det kanske inte alltid är fysiska saker som kan göras något åt.

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
1065031
August 2, 2006 - 5:58 am
sp_Permalink sp_Print

Jag börjar gnälla som fan på allt och alla.

Cezar
Member
Medlem
Forum Posts: 2708
1065042
August 2, 2006 - 7:05 am
sp_Permalink sp_Print

dreamweaver wrote: Hur fungerar dina vardagliga rutiner i övrigt?
- Äter du regelbundet?

Det ligger mycket i det du säger.
Ang jobbet så är det hyffsat lätt att koppla av förutom tanken att man måste prestera hyfsat men jag har i åtanken nu att bara göra så gott man kan och duger inte det så finns andra jobb.
Jag är van med att träna mycket och käka väldigt mycket och ofta men mycket av det har rubbats i och med förhållandet. Inte alltid men i överlag och just nu så brukar det bli att jag t.ex. åker hem till bruden, det blir stressigt och svårt med mat och sen är man trött men blir pigg av att hon är uppe sent och jag fortsätter att vara vaken osv...
Samtidigt om jag försöker säga till henne (jag är ganska stressig av mig när det är mycket saker som måste fixas) så blir hon pressad och stressad p.g.a det är så mycket andra problem i hennes liv just nu och hon behöver göra det hon känner för och ha lugn och ro.

Klandrar inte henne, det är mest för att jag trivs så mycket med att vara med henne och jag har försökt nu att sova hemma själv lite oftare och komma tillbaka in i rytmen.

Fast det är svårt när man saknar en person så pass mycket...
Nu blir det andra dagen jag tränar i allafall och det kändes bra igår fast det blev sent som vanligt embarassed

...Nu blev det lite djupt snack här 😀 embarassed

Fia.B wrote: har inget bra svar på den frågan, för jag är verkligen dålig på att ta hand om min egen ångest. vet inte om jag någonsin kommer att lära mig när det väl händer. jag gräver ner mig och försöker att aldrig visa att jag har det jobbigt öppet, en positiv utåtsida kan göra det lättare för stunden, men löser verkligen inga problem.
men jag tror att det bara är att ta tjuren vid hornen, en gammal men jävligt bra sanning. prata med andra människor om dina problem, bolla dem mot någon och sov på saken. det är det enda som funkat för mig på riktigt, när det kanske inte alltid är fysiska saker som kan göras något åt.

Jo men precis. Tycker det känns skönt att ha någon att prata med. Har ju också fått mycket bra tolkningar här på NH :cy:.
Är för övrigt så himla svag när det gäller känslor. Det kan verkligen ställa till för mig.

Annars så brukar jag ta saker som det kommer och inte hänga upp mig på allt...

caged
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1576
1065658
August 4, 2006 - 12:08 am
sp_Permalink sp_Print

Var ett tag sedan jag fick höstdeppresion (stavning? äh orka klockan är halv tre...) senast. Har det ganska bra just nu, fästmö, radhus och jobb. Visst att vissa saker strular ibland, jag och tjejen blir småsura på varandra lite då och då när det gäller städning och diskning men det är för att hon vill ha jätterent (och bara kastar saker omkring sig) och jag vill leva i ett rent helvete.

Det löser sig oftast om man sover på saken. Hon har sina fördelar, hon tål mitt extreme datorintresse, vilket borde täcka det mesta =)

Krehlmar
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 355
1066029
August 5, 2006 - 8:13 am
sp_Permalink sp_Print

jag stänger dem inne, får spasmer och tröstar mig med hur folk skall få betala.

addeee
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 577
1066129
August 5, 2006 - 5:26 pm
sp_Permalink sp_Print

OVisK wrote: Vad gör man om man inte har nårga vänner, ingen kontakt med sin familj, ingen flickvän, inget jobb ?

ensam är stark?

OVisK
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 170
1066170
August 5, 2006 - 8:31 pm
sp_Permalink sp_Print

addeee wrote: [quote=OVisK]Vad gör man om man inte har nårga vänner, ingen kontakt med sin familj, ingen flickvän, inget jobb ?

ensam är stark?

Nja, det är ganska överreklamerat.

BonziBody
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 134
1066194
August 5, 2006 - 9:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag biter ihop och ser till att fixa problemet.
Eller minska det på nått sätt.

ensngre
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 5
1066230
August 5, 2006 - 11:10 pm
sp_Permalink sp_Print

OVisK wrote: [quote=addeee]

ensam är stark?

Nja, det är ganska överreklamerat.

Tvärtom, tvärtom. Det är snarare otroligt underskattat, eftersom i princip varje person påstår att det skulle vara bättre att prata ut med någon. Vilket är ren BS, i min mening. Om man inte klarar av sitt eget skit, är man svag.

Naturligtvis, för det mesta spelar det inte så stor roll att få hjälp med problem och bekymmer, eftersom folk nästan alltid är till hands. Men om man av någon anledning vid något tillfälle inte har någon som hjälper, skiter det sig totalt. Man vet inte hur man bemöter det, och även om man klarar sig ur det på något sätt ändå, skulle det varit enklare från första början att sköta om sig själv.

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
1066279
August 6, 2006 - 9:24 am
sp_Permalink sp_Print

Ångest är en del av livet. Speciellt om man väljer att inte undvika den genom att hålla sig mentalt upptagen eller genom att låta sig försjunka i hopp. Detta gäller ångest inför situationer man inte kan påverka, i övrigt är det givetvis naturligt att försöka förändra saker till det bättre.

Jag ser inget problem med att rådfråga andra. I svåra fall: uppsök en psykolog om du vill förändra de psykologiska faktorer som vidmakthåller ångesten, läs en filosof om du vill få medel att tänka kring den.

Qubis
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 44
1066403
August 6, 2006 - 4:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har ingen ångest att hantera. Tur är väl det 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 283
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL