September 20, 2003
I och med att jag skaffat ett TV-kort och äntligen jordat mina eluttag för datorn så har jag stött på ett problem. När antennkabeln är inkopplad i datorn så vibrerar min andra skärm i bilden. Ibland vibrerar min första skärm också. Därför har jag beslutat mig för att göra något åt saken.
Jag har hört att allt ska lösa sig om man jordar antennuttaget/kabeln. Dock vet jag inte hur man gör detta.
Är det någon som vet hur man gör detta? Är det för svårt får jag väl anlita någon elsnubbe.
Tack på förhand
June 28, 2001
hmm, well måna använder antennen som jord, men jag tror att man kan ta höljet och koppla det till jord om man vill jorda den. (jag har dock aldrig hört talas om någon som jordar en antenkabel.
men eftersom antensladden går in i din dator så blir antennen kopplad till jord genom ytterhöljet på kontakten.
sååå, den är jordad.
June 27, 2002
Alla antennutag i vägg och i apparat är jordade. Då det sitter en jordfläta i kabeln som är kopplad till ytterhöljet på kontakten som har kontakt med kontakten på apparaten så hela kedjan är alltid jordad.
Har du byggt antennkabeln fel så jordflätan kommer i kontakt med kopparkabeln i mitten så blir det däremot rejäla störningar ibland.
February 16, 2004
Redfaction wrote: Alla antennutag i vägg och i apparat är jordade. Då det sitter en jordfläta i kabeln som är kopplad till ytterhöljet på kontakten som har kontakt med kontakten på apparaten så hela kedjan är alltid jordad.
Har du byggt antennkabeln fel så jordflätan kommer i kontakt med kopparkabeln i mitten så blir det däremot rejäla störningar ibland.
Men själva skärmen är inte alltid jordad eller inte nära grejerna i vissa hus åtminstone i större blir den ihopkopplad med jord i centralen.
June 27, 2002
Pojo wrote: [quote=Redfaction]Alla antennutag i vägg och i apparat är jordade. Då det sitter en jordfläta i kabeln som är kopplad till ytterhöljet på kontakten som har kontakt med kontakten på apparaten så hela kedjan är alltid jordad.
Men själva skärmen är inte alltid jordad eller inte nära grejerna i vissa hus åtminstone i större blir den ihopkopplad med jord i centralen.
Om inte den är jordad så är det en klåpare som installerat antennen.:)
February 16, 2004
Redfaction wrote: [quote=Pojo][quote=Redfaction]Alla antennutag i vägg och i apparat är jordade. Då det sitter en jordfläta i kabeln som är kopplad till ytterhöljet på kontakten som har kontakt med kontakten på apparaten så hela kedjan är alltid jordad.
Den är jordad nånstans men den behöver vara ihop med "husetsjord" för att det ska vara "vattentätt" men är inte alltid så.
June 27, 2002
Pojo wrote: [quote=Redfaction][quote=Pojo][quote=Redfaction]Alla antennutag i vägg och i apparat är jordade. Då det sitter en jordfläta i kabeln som är kopplad till ytterhöljet på kontakten som har kontakt med kontakten på apparaten så hela kedjan är alltid jordad.
Den är jordad nånstans men den behöver vara ihop med "husetsjord" för att det ska vara "vattentätt" men är inte alltid så.
Alltså en klåpare har varit i farten..
February 16, 2004
Redfaction wrote: [quote=Pojo][quote=Redfaction][quote=Pojo][quote=Redfaction]Alla antennutag i vägg och i apparat är jordade. Då det sitter en jordfläta i kabeln som är kopplad till ytterhöljet på kontakten som har kontakt med kontakten på apparaten så hela kedjan är alltid jordad.
Nej finns inget att man ska göra så men är bättre så eller hur man ska säga har inget med nån klåpare att göra.
June 27, 2002
Pojo wrote: [quote=Redfaction][quote=Pojo][quote=Redfaction][quote=Pojo][quote=Redfaction]Alla antennutag i vägg och i apparat är jordade. Då det sitter en jordfläta i kabeln som är kopplad till ytterhöljet på kontakten som har kontakt med kontakten på apparaten så hela kedjan är alltid jordad.
Nej finns inget att man ska göra så men är bättre så eller hur man ska säga har inget med nån klåpare att göra.
Inte för att jag förstod vad du sa när du vek av från den svenska grammatiken helt och hållet men ändå.
Har ännu inte bott någonstans där antennen inte varit jordad.
Är så fallet så får man väl jorda den själv.
1 Guest(s)