Hur man smidigt slipper lumpen..|Page 3|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hur man smidigt slipper lumpen..
dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
sp_UserOfflineSmall Offline
738815
October 5, 2004 - 12:44 am
sp_Permalink sp_Print

Lumpen var nog den mest intressanta upplevelsen i mitt liv.
Saknar lumpen jÀvligt mycket.
Fatta vad roligt man har haft med allt folk man lÀr kÀnna.
Och sÄ jÀvla jobbigt Àr det inte att göra lumpen.
FÀltvane, baskermarch och patrulltÀvlan var vÀl rÀtt sÄ jobbigt iofs. fast ÀndÄ var baskermarchen roligast tillsammans med alla trötta kvÀllar pÄ luckan.
Man missar grymt mycket.
TÀnk pÄ er farfar/morfar och eran far... frÄga dom vad dom tycker om lumpen.
RepmĂ„nad har aldrig en gubbe i slĂ€kten gnĂ€llt pĂ„ nĂ€r dom ska pĂ„ det 🙂

LÄg inne som Sambandsman pÄ P18.

Krqagyzzz
Member
Medlem
Forum Posts: 7176
738839
October 5, 2004 - 5:35 am
sp_Permalink sp_Print

Dree-Q wrote: Lumpen var nog den mest intressanta upplevelsen i mitt liv.
Saknar lumpen jÀvligt mycket.
Fatta vad roligt man har haft med allt folk man lÀr kÀnna.
Och sÄ j**la jobbigt Àr det inte att göra lumpen.
FÀltvane, baskermarch och patrulltÀvlan var vÀl rÀtt sÄ jobbigt iofs. fast ÀndÄ var baskermarchen roligast tillsammans med alla trötta kvÀllar pÄ luckan.
Man missar grymt mycket.
TÀnk pÄ er farfar/morfar och eran far... frÄga dom vad dom tycker om lumpen.
RepmĂ„nad har aldrig en gubbe i slĂ€kten gnĂ€llt pĂ„ nĂ€r dom ska pĂ„ det 🙂

LÄg inne som Sambandsman pÄ P18.

en anledning att göra lumpen Àr att bara fÄ se hur det Àr, bara fÄ lite insikt i hur det fungerar och vad alla pratar om.

.doedels
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1972
738844
October 5, 2004 - 6:11 am
sp_Permalink sp_Print

Usch, jag har alltid velat göra lumpen men hade bestÀmt mig för att plugga ett Är i USA istÀllet. Men nÀr jag lÀser detta Àr det ju onekligen lockande att gÄ ut och skjuta lite...
Ska mönstra i november sÄ jag har ju en stund pÄ mig att bestÀmma. Jag kan ju alltid begÀra att fÄ göra lumpen ett Är efter...

NÄgon som kan nÀmna nÄgra bra tjÀnster man kan göra dÀr ?
Jag vill inte komma dit och inte veta vad jag ska vĂ€lja... Jag vill skjuta mycket (nej det kommer jag inte sĂ€ga till dom....) eller sĂ„ vill jag vara vĂ€rsta undercover agent som smyger sig in som vĂ€rsta hitman 😛 (.... finns det sĂ„nt ?)

Fredrik HĂ„kansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
738856
October 5, 2004 - 7:07 am
sp_Permalink sp_Print

Äsch... NĂ€r det Ă€r dags för lyftet i styrketestet, sĂ„ sĂ€g bara att du har problem med ryggen och inte fĂ„r lyfta pĂ„ det sĂ€ttet.

PolarIce
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1442
738859
October 5, 2004 - 7:17 am
sp_Permalink sp_Print

För mig rÀckte det att vara laktosintolerant för att slippa lumpen.

Krqagyzzz
Member
Medlem
738895
October 5, 2004 - 8:36 am
sp_Permalink sp_Print

.doedels wrote: Usch, jag har alltid velat göra lumpen men hade bestÀmt mig för att plugga ett Är i USA istÀllet. Men nÀr jag lÀser detta Àr det ju onekligen lockande att gÄ ut och skjuta lite...
Ska mönstra i november sÄ jag har ju en stund pÄ mig att bestÀmma. Jag kan ju alltid begÀra att fÄ göra lumpen ett Är efter...

NÄgon som kan nÀmna nÄgra bra tjÀnster man kan göra dÀr ?
Jag vill inte komma dit och inte veta vad jag ska vĂ€lja... Jag vill skjuta mycket (nej det kommer jag inte sĂ€ga till dom....) eller sĂ„ vill jag vara vĂ€rsta undercover agent som smyger sig in som vĂ€rsta hitman 😛 (.... finns det sĂ„nt ?)

"Secret agent"-tjÀnster Àr det rÀtt ont om, det nÀrmsta Àr nog en FRA-tjÀnst, fast om du ska till FRA sÄ mÄste du vara en djÀvul pÄ sprÄk. Om du vill skjuta mycket sÄ ska du nog söka dig till nÄgon stridande förband, tex pansarskytte. Det du skall akta dig för om du vil panga Àr att hamna pÄ nÄgot i sitl med stab,tross, underhÄll. Nog för att Àven de skjuter (dety gör alla) men det Àr inte direkt lika mycket pangpang som de vars tjÀnster enbart gÄr ut pÄ att göra eldöverfall etc.

Sist: man tröttnar rÀtt fort pÄ att skjuta, iaf gjorde jag det.

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
738897
October 5, 2004 - 8:39 am
sp_Permalink sp_Print

Jag ska nog göra lumpen om jag inte har jobb eller pluggar. 🙂 Men det Ă€r rĂ€tt olika vad jag kĂ€nner.

Kan man sĂ€ga att man vill, och sen nĂ€r nissen sĂ€ger vilka tjĂ€nster man kan fĂ„, och banga dĂ„ eller? 😛

kithiva
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 656
738899
October 5, 2004 - 8:44 am
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: Jag ska nog göra lumpen om jag inte har jobb eller pluggar. 🙂 Men det Ă€r rĂ€tt olika vad jag kĂ€nner.

Kan man sĂ€ga att man vill, och sen nĂ€r nissen sĂ€ger vilka tjĂ€nster man kan fĂ„, och banga dĂ„ eller? 😛

Har du kommit sÄ lÄngt sÄ Àr det kört. DÄ tror jag du inte kan banga ur.

Gör som jag. SĂ€g helt enkelt till psykologen att du inte vill. Att det inte Ă€r nĂ„tt för dig. Att spela idiot eller liknande Ă€r inte sĂ€rskilt smart dĂ„ allt antecknas och kommer stĂ„ i dina papper resten av livet 😉

Krqagyzzz
Member
Medlem
738900
October 5, 2004 - 8:45 am
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: Jag ska nog göra lumpen om jag inte har jobb eller pluggar. 🙂 Men det Ă€r rĂ€tt olika vad jag kĂ€nner.

Det Àr inte frivilligt, men har du tur sÄ kanske du kan nÀstla dig ur. KomihÄg att du fÄr vÀlja helt sjÀlv vilken tjÀnst du vill ha, bara du har de grundkrav som krÀvs. Fast nÀr det Àr dags för dig att rycka in sÄ finns det nog ÀndÄ ingen försvar kvar :(.

brax
Nu vet jag hur man gör inlÀgg!
Medlem
Forum Posts: 16
738938
October 5, 2004 - 9:38 am
sp_Permalink sp_Print

Jag gjorde lumpen i 3 veckor sen Äkte jag hem. Jag gilla inte att sova i tÀlt, skita i skogen, krypa runt i vattenpölar, raka mig pÄ bestÀllning, putsa skor osv. Tyckte hela upplÀgget va lite löjligt. Men Ä andra sidan Àr det alltid en bra merit att ha gjort lumpen. Passa inte mig just dÄ helt enkelt. Jag fick frisedel efter mycket om och men. Mina anstrÀngningar för att Äka hem var följande:

1. Kom 3 dagar för sent dit utan att ha en bra anledning.
2. Smög in och la mig i sÀngen under övning, och blev alltid upptÀckt.
3. Sa att jag hade ryggbesvÀr.
4: Sa att jag va bullerskadad och rĂ€dd för smĂ€llar. Och fuska Ă„t fel hĂ„ll pĂ„ ett hörseltest 🙂
5. Och sist men inte minst sÄ sa jag att jag var kriminell och dÄ Àntligen fick jag Äka hem.

Lycka till med slippandet 😀

zyrus
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1444
738947
October 5, 2004 - 10:00 am
sp_Permalink sp_Print

Min mönstring tog drygt 3 timmar. 2 timmar och 30 minuter satt jag och vÀntade. NÀr jag vÀntat fÀrdigt va ja in till doktorn med ett intyg pÄ att min rygg Àr vÀrdelös och sen fick jag Äka hem.

Tyrfing
Member
Medlem
Forum Posts: 2187
738948
October 5, 2004 - 10:02 am
sp_Permalink sp_Print

Annars Ă€r det bara göra som mĂ„nga av vĂ„ra grabbar gjorde. Åk hem och vĂ€gra komma tillbaka, polisen har tillrĂ€kligt att göra Ă€n att ta sig tid för lumpen smitare.

Krqagyzzz
Member
Medlem
738951
October 5, 2004 - 10:09 am
sp_Permalink sp_Print

Tyrfing wrote: Annars Ă€r det bara göra som mĂ„nga av vĂ„ra grabbar gjorde. Åk hem och vĂ€gra komma tillbaka, polisen har tillrĂ€kligt att göra Ă€n att ta sig tid för lumpen smitare.

Det var ett sÄdan rÀttegÄng för ett tag sedan. Förut sÄ har alltid strafföljden varit ett kort fÀngelsestraff. Dock sÄ tyckte domstolen att fÀngelse var ett förlegat straff i dagens lÀge och dömde bara lite dagsböter.

Shinji
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 631
739003
October 5, 2004 - 11:34 am
sp_Permalink sp_Print

Som en del andra redan skrivit:

Var helt Àrlig mot psykologen. SÀg att du inte Àr motiverad eller vad du nu har för anledning.

Jag slapp undan utan nÄgra större problem.

macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
739066
October 5, 2004 - 1:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Fick hem papper om mönstringen hÀr om dagen.
Jag tÀnker inte göra lumpen sÄ Àr det, jag ska jobba och tjÀna pengar. SÄ glöm att jag gör lumpen, jag ger blanka fan i det.

LÄt dem som verkerligen vill ha större möjlighet att göra det Àn dem som inte vill. SÄ hoppas jag att det Àr.

För detta intresserar mig inte ett jÀvla piss.

Iceman
Member
Medlem
Forum Posts: 4735
739201
October 5, 2004 - 3:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Pim_ wrote: [quote=Iceman]NÀr jag mönstrade för ett par Är sen sÄ ville jag inte heller slava för försvarsmakten. Jag gjorde dock sÄ gott jag kunde pÄ alla tester vilket förvisso resulterade i vÀldigt kasst resultat pÄ konditionstestet. Sen sÄ visade det sig att jag inte hör exakt alla frekvenser pÄ ena örat, vilket gjorde att jag slapp (egentligen utbildningsreserv, men det Àr ju samma som att slippa). Till psykologen och inskrivare sa jag att jag inte ville göra det, vilket inskrivaren ocksÄ tyckte var lÀmpligt, eftersom de enda tjÀnsterna som jag kunde fÄ var vÀldigt eftertraktade.

Vilka tjÀnster krÀver ingen kondis, ingen motivation, dÄlig hörsel och Àr vÀldigt eftertraktade?

Kondis och motivation Àr ju sÄnt som gÄr att Àndra pÄ. Jag tror nog att nÀstan vem som helst kan skaffa sig ganska bra kondition mer eller mindre frivilligt i lumpen. Det som det hela föll pÄ vad ju hörseln. DÄ fanns det bara ett fÄtal tjÀnster kvar som jag kunde vÀlja mellan, jag kommer inte ihÄg mer Àn att nÄgon av dom var nÄn sorts brandman. Men dÄ jag inte ville, och inskrivaren sa att det Àr mÄnga som vill ha de tjÀnsterna som jag kunde vÀlja pÄ kom vi överrens om att jag skulle placeras i utbildningsreserven.

Förresten tycker jag det Ă€r mĂ€rkligt att det dĂ€r med hörseln kan ha sĂ„ stor betydelse. Jag tycker jag hör vĂ€ldigt bra 🙂

Tyrfing
Member
Medlem
Forum Posts: 2187
739820
October 6, 2004 - 10:12 am
sp_Permalink sp_Print

det handlar om hörselskador.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 209
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL