September 16, 2002
Jag bara kom att fundera på en sak. Hur många hamsterhjul (med inbyggd hamster, självklart) skulle det krävas för att driva en laptop? Jag medger att den inte skulle vara så portabel längre.
Låt oss förutsätta att hamstrarna inte blir trött och inte behöver kliva ur för att äta etc. Det är heller inte några mutanthamstrar som springer så fort så ett hjul räcker. Det är en uppsättning standardhamstrar, minus några behov, i normalstora hamsterhjul.
Ingen kommer kunna räkna ut det precis, självklart och det beror ju även på datorn men vad snackar vi ungefär för antal? Är det tiotal, hundratal eller t.o.m. tusental?
December 16, 2005
De testade något liknande i Brainiac (tror jag det var) häromveckan, det var en kille som till en skoluppgift byggt en mobilladdare som drevs av hans hamsterhjul. Min laddare ligger på typ 5 VA och det är ingen jätteeffekt direkt.
De riggade en hamster och lyckades få en lampa (minns inte om det var 40 eller 60 watt) att lysa lite grand, men den pallade inte en teve. Min teve är halvgammal och ligger på 80-90 watt, har för mig att vår nyare och större teve i vardagsrummet ligger på typ samma. Dock var teven i programmet rätt liten.
Man skulle med andra ord behöva veta hur snabbt hamstrarna får hjulet att snurra och hur stark generatorn är, men då skulle man också kunna luska ut hur många hjul som behövs. Jag gissar på att det krävs upp mot 200, allra minst. Då ska varje hamster generera 2W var (ett datoragg på 400W får väl anses vara norm) vilket inte torde vara en omöjlighet. På detta läggs ju sen skärmen och eventuella högtalare, men det får vi ta en annan dag. 🙂
Givetvis skulle riggen, alla hamstrar och deras mat (jag räknar inte lika optimistiskt som du och låter hamstrarna vila, äta och skita ibland :P) vara avsevärt dyrare än att bara betala elräkningen. Trevligt med miljövänliga alternativ dock...
November 22, 2001
Fogge wrote: Bla bla
Det var en bärbar dator det handlade om, långt ifrån 400W.
Dessutom drar inte en dator 400W bara för att agget klarar av att leverera den spänning.
5VA = 5W så då klarar hamstern betydligt mer än 2W.
Ska du dessutom få en normal glödlampa att ge ifrån sig lite ljus _gissar_ jag på att du behöver minst 10-15W om det ska vara något att tala om.
Med de siffrorna borde man kunna klara en laptop på 5-10 hamstrar.
July 18, 2003
Json_81 wrote: [quote=Fogge]Bla bla
Dessutom drar inte en dator 400W bara för att agget klarar av att leverera den spänning.
5VA = 5W så då klarar hamstern betydligt mer än 2W.
Ska du dessutom få en normal glödlampa att ge ifrån sig lite ljus _gissar_ jag på att du behöver minst 10-15W om det ska vara något att tala om.
Med de siffrorna borde man kunna klara en laptop på 5-10 hamstrar.
Eller två katter eller en hund !
January 4, 2001
Json_81 wrote: [quote=Fogge]Bla bla
Dessutom så mäts inte spänning i watt senast jag kollade. 😉
Du får köpa en 100$ laptop och koppla in några hjul direkt på veven! 🙂
November 22, 2001
Coore wrote:
Dessutom så mäts inte spänning i watt senast jag kollade. 😉
Gah, självklart inte.
Jag får ursäkta mig med att jag jobbat hela natten med att skrubba stora ugnar och av någon anledning inte gått o lagt mig än.
Känns som om hela huvudet är fyllt av gröt.
O det värsta e att jag snart ska upp 🙁
March 9, 2004
Snorch wrote: Ett par sånna där lampor som laddas när man skakar dem upp och ner, en rörlse som säker mång känner igen, skulle kanske kunna modifieras till att användas samtidigt som man tillfredställer sig själv under ensamma kvällar och samtidigt ladda datorn då..
Klockren 😀
December 18, 2005
satt och tänkte på de här ett tag och kom fram till att. En råtta är gravid i drygt 3 veckor tror jag de var och föder mellan 8 och 16 ungar. en råtta är även lite starkare än en hamster. maten är inte så dyr om du köper i kg pack. (min tjejkompis har 4 st råtter hemma och betalar 20 kr i veckan) så om man räknar stort. köper 2 st en hona och en hane och låter de föröka sig lite får man en hel armé av råtter efter bara ett år. om vi då bara säger att vi har 400 st blir de ca 200 kr i veckan vilket fortfarande inte är så dyrt om man nu inte är en student dvs. om vi då sätter de här små djuren i drift så kan man kanske försörja hella sit hem med hjälp av råtter och inte bara sin dator. tyvär kan man nog inte få stop på prudoktionen efter 3 år. och ska man nu göra ett eget kraftvärk hemma behöver man nog gott om plats också. men nu åter till datorn.
tror de räcker med att du köper 2 st råtter en hona och en hane. så klarar du allt efter bara ett år. så får du lite vänner på köpet.
1 Guest(s)