Hur mycket får man jobba egentligen?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hur mycket får man jobba egentligen?
hez_guess
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 131
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 24, 2006 - 8:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Hur många timmar per dag/vecka eller månad?
Hur lång tid utan ledighet osv? (dvs helg)

Vi satt å diskuterade lite om övertid osv nu på rasten och ingen visste riktigt till 100%.

Har hört rykten om att man måste ha minst 36timmar sammahängande ledighet per 7dagars jobb. Stämmer det?

Nån som har nån länk till nån sida med mer info om sånt här? 🙂

Själv har jag en två månaders anställning som lyder:

Söndag-Fredag (6dgr asso) 14:00-24:00.
(har asso 38timmar sammanhängande ledighet per 7dagar)

Det blir 60 timmar i veckan, eller 240timmar per månad (räknat på 4x7veckor).

Tror inte det är för mycket och klagar inte heller (tjänar juh en hel del), men hur mycket kör ni andra? Någon med några riktiga skräck exempel? 😛

Tallji
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 277
1062433
July 24, 2006 - 8:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har jobbat 90 timmar på 6 dar.. jobbat med att måla flygfält och så, så det blir att man jobbar i perioder, efter de där 6 dagarna kan man vara ledig i 1 vecka eller nån dag sen jobba igen. beror helt på flygtrafiken. Oftast jobbar man helger och mkt övertid blir det då det måste bli klart så fort som möjligt.

Men totalt har ja jobbat ca 230 timmar på 19-20 dar.. dock inte i sträck utan som sagt är man ledig emellanåt

http://WWW.Matlocks.net
Oerhört bra band för alla som gillar rock! verkligen värt att lyssna på!

MoNsTeR
Member
Medlem
Forum Posts: 3019
1062443
July 24, 2006 - 8:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Stämmer inte när man jobbar till sjöss i alla fall.

rsastin
Member
Medlem
Forum Posts: 4296
1062453
July 24, 2006 - 8:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är nog upp till företagen och vad facket säger. Kan vara olika på olika företag.
På Ericsson så var man tvungen att vara ledig MINST en dag per vecka.
Men man kunde jobba 7 dagar i sträck om man skulle på semester veckan efter.
Sedan fick vi enbart ha 200 timmars övertid per år plus 4 timmars plusflex på vardagar.
Man kunde alltså jobba 12 timmar per dag med flex plus övertid.
Men de var (och är fortfarande) snåla med övertid.
Det måste vara sk. beordrad övertid från chefen eller att övertiden skulle godkännas från "högre ort".
När de sparkade en massa folk så var personalen tvungna att jobba över en hel del.
Ericsson ville dels inte att personalen skulle "jobba i hjäl sig", dels ville de ju inte betala ut en massa pengar för övertiden.

tekman
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 98
1062474
July 24, 2006 - 9:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tror man utgår från "Arbetstidslag (1982:673)" och sedan lägger man på eventuella kollektivavtal. Det går säkert att ha andra avtal också.

http://www.av.se/lagochratt/atl/

Om jag tolkar fritt ifrån lagtexten så blir svaren:

Hur många timmar per dag/vecka eller månad?

Jobba max 13 timmar per dag, 40+12 timmar per vecka under fyra veckor, ungefär.

(36 timmar sammanhängande ledighet under varje period om 7 dagar) = 24x7-36=132 timmar.

Det låter som det är lite för mycket för en ordinarie arbetstid men med övertid, raster, undantag och avtal så är det säkert "tillåtet".

ren
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 833
1062476
July 24, 2006 - 9:23 pm
sp_Permalink sp_Print

hez_guess wrote: Hur många timmar per dag/vecka eller månad?

Vi satt å diskuterade lite om övertid osv nu på rasten och ingen visste riktigt till 100%.

Har hört rykten om att man måste ha minst 36timmar sammahängande ledighet per 7dagars jobb. Stämmer det?

Ja

Nån som har nån länk till nån sida med mer info om sånt här? 🙂

Ja, arbetstidslagen http://www.av.se/dokument/Lag_.....i_2005.pdf

Detta är på tok för mycket enligt arbetstidslagen.

5 §
Den ordinarie arbetstiden får uppgå till högst 40 timmar i veckan.
När det behövs med hänsyn till arbetets natur eller arbetsförhållandena
i övrigt, får arbetstiden uppgå till 40 timmar i veckan i genomsnitt för en tid av högst 4 veckor.
Veckan räknas från och med måndag, om inte annan beräkning tilllämpas
på arbetsstället.

Kollektivavtal kan ha påverkan.

Tror inte det är för mycket och klagar inte heller (tjänar juh en hel del), men hur mycket kör ni andra? Någon med några riktiga skräck exempel? 😛

Jag har kommit upp i höga 50-någonting två veckor i sträck en gång, det var inte så ball. Annars försöker jag hålla mig till de 40h jag ska jobba / vecka.

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1736
1062526
July 24, 2006 - 11:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Kör skift denna veckan, kommer antagligen köra på detta stället om en månad igen.
Jag kör nu 05-14:30 mån-lör, 14:30-24:00+ mån-lör 2:a veckan, 3:e veckan ledigt.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1062715
July 25, 2006 - 5:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har aldrig fattat varför man inte kan få jobba som man vill?
Det är väl bra att det finns regleringar så ingen blir tvungen att jobba så mycket, men om man själv vill och orkar?
200 timmar övertid på ett år verkar vara en vanlig gräns och det är ju inga problem att orka med.

Själv jobbar jag 39 timmar i veckan normalt, nu är det 40 tillfälligt.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1062732
July 25, 2006 - 6:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: Jag har aldrig fattat varför man inte kan få jobba som man vill?

Till mångt och mycket beroende på att du helt enkelt inte ska slita ut dej i förtid och bli långtidssjukskriven eller förtidspensionär.
😉

Json_81 wrote:
Det är väl bra att det finns regleringar så ingen blir tvungen att jobba så mycket, men om man själv vill och orkar?
200 timmar övertid på ett år verkar vara en vanlig gräns och det är ju inga problem att orka med.

Själv jobbar jag 39 timmar i veckan normalt, nu är det 40 tillfälligt.

40tim/vecka är väl det mest normala, även idag.?
Jobbar själv 40tim/veckan 07.00-16.00 just nu, och är definitivt inte intresserad av övertid, men förstår att många yngre gillar det liksom jag gjorde när jag var yngre.. Skiftgång och mycket övertid under 10 års tid har iaf resulterat i att jag ofta har sömnproblem och lider av känslig mage.
Men man får lite andra värderingar senare i livet om/när det kommer barn med i bilden.
Personliga åsikten är väl att du ska kunna klara dej och även få lite över på den ordinarie lönen vid heltidsarbete.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Json_81
Member
Medlem
1062743
July 25, 2006 - 6:31 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote:
40tim/vecka är väl det mest normala, även idag.?
Jobbar själv 40tim/veckan 07.00-16.00 just nu, och är definitivt inte intresserad av övertid, men förstår att många yngre gillar det liksom jag gjorde när jag var yngre.. Skiftgång och mycket övertid under 10 års tid har iaf resulterat i att jag ofta har sömnproblem och lider av känslig mage.
Men man får lite andra värderingar senare i livet om/när det kommer barn med i bilden.
Personliga åsikten är väl att du ska kunna klara dej och även få lite över på den ordinarie lönen vid heltidsarbete.

7-16 blir 45 timmar i veckan.
Men man måste väl ändå kunna känna efter och bestämma själv?
Jag tror inte heller att jag kommer vilja jobba en massa övertid när jag blir lite äldre o särskilt inte när jag skaffat barn. Men nu när man är ung skulle jag kunna tänka mig det. Inte så att jag skulle vilja jobba 500 timmar övertid per år i 10 år direkt, men om man vill o orkar ett eller ett par år o har möjlighet till det så ser jag inget fel i det.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1062748
July 25, 2006 - 6:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: [quote=ilg@dd] 40tim/vecka är väl det mest normala, även idag.?

7-16 blir 45 timmar i veckan.

Näe, bara 8 timmar om dan, 1 timmes lunchrast också..

Json_81 wrote:
Men man måste väl ändå kunna känna efter och bestämma själv?
Jag tror inte heller att jag kommer vilja jobba en massa övertid när jag blir lite äldre o särskilt inte när jag skaffat barn. Men nu när man är ung skulle jag kunna tänka mig det. Inte så att jag skulle vilja jobba 500 timmar övertid per år i 10 år direkt, men om man vill o orkar ett eller ett par år o har möjlighet till det så ser jag inget fel i det.

Visst, men det finns ju arbetsnarkomaner som blir ganska "farliga" rent säkerhetsmässigt p.g.a att dom i princip skulle jobba dygnet runt..
Nu beror det ju iofs på vad det är för typ av arbetsplats, men på kemindustrin där jag jobbade tidigare var det fullt möjligt att spränga hela byn i luften eller gasa ihjäl samtliga på en radie omkring 2-3 kilometer i ett nafs om man inte var på alerten. Om man däremot sitter och fakturerar på ett kontor, ja, då blir det ju annat..Inte hela världen om du somnar till en stund då kanske.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Json_81
Member
Medlem
1062766
July 25, 2006 - 7:53 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote:
Visst, men det finns ju arbetsnarkomaner som blir ganska "farliga" rent säkerhetsmässigt p.g.a att dom i princip skulle jobba dygnet runt..
Nu beror det ju iofs på vad det är för typ av arbetsplats, men på kemindustrin där jag jobbade tidigare var det fullt möjligt att spränga hela byn i luften eller gasa ihjäl samtliga på en radie omkring 2-3 kilometer i ett nafs om man inte var på alerten. Om man däremot sitter och fakturerar på ett kontor, ja, då blir det ju annat..Inte hela världen om du somnar till en stund då kanske.

Ja just det ja. Jag har betalda raster, eller ja, de drar 18 minuter så egentligen jobbar jag 37.5 timmar per vecka.

Jo, i sådana lägen finns det ju en anledning. Även om man t ex är chaufför måste det ju finnas gränser. Och naturligtvis ska man inte få jobba dygnet runt. Men säg två timmar extra per dag samt lördag, det plockar snart på de där timmarna utan att man är en säkerhetsrisk.

hez_guess
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 131
1062803
July 25, 2006 - 9:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Som tur är så har mitt yrke inte något som helst med säkerhetsrisker att göra, typ "vanligt kontorsarbete". 🙂

Det som känns aningen surt är juh det att man inte har så mycket valmöjlighet, antingen går jag med på att jobba dom här tiderna eller så får någon annan jobbet... 😛

Men men, efter några veckor nu så känns det bara bra. Tar juh igen ledigheten efteråt med en hel del pengar på fickan.

Tindy
Member
Medlem
Forum Posts: 5044
1062807
July 25, 2006 - 9:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag är under 18 och har jobbat 15 timmar om dagen i ett par veckor...
Det var lite drygt.

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1736
1062833
July 25, 2006 - 11:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Tindy wrote: Jag är under 18 och har jobbat 15 timmar om dagen i ett par veckor...
Det var lite drygt.

Jag körde med ett par sådana dagar i somras. 07-22/23 och det var inte många dagar man orkade med då. Att fixa ett par veckor så hade jag aldrig orkat med.

Tindy
Member
Medlem
Forum Posts: 5044
1062962
July 26, 2006 - 12:42 pm
sp_Permalink sp_Print

beta wrote: [quote=Tindy]Jag är under 18 och har jobbat 15 timmar om dagen i ett par veckor...
Det var lite drygt.

Jag körde med ett par sådana dagar i somras. 07-22/23 och det var inte många dagar man orkade med då. Att fixa ett par veckor så hade jag aldrig orkat med.

04-20 körde jag...
Jag satte dock i en lastbil de första och sista två timmarna varje dag, vilket gjorde att man fick vakna upp rätt lugnt och så. Sov aldrig på morgonarna endå dock, var tvungen att hålla killen som körde vaken.

PaCk
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 219
1063031
July 26, 2006 - 7:08 pm
sp_Permalink sp_Print

06.00-23.00 långa dagar

Marron
Member
Medlem
Forum Posts: 3611
1063049
July 26, 2006 - 7:57 pm
sp_Permalink sp_Print

PaCk wrote: 06.00-23.00 långa dagar

Med vad och var? Ingen större idé att du åker hem nästan ju 😛

Nebelosa_
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 259
1063569
July 28, 2006 - 1:44 pm
sp_Permalink sp_Print

16:00 - 13:00 jobbade jag ett tag (24m rigg) han sova 30min i bland :s
kniper man sig i benet då & då så kör man inte av vägen ... ca 300h i mån
ligger normallt på 230h mån

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1063575
July 28, 2006 - 2:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Som jag jobbar så kan inte jag jobba mer än 40 timmar i veckan om jag ska följa lagen, helt värdelöst..
Är så att jag kör fyra dagar i veckan och endast nattetid (börjar runt 18:00, slutar 03:00-06:00) och när man arbetar någon gång mellan 01:00-05:00 så får endast arbetstiden var 10 timmar under ett dygn, alltså så har jag inte en chans till att få övertid..

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 209
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL