Cezar wrote: Högre skatt på besin, du måste vara galen.
Folk har ju knappt råd att pendla i dagens läge.
Att åka bil är farligt, blir mycket utsläpp och sen finns det buss, tåg, tunnelbana och spårvagn..
Jag kör ganska lite bil, men snusar och röker desto mer.. Varför skulle jag tycka att bensinen ska vara billig när man straffar snusarna?
Jag betalar hellre 30-40 spänn litern för bensin än 37 spänn dosan för snusen. Snusar gör jag typ en dosa om dagen, men bensin går det väl bara 8-10 liter i veckan.
Det "nöjesåks" alldeles för mycket bil.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
December 17, 2005
ilg@dd wrote: För ordningen och rättvisans skull så borde det även läggas på en högre skatt på:
- Bensin, 45-50:-/litern vore lagom + en straffskatt på låt säga 50:- för varje minut motorn är igång. En extra avgift för varje hästkraft över 100hk kan också vara vettigt.
- Fordonsskatt/försäkring på MC/Bil för folk under 25 år.
- Skräpmat såsom McDonalds och Sibylla.
- Aktiviteter såsom fotboll, skidåkning och andra idrotter/sporter där folk ofta gör sej illa med onödiga sjukskrivningar och läkarvård som följd.
- Användande av internet, en straffskatt kanske 50 öre per nedladdad MB.
- Tuggummi är ett jäkla elände, straffskatt på detta behövs, typ 50 öre per tuggad minut + enorma orealistiska böter ifall tuggummit efter smakens frånfälle kastas på ej för begagnade tuggummin avsett ställe.
- Rejäla straffskatter på allt som är roligt, ej är nyttigt eller tillför sammhället något, kort sagt allt som kan ge en viss njutning och livskvalitet här i livet.
:cy:
Denna gång har du ju verkligen lyckats.. Inte lika man köper en pistol och skjuter huvudet av sig direkt ?
December 30, 2003
ilg@dd wrote: [quote=Cezar]Högre skatt på besin, du måste vara galen.
Att åka bil är farligt, blir mycket utsläpp och sen finns det buss, tåg, tunnelbana och spårvagn..
Jag kör ganska lite bil, men snusar och röker desto mer.. Varför skulle jag tycka att bensinen ska vara billig när man straffar snusarna?
Jag betalar hellre 30-40 spänn litern för bensin än 37 spänn dosan för snusen. Snusar gör jag typ en dosa om dagen, men bensin går det väl bara 8-10 liter i veckan.
Snus klarar man sig utan? Det gör inte alla tyvärr med bilen :/ Smakar det så kostar det =), snus är väll inge roligt, då är det roligare och åka och slörpla 3L/mil bensin istället :), fast alla tycker olika.
June 20, 2002
kwansa wrote: [quote=ilg@dd][quote=Cezar]Högre skatt på besin, du måste vara galen.
Snus klarar man sig utan? Det gör inte alla tyvärr med bilen :/ Smakar det så kostar det =), snus är väll inge roligt, då är det roligare och åka och slörpla 3L/mil bensin istället :), fast alla tycker olika.
De klarar sig alldeles utmärkt om de flyttar till ett ställe med fungerande kollektivtrafik. Att bo ute på landet så att man behöver bil och orsakar utsläpp är en lyx som man gott kan betala straffskatt för.
Nej man får väl se exakt hur dyrt snuset blir. Blir det för dyrt går jag över till smuggelcigg.
blurg wrote: Dom får mer än gärna höja skatten på skiten eftersom det luktar skit.
Precis, bilavgaser luktar mycket godare...eller?
:cy:
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
February 12, 2003
macrus wrote: [quote=Tyrfing]haha ok jag som precis böjade snusa igen, jaha dags att sluta då :p.
Men om dom vill så jävligt att folk ska sluta så får dom väll ta och förbjuda det istället.
Haha och kriminalisera en stor del av Sveriges befolkning? Nej, det är fel sätt.
Finns ju det lilla fenomenet som kallas försäljningsförbud, funkar effektivare. 🙂
Finns väl i ungefär resten av världen, kort och gott.
July 27, 2002
Sverige har ju dispans inom EU för försäljning etc av snus. 🙂
Men jag tycker det är helt fel att höja skatten på snus när det är det vänligaste alternativet av tobak. Vilka signaler ger man rökare om man sänker deras skatt mindre?
Snus är en svensk nationalindustri med stark kultur medan cigarettillverkarna är feta direktör utomlands. Jag anser att man inte ska tjafsa om snus. Norrlänningarna kommer göra statskupp.
August 7, 2003
ilg@dd wrote: [quote=ZIre]är väl bara att sluta om det blir för dyrt, är väl det som är tanken
Tror knappast det är det som blir resultatet av detta, snarare att "juggarna" gör mer strålande affärer.. Och jag missunnar dom inte.. Förhoppningsvis hittar dom ett sätt att kränga Ljunglöfs Ettan på lösvikt också..
Cigg köper man ju för 250:-/Limpa i dagsläget.. Hört om höjningar till 270:-/Limpa iofs..
Till skillnad från "sossarna" kanske "borgarna" inte är helt främmande satsa pengar på polis och rättsväsende så det kanske behövs ett lite högre pris för att "juggarna" ska göra strålande affärer?
October 10, 2004
Arne_Garflak wrote: [quote=yazaka] Förstår inte hur man kan argumentera att snus och ciggareter ska vara billigare? På vilket sätt gynnar det oss ? Det ska vara grymma priser så att man inte ska börja med sånt!
Finns väl hur många nöjen eller vad man ska säga där det är stor risk att man blir skadad eller kan komma att kosta sjukvården massvis med pengar.
Fetma är väl snart en lika vanlig dödsorsak som lungcancer, och godis är det inga straffskatter på.
Jag tycker att straffskatter är fel vad det än handlar om, jag vill köpa cigaretter för det priset tillverkarna sätter.
Varenda människa vet ju numera att rökning är skadligt och man väljer själv om man vill röka och om man är beredd att ta risken.
nöjen och nöjen, är det ett nöje att vara en missbrukare?
Du vill köpa för det priset tillverkarna säljer för.. men då vill jag göra det med allt annat? Godis etc. bort med momsen!
Bensin? 70-80% av priset är skatt! nä bort med skiten, vill ha samma pris som i arabländerna!
Liksom det håller inte. Det är en bra inkomstkälla för Sverige med så hög skatt på bensin. Nu blir det ännu mer i inkomst tack vare tobaksskatten.
Desutom, är det verkligen så stor prisökning? Ökar ju bara med typ 5kr per dosa/packet?
3 Guest(s)