Hur jordar man antennuttaget?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hur jordar man antennuttaget?
Wingdings
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 493
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 25, 2004 - 1:32 pm
sp_Permalink sp_Print

I och med att jag skaffat ett TV-kort och äntligen jordat mina eluttag för datorn så har jag stött på ett problem. När antennkabeln är inkopplad i datorn så vibrerar min andra skärm i bilden. Ibland vibrerar min första skärm också. Därför har jag beslutat mig för att göra något åt saken.
Jag har hört att allt ska lösa sig om man jordar antennuttaget/kabeln. Dock vet jag inte hur man gör detta.

Är det någon som vet hur man gör detta? Är det för svårt får jag väl anlita någon elsnubbe.

Tack på förhand

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
605408
April 25, 2004 - 1:42 pm
sp_Permalink sp_Print

hmm, well måna använder antennen som jord, men jag tror att man kan ta höljet och koppla det till jord om man vill jorda den. (jag har dock aldrig hört talas om någon som jordar en antenkabel.
men eftersom antensladden går in i din dator så blir antennen kopplad till jord genom ytterhöljet på kontakten.

sååå, den är jordad.

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
605453
April 25, 2004 - 2:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Alla antennutag i vägg och i apparat är jordade. Då det sitter en jordfläta i kabeln som är kopplad till ytterhöljet på kontakten som har kontakt med kontakten på apparaten så hela kedjan är alltid jordad.

Har du byggt antennkabeln fel så jordflätan kommer i kontakt med kopparkabeln i mitten så blir det däremot rejäla störningar ibland.

Pojo
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
605471
April 25, 2004 - 3:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Redfaction wrote: Alla antennutag i vägg och i apparat är jordade. Då det sitter en jordfläta i kabeln som är kopplad till ytterhöljet på kontakten som har kontakt med kontakten på apparaten så hela kedjan är alltid jordad.

Har du byggt antennkabeln fel så jordflätan kommer i kontakt med kopparkabeln i mitten så blir det däremot rejäla störningar ibland.

Men själva skärmen är inte alltid jordad eller inte nära grejerna i vissa hus åtminstone i större blir den ihopkopplad med jord i centralen.

Wingdings
Kommer du hit ofta?
Medlem
605535
April 25, 2004 - 4:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Om nu alla antennkablar är jordade så förstår jag inte varför min andra skärm vibrerar hela tiden. Den vibrerar när antennkabeln för TV är inkopplad i datorn. Några förslag?

Redfaction
Member
Medlem
605537
April 25, 2004 - 4:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Pojo wrote: [quote=Redfaction]Alla antennutag i vägg och i apparat är jordade. Då det sitter en jordfläta i kabeln som är kopplad till ytterhöljet på kontakten som har kontakt med kontakten på apparaten så hela kedjan är alltid jordad.

Men själva skärmen är inte alltid jordad eller inte nära grejerna i vissa hus åtminstone i större blir den ihopkopplad med jord i centralen.

Om inte den är jordad så är det en klåpare som installerat antennen.:)

Pojo
Member
Medlem
605627
April 25, 2004 - 5:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Redfaction wrote: [quote=Pojo][quote=Redfaction]Alla antennutag i vägg och i apparat är jordade. Då det sitter en jordfläta i kabeln som är kopplad till ytterhöljet på kontakten som har kontakt med kontakten på apparaten så hela kedjan är alltid jordad.

Den är jordad nånstans men den behöver vara ihop med "husetsjord" för att det ska vara "vattentätt" men är inte alltid så.

Redfaction
Member
Medlem
605693
April 25, 2004 - 6:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Pojo wrote: [quote=Redfaction][quote=Pojo][quote=Redfaction]Alla antennutag i vägg och i apparat är jordade. Då det sitter en jordfläta i kabeln som är kopplad till ytterhöljet på kontakten som har kontakt med kontakten på apparaten så hela kedjan är alltid jordad.

Den är jordad nånstans men den behöver vara ihop med "husetsjord" för att det ska vara "vattentätt" men är inte alltid så.

Alltså en klåpare har varit i farten..

Pojo
Member
Medlem
605707
April 25, 2004 - 6:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Redfaction wrote: [quote=Pojo][quote=Redfaction][quote=Pojo][quote=Redfaction]Alla antennutag i vägg och i apparat är jordade. Då det sitter en jordfläta i kabeln som är kopplad till ytterhöljet på kontakten som har kontakt med kontakten på apparaten så hela kedjan är alltid jordad.

Nej finns inget att man ska göra så men är bättre så eller hur man ska säga har inget med nån klåpare att göra.

Wingdings
Kommer du hit ofta?
Medlem
605724
April 25, 2004 - 7:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Istället för att citera varandra hela tiden kan ni väl hjälpa mig?

Redfaction
Member
Medlem
605798
April 25, 2004 - 8:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Pojo wrote: [quote=Redfaction][quote=Pojo][quote=Redfaction][quote=Pojo][quote=Redfaction]Alla antennutag i vägg och i apparat är jordade. Då det sitter en jordfläta i kabeln som är kopplad till ytterhöljet på kontakten som har kontakt med kontakten på apparaten så hela kedjan är alltid jordad.

Nej finns inget att man ska göra så men är bättre så eller hur man ska säga har inget med nån klåpare att göra.

Inte för att jag förstod vad du sa när du vek av från den svenska grammatiken helt och hållet men ändå.

Har ännu inte bott någonstans där antennen inte varit jordad.

Är så fallet så får man väl jorda den själv.

Redfaction
Member
Medlem
605801
April 25, 2004 - 8:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Bor du i hus eller lägenhet?

Kamelryttarn
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 750
605805
April 25, 2004 - 8:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad du behöver är en isolationstransformator. Finns på elfa. :bok:

Pojo
Member
Medlem
606160
April 26, 2004 - 11:36 am
sp_Permalink sp_Print

Redfaction nu ska jag förklara en sista gång.

Den är alltid jordad.

Men den behöver INTE vara ihop med "husetsjord".

Nöjd? Förstår du nu?

Wingdings
Kommer du hit ofta?
Medlem
606261
April 26, 2004 - 2:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Redfaction, jag bor i ett hus.

alph7
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 197
606817
April 27, 2004 - 7:32 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har lite grann samma problem, alltså att antennsladden är jordad i en annan jord än datorn (eller hur man nu bör uttrycka sig) så wingdings är inte ensam om detta problem. vet nån något sätt att lösa det här utan att köpa en isolationstransformator?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 263
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL