September 27, 2005
alrik wrote: Har börjat pillat lite med kapitalförsäkringar inom swedbank. Är ett trevligt sätt att "spara" på. Har börjat titta på Avanza och läsa lite om det, verkar som du säger inte så svårt.
Nä det är det verkligen inte. Speciellt inte hos Avanza som erbjuder 100% återköp direkt (heter så när man tar ut pengarna ur kapitalförsäkringar), om jag inte kommer ihåg fel. Sen är det ju grymt smidigt vid deklarationen då man inte behöver ta upp det över huvud taget. Samt så klart att skatten inte baseras på din vinst utan på hur mycket pengar det är i = mycket mindre skatt.
Nackdelen är ju att förluster inte är avdragsgilla så som för vanliga fonder. Men förlustaffärer gör man ju inte ändå! 😉
August 16, 2003
skatteverket måste hata mig.
dag 1: stängt
dag2: stängt
dag 3: (idag) error 403, sidan kan inte visas, osv. uppdaterar några gånger, tillslut kommer jag fram till någon installationsgrej för något Bank ID säkerhet sak
då vill den att jag ska installera något för "Mac OS X (10.4 eller senare) eller Linux" vilket av förståeliga skäl inte fungerar då jag kör Windows...
jag kommer nog inte kunna kolla hur mycket jag får tillbaka/måste betala
August 25, 2004
Sen ja fick nya leget med Telia Legitimation har allting krånglat för mig.. Måste ha 2st e-leg program, För o kunna logga in på banken (Nordea) och andra sidor (Telia E-Leg) Dock krockar dom 2 programmet, O nu kan ja inte logga in på banken.. Lyckat när räkningarna ska betalas.. =/
Iaf.. Ska få 1700:- tillbaka lite drygt, Dock tar väl fogden allting.. :S
Sen, Varför ska man behöva betala 3 papp i kyrkoavgift o sånt skit? :S
March 10, 2002
Nevil wrote: Sen ja fick nya leget med Telia Legitimation har allting krånglat för mig.. Måste ha 2st e-leg program, För o kunna logga in på banken (Nordea) och andra sidor (Telia E-Leg) Dock krockar dom 2 programmet, O nu kan ja inte logga in på banken.. Lyckat när räkningarna ska betalas.. =/
Iaf.. Ska få 1700:- tillbaka lite drygt, Dock tar väl fogden allting.. :S
Sen, Varför ska man behöva betala 3 papp i kyrkoavgift o sånt skit? :S
Gå ur kyrkan? Begravningskatten kommer du dock inte undan, men den är inte speciellt hög.
September 27, 2005
Som en liten brasklapp rörande det jag skrev om kapitalförsäkringar kan jag säga att det ryktas inom bankvärlden att de skall förändras snart. Tydligen har det blivit för förmånliga och statlig reglering kan vara på väg. Bara ett rykte ännu, själv tror jag det beror mycket på valutgången i höst.
Man kanske ska passa på att skaffa dem nu med andra ord. När denna typ av förändringar sker brukar det gamla systemet få vara kvar under en övergångsperiod.
September 27, 2005
Nevil wrote: Nej, de vet ja, den låg på 400:- eller liknande.. Men ja ska betala 3100.- o kyrkoavgift eller va de heter.. Totalt värdelöst tycker ja.. :S
Men gå ur då! Nu är det ju inte ens svårt längre. Förr behövde man ju gå till prosten och förklara öga mot öga varför man inte längre ville vara med i guds församling.
August 29, 2004
Har kollat över lite saker närmare nu.
Jag har fått hem min blankett ifrån skatteverket, jämfört jag den sedan mot den på nätet så är det olika uppgifter på flera punkter, varför? Vilken ska jag lita på?
På blanketten säger den att jag ska få tillbaka 269:- medans den på nätet säger att jag ska ha tillbaka 2531:-
Är min beräkning rätt på detta;
15mil tur&retur från jobbet.
Med tanke på att jag är heltids anställd så är det 2080h/år.
2080h/8h=260d.
260d-25d(Sem.dagar)=235dagar
Tar bort 10st dagar får sjukdom/tjänstledigt.
225d*15mil=3375mil/år
3375mil*18,50kr=62437,5kr
62437,5-9000=53437,5
Har jag räknat rätt?
Är det 53437,5 jag ska skriva in på deklarationen?
Mvh
2 Guest(s)