October 16, 2001
Håller på att dra in fiber kabel i huset nu och jag undrar hur mycket tål en fiberkabel igentligen?
Enligt ryktet på byn så tål den nästan ingenting, så nu undrar jag hur stor risk är det att min fiberkabel är hel när det här är klart? Kan tillägas att jag måste få in den i huset själv och den behövs böjas en del för att det ska gå osv.
September 11, 2002
Ryktena stämmer fint! En fiberoptisk kabel är väldigt känslig när det gäller att böja den. Men det är inte helt lätt att beskriva i text hur mycket den får böjas. Sånt finns det specifikationer för i stil med si och så många grader per meter.
Det är hur som helst aja baja att bryta den runt ett hörn eller kring en dörrpost så att den ligger i räta vinklar. Snyggt skulle det förvisso vara, men den fungerar liksom inte efteråt 🙄
June 28, 2001
beror ju helt klart på hur tjock kabeln är, jag fick lära mig att en viss Grön kabel behöver minst en meter för att böja sig 90grader.
medans den oranga ska hellst inte ha grovare böj än en fotboll, och dom små fibrena inuti inte ska böjas hårdare än en tennisboll.
du kan alltid testa att böja ena änden tills den knäcks av, om du har utrustning för att skarva den.
men se upp för själva fibern, den åker lättare än vad du tror genom huden utan att du märker av det så kan den flyta runt i flera år tills den fastnar i hjärnan och du blir en grönsak.
och nej dom går inte att hitta med någon form av röntgen.
Edit: jag har iof sett installationer av den oranga kabeln där böjarna har varit snävare än en tennisboll. antar att det funkar då.
July 11, 2002
Mind wrote: beror ju helt klart på hur tjock kabeln är, jag fick lära mig att en viss Grön kabel behöver minst en meter för att böja sig 90grader.
medans den oranga ska hellst inte ha grovare böj än en fotboll, och dom små fibrena inuti inte ska böjas hårdare än en tennisboll.du kan alltid testa att böja ena änden tills den knäcks av, om du har utrustning för att skarva den.
men se upp för själva fibern, den åker lättare än vad du tror genom huden utan att du märker av det så kan den flyta runt i flera år tills den fastnar i hjärnan och du blir en grönsak.
och nej dom går inte att hitta med någon form av röntgen.Edit: jag har iof sett installationer av den oranga kabeln där böjarna har varit snävare än en tennisboll. antar att det funkar då.
Så du påstår fiber från en grön kabel kan åka igenom fingret utan att jag känner det och sedan till hjärnan?
February 22, 2003
Smirnoff wrote: [quote=Mind]nej inte i en grön, utan innuti den gröna skydshöljet finns samma fiber som i alla fiberkablar, den hårfina fibern kan göra så ja.
jag är fullt medveten hur en sådan kabel ser ut, men jag har mycket svårt att tro det du säger.
Har du något belägg 😛
jag som elektriker har själv fått en så kallad kardel i fingret
och det vara vanlig RK-kabel
fick gräva ut den rackaren
April 14, 2002
Adam wrote: [quote=Marcan-]Vad jag har hört är det mindre än 90 grader.
På hur lång kabel? Du måste ju kunna svänga den nån gång.
Jag tror på stormaz, det där me snusdosan låter rimligt.
Du behöver ju inte kunna svänga 90 grader för att byta riktning. Eller med 90 grader menar jag på en gång,
October 16, 2001
February 4, 2003
Smirnoff wrote: [quote=Mind]nej inte i en grön, utan innuti den gröna skydshöljet finns samma fiber som i alla fiberkablar, den hårfina fibern kan göra så ja.
jag är fullt medveten hur en sådan kabel ser ut, men jag har mycket svårt att tro det du säger.
Har du något belägg 😛
Fullkomligt sant det han påstår.
Finns ett par som dött runt om i världen av fiberkablar vid placering.
Väldigt noga att man lär sig hantera fiberkablar innan man ens får "leka" med dem.
Går Cisco kurs i skolan, så det är väl lite belägg i alla fall. http://cisco.netacad.net (men tror inte du kommer in där...)
October 16, 2001
Meganeoman wrote: Det blir en ganska kraftig böj på kabeln pga. att den kommer mot huset på ca. 30 cm djup och ska sen böjas upp mot husgrunden och in genom väggen där!
Är det lungt ändå, eller tror ni att den kan gå sönder?
Och hur funkar en fiberkabel om den är trasig, är det helt stopp eller kan den vara bara lite trasig så att man tappar effekt om ni förstår?
2 Guest(s)