June 13, 2001
släng i enligt måtten samtidigt..(både vatten å ris) dra på för fullt tills det kokar...sen drar du ner till 1:an och lägger lock på sen väntar du 20 -25 minuter eller tills vattnet kokat bort.. Färdigt... Tadaaa... (flyttade hemifrån när jag var 17 ..har lärt mig den hårda vägen)
November 21, 2002
August 7, 2003
istället för att hålla på mäta och junka med exakt med vatten (det som står på paketet stämmer inte, ska va mer vatten) så koka upp massa vatten& salt, häll i ris som du känner för det, dra ned värmen, när det kokat så länge som det står på paketet häll ut vattnet som blir över rör om lite och så är det klart
August 20, 2001
kottetrance wrote: släng i enligt måtten samtidigt..(både vatten å ris) dra på för fullt tills det kokar...sen drar du ner till 1:an och lägger lock på sen väntar du 20 -25 minuter eller tills vattnet kokat bort.. Färdigt... Tadaaa... (flyttade hemifrån när jag var 17 ..har lärt mig den hårda vägen)
Ok... formulera nu om det till en gasspis
April 10, 2001
köp en riskokare, kör dubbla mängden vatten mot ris, kokaren slår av när riset är klart. blir alltid perfekt resultat oavsett rissort.
kottetrance wrote: (flyttade hemifrån när jag var 17 ..har lärt mig den hårda vägen)
Är gift med en asiat, har lärt mig den rätta vägen 🙂
February 22, 2003
sapphire wrote: som topci säger, gäller jasminris. läser på förpackningen att man först ska koka upp vatten å salt, sen slänga i riset, men det är väl helt fel, eller?
n00b! 😮
det kan väl ett babianarsle räkna ut att man ska låta vattnet koka upp innan man slänger ner riset
September 13, 2002
Peter@20ghz wrote: köp en riskokare, kör dubbla mängden vatten mot ris, kokaren slår av när riset är klart. blir alltid perfekt resultat oavsett rissort.
[quote=kottetrance](flyttade hemifrån när jag var 17 ..har lärt mig den hårda vägen)
köpa en riskokare.. hehe.. hmm.. en kines?
July 8, 2003
Vattnet behöver inte koka först. Ta bara dubbelt så mycket vatten som ris (kanske även lite mer vatten, typ 2 dl ris och 3 dl vatten). Kasta i allt på en gång och vänta tills vattnet kokar, sänk plattan till 1-2 och vänta 20 minuter ~tills vattnet kokat bort.
Gjorde ris idag och det funkade. Jaminris. =)
October 28, 2002
heimdal wrote: [quote=Peter@20ghz]köp en riskokare, kör dubbla mängden vatten mot ris, kokaren slår av när riset är klart. blir alltid perfekt resultat oavsett rissort.
[quote=kottetrance](flyttade hemifrån när jag var 17 ..har lärt mig den hårda vägen)
köpa en riskokare.. hehe.. hmm.. en kines?
hahaha heimdal så skön!!
2 Guest(s)