Hur kan såna här straff Existera??? (AB)|Page 3|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hur kan såna här straff Existera??? (AB)
skinner
Member
Medlem
Forum Posts: 2394
sp_UserOfflineSmall Offline
834656
February 2, 2005 - 2:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja jag tycker att om dom hotar med att t.ex. döda, misshandla eller liknande så ska man få ge tillbaka. Min granne hade inbrott, det tog 30min för polisen att komma trots att vi bor 2km från stationen. Om inte polisen kommer så ska man få ta lagen i egna händer, vad ska man anars göra? Vänta på att tjuvarna ska länsa kassaskåpet och försvinna eller kanske tills dom har möradat någon?

hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
834712
February 2, 2005 - 3:13 pm
sp_Permalink sp_Print

skinner wrote: Ja jag tycker att om dom hotar med att t.ex. döda, misshandla eller liknande så ska man få ge tillbaka. Min granne hade inbrott, det tog 30min för polisen att komma trots att vi bor 2km från stationen. Om inte polisen kommer så ska man få ta lagen i egna händer, vad ska man anars göra? Vänta på att tjuvarna ska länsa kassaskåpet och försvinna eller kanske tills dom har möradat någon?

Heh, men förstår du inte. Du har rätt att gripa någon som begår ett brott där fängelsestraff finns i straffskalan, med alla medel du finner nödvändiga. Dock har du aldrig rätt att ta någon annans liv om det inte kan rädda liv.

Och hotar någon dig så är det ett hot, du kan inte hota tebax utan bara låta polisen ta hand om det. Om han därimot börjar slåss så har du rätt att försvara dig (aka Nödvärn.) men inte mer än vad som krävs för att oskadligöra angriparen.

skinner
Member
Medlem
Forum Posts: 2394
834726
February 2, 2005 - 3:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja men om jag då skjuter dom i magen och dom överlever så har jag ju gjort något oliagligt. Dom i artikeln överlevde ju.

dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
834729
February 2, 2005 - 3:34 pm
sp_Permalink sp_Print

hawkie wrote: [quote=skinner]Ja jag tycker att om dom hotar med att t.ex. döda, misshandla eller liknande så ska man få ge tillbaka. Min granne hade inbrott, det tog 30min för polisen att komma trots att vi bor 2km från stationen. Om inte polisen kommer så ska man få ta lagen i egna händer, vad ska man anars göra? Vänta på att tjuvarna ska länsa kassaskåpet och försvinna eller kanske tills dom har möradat någon?

Heh, men förstår du inte. Du har rätt att gripa någon som begår ett brott där fängelsestraff finns i straffskalan, med alla medel du finner nödvändiga. Dock har du aldrig rätt att ta någon annans liv om det inte kan rädda liv.

Och hotar någon dig så är det ett hot, du kan inte hota tebax utan bara låta polisen ta hand om det. Om han därimot börjar slåss så har du rätt att försvara dig (aka Nödvärn.) men inte mer än vad som krävs för att oskadligöra angriparen.

men rättvisa i sverige är att den som försvarar sig åker i finkan och inbrottstjuven får vilkorligt... En polare blev det så för... han tränar kampsport och gjorde ett grepp så armen gick ur led på inbrottstjuven som var beväpnad med kniv i den armen. Han åkte in för grov misshandel. rätten kom fram till att inbrottstjuven inte hotat honom med kniven för att han inte höll den i "färdigställning"... han höll den med rak vid sidan med kniven i handen.
helt sjukt. där sitter nämdemännen med flaskbottnar och inte fattar någonting.

jag tycker man ska vara juridiskt skyddad så länge man håller sig inom våldstegen.
jag menar han använde inte ens tillhygge och inbrottstjuven använde kniv som räknas som vapen.

hawkie
Member
Medlem
834736
February 2, 2005 - 3:48 pm
sp_Permalink sp_Print

skinner wrote: Ja men om jag då skjuter dom i magen och dom överlever så har jag ju gjort något oliagligt. Dom i artikeln överlevde ju.

Jo det har du, du har fortvarande skjutit någon som inte direkt var livsfarlig för dig. Antagligen anser domaren att man kunde ha skött det på ett snyggare sätt. Sen är ju vapnet fortvarande olagligt så det är ingen snack om saken att "offret" har brutit mot lagen.

hawkie
Member
Medlem
834745
February 2, 2005 - 4:08 pm
sp_Permalink sp_Print

dree wrote: [quote=hawkie][quote=skinner]Ja jag tycker att om dom hotar med att t.ex. döda, misshandla eller liknande så ska man få ge tillbaka. Min granne hade inbrott, det tog 30min för polisen att komma trots att vi bor 2km från stationen. Om inte polisen kommer så ska man få ta lagen i egna händer, vad ska man anars göra? Vänta på att tjuvarna ska länsa kassaskåpet och försvinna eller kanske tills dom har möradat någon?

men rättvisa i sverige är att den som försvarar sig åker i finkan och inbrottstjuven får vilkorligt... En polare blev det så för... han tränar kampsport och gjorde ett grepp så armen gick ur led på inbrottstjuven som var beväpnad med kniv i den armen. Han åkte in för grov misshandel. rätten kom fram till att inbrottstjuven inte hotat honom med kniven för att han inte höll den i "färdigställning"... han höll den med rak vid sidan med kniven i handen.
helt sjukt. där sitter nämdemännen med flaskbottnar och inte fattar någonting.

jag tycker man ska vara juridiskt skyddad så länge man håller sig inom våldstegen.
jag menar han använde inte ens tillhygge och inbrottst
juven använde kniv som räknas som vapen.

Ja det är sjukt att det ska vara så just i detta fallet. Man håller ju inte i en kniv bara för att. Detta betyder ju bara att den som har bäst advokat har rätt. Dock förstår jag inte alls hur din kompis åkte dit för det.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 282
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL