Marcan- wrote: [quote=whak]*suck* fyfan nu blir suget på en flytt från det här j**la pisslandet större.
Vad jag förstått så snusar du? Och vad jag också förstått är Sverige ett av de få länder som faktiskt har snus, så vart du ska flytta undrar jag. 🙄
Kanske Norge? 🙄
Fast där kostar väl en dosa snus runt 70:- numera.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
January 7, 2006
Jag tycker inte att man ska uppmuntra att folk får sjukdomar av tobak som sen alla skattebetalare får betala.
Det här gillar jag inte heller, folk ska få snusa om de vill, men sjukvården ska inte vara gratis om det är skador som direkt eller indirekt kan orsakas av snuset.
Även om jag vet att det är svårt att genomföra i praktiken, jag vet inte ens om jag tycker att det ska genomföras i praktiken. Blir lite svårt att bestämma var gränsen ska gå, om man själv kört in i ett träd, ska man inte få vård då?
Nej, strunta i vad jag skrev 😉
September 1, 2002
obelix wrote: frågan är var dessa pengarna hamnar.
hamnar dom i sjukvården så är det väl ok...
De hamnar i de luckor som den sänkta förmögenhetsskatten och lågavlönade tjänster-skatten skapar.
Till Topic, jag kommer sluta snusa.
Ska bli kul att se effekterna av detta.
November 29, 2003
Marcan- wrote: [quote=whak]*suck* fyfan nu blir suget på en flytt från det här j**la pisslandet större.
Vad jag förstått så snusar du? Och vad jag också förstått är Sverige ett av de få länder som faktiskt har snus, så vart du ska flytta undrar jag. 🙄
Jag röker ibland också så får väl gå över till rökning om man skulle flytta.
December 5, 2002
Ska dra ner lite på rökningen men inte för att priset höjs.
Smuggelcigaretter har inte varit några som helst problem att fixa hittils och det lär det inte vara i framtiden heller.
Snuset vetefan, jag snusar kanske en dosa eller två i månaden så det slutar jag nog med.
Men jag tycker helt klart att det borde vara billigare.
Bjornstrom wrote: [quote=Cezar]Beställer in smuggel om jag inte kan hålla mitt löfte att sluta 🙂
Heter det smuggel när det är inom EU ? :blink:
Njaäe, det handlar väl om någon slags skattesmitning då har jag läst någonstans.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
October 10, 2004
Grymt bra! Är du rökare får du ta den smällen, likadant med billtullarna. Vill man åka bil till stan får man leva med det. Dock så är de borta nu och förblir borta förhoppningsvis.
Förstår inte hur man kan argumentera att snus och ciggareter ska vara billigare? På vilket sätt gynnar det oss ? Det ska vara grymma priser så att man inte ska börja med sånt!
December 5, 2002
yazaka wrote:
Förstår inte hur man kan argumentera att snus och ciggareter ska vara billigare? På vilket sätt gynnar det oss ? Det ska vara grymma priser så att man inte ska börja med sånt!
Finns väl hur många nöjen eller vad man ska säga där det är stor risk att man blir skadad eller kan komma att kosta sjukvården massvis med pengar.
Fetma är väl snart en lika vanlig dödsorsak som lungcancer, och godis är det inga straffskatter på.
Jag tycker att straffskatter är fel vad det än handlar om, jag vill köpa cigaretter för det priset tillverkarna sätter.
Varenda människa vet ju numera att rökning är skadligt och man väljer själv om man vill röka och om man är beredd att ta risken.
För ordningen och rättvisans skull så borde det även läggas på en högre skatt på:
- Bensin, 45-50:-/litern vore lagom + en straffskatt på låt säga 50:- för varje minut motorn är igång. En extra avgift för varje hästkraft över 100hk kan också vara vettigt.
- Fordonsskatt/försäkring på MC/Bil för folk under 25 år.
- Skräpmat såsom McDonalds och Sibylla.
- Aktiviteter såsom fotboll, skidåkning och andra idrotter/sporter där folk ofta gör sej illa med onödiga sjukskrivningar och läkarvård som följd.
- Användande av internet, en straffskatt kanske 50 öre per nedladdad MB.
- Tuggummi är ett jäkla elände, straffskatt på detta behövs, typ 50 öre per tuggad minut + enorma orealistiska böter ifall tuggummit efter smakens frånfälle kastas på ej för begagnade tuggummin avsett ställe.
- Rejäla straffskatter på allt som är roligt, ej är nyttigt eller tillför sammhället något, kort sagt allt som kan ge en viss njutning och livskvalitet här i livet.
:cy:
2 Guest(s)