Hur man smidigt slipper lumpen..|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hur man smidigt slipper lumpen..
KheLdaR
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 254
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 4, 2004 - 3:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag ska iväg på mönstring nästa måndag och jag vill VERKLIGEN inte göra lumpen. Jag har sommarjobb som sträcker sig några månader efter sommaren (kanske inte räknas som sommarjobb då? :)) och jag känner för övrigt inte att nästan bli av med 8 månader av min sköna ungdom :). Hur slipper man smidigast? Till vem, när, hur och vad som ska man säga för att slippa? Skönast skulle vara om jag inte ens behöver göra mönstringen heller och bara hoppar på bussen tillbaka.

Tindy
Member
Medlem
Forum Posts: 5044
738348
October 4, 2004 - 3:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Säg att du är totalt omotiverad och får stark huvudvärk vid minsta ansträngning, nämn även att om du nu blir intagen att du inte äns kommer att försöka göra bra av dig, utan bara ska slappa och klaga på allt.
Så gjorde min polares brorsa, han blev satt i nån reservgrupp...

abishai
Member
Medlem
Forum Posts: 3989
738352
October 4, 2004 - 3:41 pm
sp_Permalink sp_Print

är väl inte svårare att om man säger att man absolut inte vill så behöver man inte. Varför krångla till det med jordnötsmör i kalsongerna eller att sitta och skaka under hela mönstringen?

då kan man få fara hem direkt

stormaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3071
738357
October 4, 2004 - 3:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Säg bara att du absolut inte vill. Visa gärna upp något anställningsbevis från företag du ska sommarjobba på, brukar underlätta om man har jobb.

Krqagyzzz
Member
Medlem
Forum Posts: 7176
738358
October 4, 2004 - 3:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Eller så hoppar du över att vara att sabla smitare och gör lumpen, ta tag i det och ställ upp när sverige kallar dig.

Nä, torska på hörseltestet, det är enklast.

eller så klagar du på smärta i knäna,

eller så säger du att du har astman.

eller så gör du alltihop för att vara säker.

sist, det är inte många som får göra lumpen nu så risken är inte överhängande.

zeth
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 555
738362
October 4, 2004 - 3:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Chansa på alla frågor på IQ testet. Säg till Psykologen att du är en väldigt känslig & aggresiv person o.s.v.

Iceman
Member
Medlem
Forum Posts: 4735
738365
October 4, 2004 - 3:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Om du kommer inspringandes till inskrivaren väldigt uppjagad och leker counterstrike på riktigt samt säger du har väntat hela livet på att få kriga och att du vill döda döda döda - då är chansen nog ganska stor att du inte får (slipper) värnplikten. Om du däremot visar att du är lat och inte orkar göra lumpen för att du anser att du har viktigare saker för dig, men i övrigt är smart osv så finns risken att du åker på det, oavsett om du vill eller inte.

När jag mönstrade för ett par år sen så ville jag inte heller slava för försvarsmakten. Jag gjorde dock så gott jag kunde på alla tester vilket förvisso resulterade i väldigt kasst resultat på konditionstestet. Sen så visade det sig att jag inte hör exakt alla frekvenser på ena örat, vilket gjorde att jag slapp (egentligen utbildningsreserv, men det är ju samma som att slippa). Till psykologen och inskrivare sa jag att jag inte ville göra det, vilket inskrivaren också tyckte var lämpligt, eftersom de enda tjänsterna som jag kunde få var väldigt eftertraktade.

I efterhand ångrar jag att jag hade så kass inställning till värnplikten när jag mönstrade. Men å andra sidan hade jag inte hört bättre på det där örat även om jag hade velat göra lumpen, så det spelar kanske inte så stor roll.

TECH
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 331
738369
October 4, 2004 - 3:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Fråga hela tiden "När får vi skjuta"?

Mobile2400+@2512,sapphire9800pro@xt,512ocz-el-pc3200,nf7-sv2.0,maze4cpu,maze4gpu,antec550w

KheLdaR
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 254
738370
October 4, 2004 - 3:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Iceman wrote: Om du kommer inspringandes till inskrivaren väldigt uppjagad och leker counterstrike på riktigt samt säger du har väntat hela livet på att få kriga och att du vill döda döda döda - då är chansen nog ganska stor att du inte får (slipper) värnplikten. Om du däremot visar att du är lat och inte orkar göra lumpen för att du anser att du har viktigare saker för dig, men i övrigt är smart osv så finns risken att du åker på det, oavsett om du vill eller inte.

Det är precis det jag är rädd för. Självklart kommer jag inte "stoppa jordnötsmör i kalsongerna" som någon nämnde men om jag säger att jag bara inte vill så kanske jag blir påtvingad en skitjänst istället.

LuckyLuke
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1087
738371
October 4, 2004 - 3:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Man kan säga att man inte vill göra den. Man får då ett stort minus i protokollet, och efter som att det är typ 50 000 som söker och endast 17 000 som kommer in så klarar du dig undan.

Krqagyzzz
Member
Medlem
738376
October 4, 2004 - 4:01 pm
sp_Permalink sp_Print

TECH wrote: Fråga hela tiden "När får vi skjuta"?

du tror att de går på det lr?

Akatosh
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1970
738378
October 4, 2004 - 4:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Vid testen så gör helt tvärtom, maska som en snigel, rita små blommor istället för att svara på frågorna. var totalt ointresserad, det hjälper om du inte alls sover dagen innan så du blir sketatrött och lätt kan somna stående.

Vill man inte så skall man fasen inte bli påtvingad att gå lumpen, finns gott om dårar som hellre vill göra det istället för just dig.

Själv lyckades jag efter mycket om och men få frisedel men det inräknade mindre godräknade läkare...

FonzzziE
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1329
738382
October 4, 2004 - 4:04 pm
sp_Permalink sp_Print

varför itne säga att du blir nervös runt vapen o att du skulle skjuta dina egna o bli helt galen om du skulle hålla i ett 😀 sen skyller du på för mycke CS spelande!

Krqagyzzz
Member
Medlem
738389
October 4, 2004 - 4:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Är du säker på att du verkligen inte vill göra lumpen, det är faktiskt ganska kul. Det finns mer tjänster än bara cykel-skytte i Arvidsjaur.

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
738390
October 4, 2004 - 4:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Här i Stockholm verkar det svårt att gå lumpen, vad jag hört från några personer iaf. 🙂

Btw: enda sättet att slippa att överhuvudtaget åka till mönstringen är läkarintyg.

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
738398
October 4, 2004 - 4:18 pm
sp_Permalink sp_Print

fixa falskleg åt mig så dyker jag upp i din plats.

tian
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 96
738399
October 4, 2004 - 4:19 pm
sp_Permalink sp_Print

snacka med psykologen.. själv så fick jag inte göra lumpen efter det.. även om jag velat..

Pim_
Member
Medlem
Forum Posts: 3947
738400
sp_Permalink sp_Print

Iceman wrote: När jag mönstrade för ett par år sen så ville jag inte heller slava för försvarsmakten. Jag gjorde dock så gott jag kunde på alla tester vilket förvisso resulterade i väldigt kasst resultat på konditionstestet. Sen så visade det sig att jag inte hör exakt alla frekvenser på ena örat, vilket gjorde att jag slapp (egentligen utbildningsreserv, men det är ju samma som att slippa). Till psykologen och inskrivare sa jag att jag inte ville göra det, vilket inskrivaren också tyckte var lämpligt, eftersom de enda tjänsterna som jag kunde få var väldigt eftertraktade.

Vilka tjänster kräver ingen kondis, ingen motivation, dålig hörsel och är väldigt eftertraktade?

Krqagyzzz
Member
Medlem
738401
sp_Permalink sp_Print

Mind wrote: fixa falskleg åt mig så dyker jag upp i din plats.

fick du inte göra lumpen Mind?

PaiN
Member
Medlem
Forum Posts: 2534
738402
October 4, 2004 - 4:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag slapp undan allt med ett litet intyg.

I min mening finns bättre saker att göra än att springa runt med massa pojkar (och några få flickor) i skogen hela dagarna.

"Vänner" - Kan man få på annat håll.
"Fysik" - Kan man också skaffa sig på annat håll.
"Pengar" - Man kan bli rikare av att panta burkar.
"Bli man" - Tror man att man blir en man lumpen kommer man aldrig bli det.

Dessutom är Sveriges försvar mest ett skämt. (Ojj, nu får jag massa gröna killar efter mig.)

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 205
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL