Hur kan såna här straff Existera??? (AB)|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hur kan såna här straff Existera??? (AB)
Jonatan Hertzberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1706
sp_UserOfflineSmall Offline
834199
February 1, 2005 - 7:29 pm
sp_Permalink sp_Print

hahaha det är ju ganska komiskt ändå :bgrin:

hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
834201
February 1, 2005 - 7:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Quarzi wrote: [quote=hawkie][quote=skinner]Jo du kan skjuta mig för att jag snor din cykel om jag hotar att döda dig och håller fram en pistol.

Det där OM vet vi inte, tjuvarna var väl antagligen inte beväpnade.

Du tror inte att du skulle känna dig rädd och hotad om nån bryter sig in i ditt hem??

Nej jag skulle inte känna mig rädd men hotad och då hade jag agerat därefter. Faktum är att jag har varit hotad till livet med AK5:an skarpladdad.

Man kan ta till hur mycket våld man känner är nödvändigt tills polisen kommer. Dock att ta någon annans liv, när ens egna inte är i fara det rättfärdigar inget. +Vad tror du hade hänt om dessa inte blivit dömda? Jo då hade alla haft en pistol i hyllan.

Collateral
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1760
834202
February 1, 2005 - 7:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Noob lagar sverige har.

Sundling
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 23
834227
February 1, 2005 - 7:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är iallfall bra lagen om våldtäkt ska ändras i april, jävligt dåligt att den inte har ändrats tidigare

Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
834229
February 1, 2005 - 8:01 pm
sp_Permalink sp_Print

brottsbalken medger ansvarsfrihet vid nödvärn, och det gäller även om man försvarar sitt hus.
att skjuta någon som tar sig in är definitivt lite mer våld än vad som kan anses försvarligt.
frågan är vad han hade fått för straff om han bara visat geväret eller vad det nu var och kanske skjutit ett varningsskott.
tjuvarna hade ju stuckit på fem röda iallafall, förutsatt att de inte var beväpnade själva.
då skulle han nog kunnat skjuta dem.

Deuterium
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1644
834232
February 1, 2005 - 8:09 pm
sp_Permalink sp_Print

skinner wrote: Helt sjukt! Samma sak med piratkopieringen. Du kan få längre straff om du piratkopierar än om du våltar ett barn!

Effekten av att samhället gör vad som är bäst för samhället, inte individen.

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1553
834233
February 1, 2005 - 8:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Är det inte lite dubbelmoral att anklaga USA för att de har vapen i vart och vartannat hem, och sen säga att vi i Sverige borde få försvara oss med alla medel när vi känner oss hotade (även om den andra inte är beväpnad?)

För mig är det lite dubbelmoral.

Antingen har alla rätt att ha vapen som i USA (vilket många i Sverige tycker är fel) för att försvara sig. Eller så mer eller mindre förbjuder man vapen, och säger att man inte får försvara sig med dem precis hur som helst (som vi gjort i Sverige).

Så vad vill ni? Ska alla ha rätt att ha vapen för att försvara sig? Eller ska man inte ha rätt att ha vapen för att skydda sig?

Vi ser konsekvenserna av "skyddet" i USA. Och vi kan inte säga att vi ska ha vapen för inget i Sverige, det är klart vi har vapen för jakt (men vi använder de beviserligen för försvar också, vilket många försvarar här på forumet..)

hoppas någon förstår mitt tankesätt....

skinner
Member
Medlem
Forum Posts: 2394
834240
February 1, 2005 - 8:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Förstår vad du menar davidhellmyrs. Men i USA så är det extremt, där kan man ju få licens på en Ak-47 för att skjuta skallen av en ev tjuv. Tycker ej att det ska vara så däremot så ska man kunna skada en inbrottstjuv utan att bli straffad och då spelar det ingen roll om det är med karate eller älgstudsare.

CoLiC
Member
Medlem
Forum Posts: 3697
834241
February 1, 2005 - 8:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Collateral wrote: Noob lagar sverige har.

#-o

skinner
Member
Medlem
834243
February 1, 2005 - 8:25 pm
sp_Permalink sp_Print

CoLiC wrote: [quote=Collateral]Noob lagar sverige har.

#-o

Lite cs nörd kanske 😛

Öwall
Member
Medlem
834255
February 1, 2005 - 8:38 pm
sp_Permalink sp_Print

davidhellmyrs wrote: Är det inte lite dubbelmoral att anklaga USA för att de har vapen i vart och vartannat hem, och sen säga att vi i Sverige borde få försvara oss med alla medel när vi känner oss hotade (även om den andra inte är beväpnad?)

För mig är det lite dubbelmoral.

Antingen har alla rätt att ha vapen som i USA (vilket många i Sverige tycker är fel) för att försvara sig. Eller så mer eller mindre förbjuder man vapen, och säger att man inte får försvara sig med dem precis hur som helst (som vi gjort i Sverige).

Så vad vill ni? Ska alla ha rätt att ha vapen för att försvara sig? Eller ska man inte ha rätt att ha vapen för att skydda sig?

Vi ser konsekvenserna av "skyddet" i USA. Och vi kan inte säga att vi ska ha vapen för inget i Sverige, det är klart vi har vapen för jakt (men vi använder de beviserligen för försvar också, vilket många försvarar här på forumet..)

hoppas någon förstår mitt tankesätt....

skillnaden mellan usa och sverige är att det är aningen lättare att få tag på vapen där, en person som har ett vapen i sverige kommer sannolikt inte missbruka det lika lätt.

sen är de amerikanska vapenlagarna dumma, mest för syftet.
eller behöver verkligen amerikanerna vapen för att kunna störta regeringen om den missbrukar sitt ämbete?

jag hävdar fortfarande att ju färre vapen vi har, desto bättre.
men jag ser inte något fel med att ett vapen används för självförsvar om det är absolut sista utvägen.

våra vapen- och nödvärnslagar tycker jag är i princip fulländade, till skillnad från USA's

Öwall
Member
Medlem
834256
February 1, 2005 - 8:40 pm
sp_Permalink sp_Print

skinner wrote: Förstår vad du menar davidhellmyrs. Men i USA så är det extremt, där kan man ju få licens på en Ak-47 för att skjuta skallen av en ev tjuv. Tycker ej att det ska vara så däremot så ska man kunna skada en inbrottstjuv utan att bli straffad och då spelar det ingen roll om det är med karate eller älgstudsare.

automatvapen är förbjudna i hela usa tror jag.

Collateral
Kommer du hit ofta?
Medlem
834263
February 1, 2005 - 8:52 pm
sp_Permalink sp_Print

skinner wrote: [quote=CoLiC][quote=Collateral]Noob lagar sverige har.

#-o

Lite cs nörd kanske 😛

Hmm...förstod inte Colics inlägg.
Förklara dig 🙂

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
834269
February 1, 2005 - 8:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Collateral wrote: [quote=skinner][quote=CoLiC][quote=Collateral]Noob lagar sverige har.

#-o

Lite cs nörd kanske 😛

Förklara dig 🙂

Är du seriös?

skinner
Member
Medlem
834273
February 1, 2005 - 8:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo Bush har "lämmnat" en lag som förbjöd tror det var 32 specifika vapen däribland Ak-47 och Mp5. Så nu kan man få licens på en massa olika typer av vapen.

Collateral
Kommer du hit ofta?
Medlem
834347
February 1, 2005 - 10:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: [quote=Collateral][quote=skinner][quote=CoLiC][quote=Collateral]Noob lagar sverige har.

#-o

Lite cs nörd kanske 😛

Förklara dig 🙂

Är du seriös?

Fan betyder den smileyn?

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
834413
February 2, 2005 - 3:34 am
sp_Permalink sp_Print

skinner wrote: Förstår vad du menar davidhellmyrs. Men i USA så är det extremt, där kan man ju få licens på en Ak-47 för att skjuta skallen av en ev tjuv. Tycker ej att det ska vara så däremot så ska man kunna skada en inbrottstjuv utan att bli straffad och då spelar det ingen roll om det är med karate eller älgstudsare.

Så du vill sätta nödvärnsrätten ur spel och göra det fritt fram att med vilka medel som helst misshandla tex en inbrottstjuv?

Och hur skulle det göra saken bättre?

Du tror inte att våldet från tjuvarns sida skulle bli grövre?

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
834414
February 2, 2005 - 3:36 am
sp_Permalink sp_Print

Btw, var inte dom som fick inbrott även dom kända av polisen?

Och det var en uppgörelse av någon sort bakom det hela?

KorSpo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 479
834439
February 2, 2005 - 7:30 am
sp_Permalink sp_Print

Själv hade jag tagit min morakniv från andra skrivbordslådan och stuckit ner dom jävlarna utan att tveka. Även om de började springa från huset hade jag jagat dom.

Läs även: http://www.expressen.se/index......8;a=236447

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
834465
February 2, 2005 - 8:34 am
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote:
Och hur skulle det göra saken bättre?

Du tror inte att våldet från tjuvarns sida skulle bli grövre?

Nix pix. Våldet är så accepterat bland kriminella idag, så att jag tror banne mig inte att det hade blivit värre. Varje år läser man om pensionärer som har blivit bundna, misshandlade och lämnade med risk för livet. Helt utan att egentligen ha utgjort det minsta hot för inbrottstjuven. På fullt allvar kommer det att finnas någon form av försvarsvapen inom räckhåll efter att jag har passerat 70. Tragiskt, men nödvändigt, om inte saker och ting förändras.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 291
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL