August 8, 2003
Jag ska iväg på mönstring nästa måndag och jag vill VERKLIGEN inte göra lumpen. Jag har sommarjobb som sträcker sig några månader efter sommaren (kanske inte räknas som sommarjobb då? :)) och jag känner för övrigt inte att nästan bli av med 8 månader av min sköna ungdom :). Hur slipper man smidigast? Till vem, när, hur och vad som ska man säga för att slippa? Skönast skulle vara om jag inte ens behöver göra mönstringen heller och bara hoppar på bussen tillbaka.
October 25, 2003
Säg att du är totalt omotiverad och får stark huvudvärk vid minsta ansträngning, nämn även att om du nu blir intagen att du inte äns kommer att försöka göra bra av dig, utan bara ska slappa och klaga på allt.
Så gjorde min polares brorsa, han blev satt i nån reservgrupp...
May 17, 2002
Eller så hoppar du över att vara att sabla smitare och gör lumpen, ta tag i det och ställ upp när sverige kallar dig.
Nä, torska på hörseltestet, det är enklast.
eller så klagar du på smärta i knäna,
eller så säger du att du har astman.
eller så gör du alltihop för att vara säker.
sist, det är inte många som får göra lumpen nu så risken är inte överhängande.
April 1, 2001
Om du kommer inspringandes till inskrivaren väldigt uppjagad och leker counterstrike på riktigt samt säger du har väntat hela livet på att få kriga och att du vill döda döda döda - då är chansen nog ganska stor att du inte får (slipper) värnplikten. Om du däremot visar att du är lat och inte orkar göra lumpen för att du anser att du har viktigare saker för dig, men i övrigt är smart osv så finns risken att du åker på det, oavsett om du vill eller inte.
När jag mönstrade för ett par år sen så ville jag inte heller slava för försvarsmakten. Jag gjorde dock så gott jag kunde på alla tester vilket förvisso resulterade i väldigt kasst resultat på konditionstestet. Sen så visade det sig att jag inte hör exakt alla frekvenser på ena örat, vilket gjorde att jag slapp (egentligen utbildningsreserv, men det är ju samma som att slippa). Till psykologen och inskrivare sa jag att jag inte ville göra det, vilket inskrivaren också tyckte var lämpligt, eftersom de enda tjänsterna som jag kunde få var väldigt eftertraktade.
I efterhand ångrar jag att jag hade så kass inställning till värnplikten när jag mönstrade. Men å andra sidan hade jag inte hört bättre på det där örat även om jag hade velat göra lumpen, så det spelar kanske inte så stor roll.
August 8, 2003
Iceman wrote: Om du kommer inspringandes till inskrivaren väldigt uppjagad och leker counterstrike på riktigt samt säger du har väntat hela livet på att få kriga och att du vill döda döda döda - då är chansen nog ganska stor att du inte får (slipper) värnplikten. Om du däremot visar att du är lat och inte orkar göra lumpen för att du anser att du har viktigare saker för dig, men i övrigt är smart osv så finns risken att du åker på det, oavsett om du vill eller inte.
Det är precis det jag är rädd för. Självklart kommer jag inte "stoppa jordnötsmör i kalsongerna" som någon nämnde men om jag säger att jag bara inte vill så kanske jag blir påtvingad en skitjänst istället.
December 15, 2003
Vid testen så gör helt tvärtom, maska som en snigel, rita små blommor istället för att svara på frågorna. var totalt ointresserad, det hjälper om du inte alls sover dagen innan så du blir sketatrött och lätt kan somna stående.
Vill man inte så skall man fasen inte bli påtvingad att gå lumpen, finns gott om dårar som hellre vill göra det istället för just dig.
Själv lyckades jag efter mycket om och men få frisedel men det inräknade mindre godräknade läkare...
March 20, 2003
Iceman wrote: När jag mönstrade för ett par år sen så ville jag inte heller slava för försvarsmakten. Jag gjorde dock så gott jag kunde på alla tester vilket förvisso resulterade i väldigt kasst resultat på konditionstestet. Sen så visade det sig att jag inte hör exakt alla frekvenser på ena örat, vilket gjorde att jag slapp (egentligen utbildningsreserv, men det är ju samma som att slippa). Till psykologen och inskrivare sa jag att jag inte ville göra det, vilket inskrivaren också tyckte var lämpligt, eftersom de enda tjänsterna som jag kunde få var väldigt eftertraktade.
Vilka tjänster kräver ingen kondis, ingen motivation, dålig hörsel och är väldigt eftertraktade?
October 27, 2001
Jag slapp undan allt med ett litet intyg.
I min mening finns bättre saker att göra än att springa runt med massa pojkar (och några få flickor) i skogen hela dagarna.
"Vänner" - Kan man få på annat håll.
"Fysik" - Kan man också skaffa sig på annat håll.
"Pengar" - Man kan bli rikare av att panta burkar.
"Bli man" - Tror man att man blir en man lumpen kommer man aldrig bli det.
Dessutom är Sveriges försvar mest ett skämt. (Ojj, nu får jag massa gröna killar efter mig.)
1 Guest(s)