February 10, 2004
Haha.. ja missförstå mig inte nu 😛 jag är inte dum i huvet 😀 visste inte ens att jag ställt frågan här på NH 😀 haha ere spritkalas så ere.. vi satt och diskuterade matte i går natt.. det vi skulle komma till var hur många sekunder 20år är from. 1986-11-26 fram tills 2006-11-26 =) problemet var att bruden började tjaffsa om att jag hade fel när jag sa att det var 1440sek/h =) men saken är löst nu 😉 tack för hjälpen (ville bara ha ett svar så att hon kunde se att jag hade rätt 😀 )
November 21, 2005
May 17, 2004
boogey wrote: Varför ska man diskutera det när man gör precis så som John_lz beskriver det?
Och systemet är inte exakt, nej. Det ger en förskjutning på en dag efter 3236 år.
man kan diskutera det länge för det finns dom som gör det 🙂
fast, ignen här bryr sig nog inte, egentligen, så det vore jävligt onödigt att diskutera det överhuvud taget 🙂
jag säger att var 128 år så ska man hoppa över skottåret! 😀
March 9, 2004
Jag förstår inte att nu sitter och blandar in skottår osv det är inte relevant. Ett dygn, alltså 24 timmar baseras på en rotation av jordklotet. Inget mer !!
Så därför går det 60sec*60min*24tim = 86400sek/dygn
Sen det här med skottår osv beror på att det synodiska året inte stämmer överänns med det sideristiska året som man ska utgå från.
Ett sideristiskt år är hur lång tid det tar för ett objekt att komma till samma punkt i sin bana när man utgår från stjärnorna och inte solen som mätpunkt som man gör
men i huvudsak gäller följande:
Dagen är baserad på jordens rotation
Året baseras på jorden bana
Månaden är baserad på månens omlopp runt jorden
Igen av dessa är exakt därför har astronomer infört medelsoltiden och skottår för att få kalendern att fungera flera år i rad.
December 30, 2003
Starscream wrote: kwansa hade nog också spritkalas, kwansa = combats flickvän? 😛
Jaadu någe va det i kroppen iaf, kom inte ihåg en siffra i morse.
Tror det va dem där tekakorna som inte va jästa på rätt sätt
*edit* Jag har alltid varit kär i Combat, men han har aldrig velat ha mig =( så jag är inte hans "flickvän" dessutom är jag kille :blink:
Combat wrote: Haha.. ja missförstå mig inte nu 😛 jag är inte dum i huvet 😀 visste inte ens att jag ställt frågan här på NH 😀 haha ere spritkalas så ere.. vi satt och diskuterade matte i går natt.. det vi skulle komma till var hur många sekunder 20år är from. 1986-11-26 fram tills 2006-11-26 =) problemet var att bruden började tjaffsa om att jag hade fel när jag sa att det var 1440sek/h =) men saken är löst nu 😉 tack för hjälpen (ville bara ha ett svar så att hon kunde se att jag hade rätt 😀 )
vad fick du fram då? = )
Jag fick fram med 1440 minuters/dygn regeln =)
631152000 sekunder
10519200 minuter
175320 timmar
August 28, 2004
boogey wrote: [quote=Dhorum]Hur lång är en sekund då?
Lika lång som varaktigheten av 9 192 631 770 perioder av den strålning som motsvarar övergången mellan de två hyperfinnivåerna i grundtillståndet hos atomen cesium-133.
Saxxat från Wikipedia kanske du bör tilläga.
June 20, 2002
Lodisen wrote: [quote=boogey][quote=Dhorum]Hur lång är en sekund då?
Lika lång som varaktigheten av 9 192 631 770 perioder av den strålning som motsvarar övergången mellan de två hyperfinnivåerna i grundtillståndet hos atomen cesium-133.
Saxxat från Wikipedia kanske du bör tilläga.
Mjo, tyckte inte det var så viktigt i just det fallet. Hade jag rest mig från stolen och tagit två steg till bokhyllan hade det varit saxat från Ekboms Tabell- och formelsamling istället, där formuleringen är nästintill exakt likadan.
En formulering som jag förmodar ursprungligen kommer från http://www.sp.se, det är iallafall därifrån författarna av formelsamlingen fått den.
January 18, 2004
Bjornstrom wrote: Varför har jag för mig att jag hört för längesen på svt att ett dygn egentligen är 23 timmar och 57 minuter, men att man avrundat till 24 timmar? 😕
http://sv.wikipedia.org/wiki/D.....3.A4rndygn wrote: Ett litet annorlunda sätt att ange dygnets längd är att istället för solen, mäta jordens rotation jämfört med en fast punkt på stjärnhimlen. Detta s.k. stjärndygn blir något kortare än ett soldygn eftersom jorden under ett dygn hinner svänga en aning i sin bana runt solen. Ett medelstjärndygn är 23 timmar 56 minuter och 4,09054 sekunder långt. Det blir ett stjärndygn mer per år än soldygn.
1 Guest(s)