June 18, 2001
Riskokare är för okunniga. Man får bättre resultat i en kastrull.
Koka upp riset, dra sedan ned värmen. Fös ihop risklumpen i en hög i mitten av kastrullen. Då undviker du att lika mycket ris eventuellt blir brännt när det börjar närma sig torrkokning. Du ska koka till vattnet är borta, inte hälla ut något, annars blir riset för klibbigt och vattnigt.
Det var mer svar på inlägget om riskokare, inte din fråga om salt. Jag tror inte det har så stor betydelse när du häller i det.
September 13, 2002
Hauk wrote: [quote=heimdal][quote=Peter@20ghz]köp en riskokare, kör dubbla mängden vatten mot ris, kokaren slår av när riset är klart. blir alltid perfekt resultat oavsett rissort.
[quote=kottetrance](flyttade hemifrån när jag var 17 ..har lärt mig den hårda vägen)
Är gift med en asiat, har lärt mig den rätta vägen 🙂
köpa en riskokare.. hehe.. hmm.. en kines?
hahaha heimdal så skön!!
att nämna riskokare, å "e gift med en asiat" i samma mening, gör sjuka saker med min hjärna
June 20, 2002
ni missar hela tiden en viktig del av riskokningen...
när man kokat bort vattnet tar man av locket och ställer bort kastrullen från plattan...
sedan ska det stå runt 5 min så innan man äter det...
blir klibbigt och vattnigt även vid detta steg om man glömmer bort det...
November 28, 2002
April 10, 2001
Tror säkert att du kan hitta nån plastig variant på typ http://www.site6.se eller liknande affärer.
September 13, 2002
Peter@20ghz wrote: Tror säkert att du kan hitta nån plastig variant på typ http://www.site6.se eller liknande affärer.
jassådu peter..
det säger du
August 20, 2001
heimdal wrote: [quote=Peter@20ghz]Tror säkert att du kan hitta nån plastig variant på typ http://www.site6.se eller liknande affärer.
jassådu peter..
det säger du
lol
Mestadelen av pengarna går till ris förmodar jag 😉
December 4, 2002
Peter@20ghz wrote: köp en riskokare, kör dubbla mängden vatten mot ris, kokaren slår av när riset är klart. blir alltid perfekt resultat oavsett rissort.
[quote=kottetrance](flyttade hemifrån när jag var 17 ..har lärt mig den hårda vägen)
Ska fan också köpa en riskokare, jag å frugan har funderat på det länge, någon speciell du rekomenderar?
April 10, 2001
Njaee.. hehehe vet inte ens vad för märke det är på våran 🙂 tror att det är en Miele eller så. Detta överlåter jag år frugan, jag anser att dom som äter ris mest lär veta bäst hur det tillagas, och inte en enda asiatisk familj jag har besökt är utan dessa kokare. dom ligger väl runt 350:- och uppåt för dom som är nått att ha vill säga.
Sen finns det ju en variant som är lite mer 1337 det är dessa nätkorgar i trä som man sänker sen i en kastrull med kokande vatten. alltså nätskålen skall inte va i vattnet utan ovanför så att det som ligger i korgen ångas. Dessa korgar är även ypperligga för dim-sum och dumplings.
August 16, 2002
Hauk wrote: [quote=heimdal][quote=Peter@20ghz]köp en riskokare, kör dubbla mängden vatten mot ris, kokaren slår av när riset är klart. blir alltid perfekt resultat oavsett rissort.
köpa en riskokare.. hehe.. hmm.. en kines?
hahaha heimdal så skön!!
ja tror att han menar att man ska _köpa_ en kines
1 Guest(s)