Hur mycket kan man lita på människor egentligen?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hur mycket kan man lita på människor egentligen?
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 15, 2006 - 6:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Såg detta och tänkte till lite:
http://www.aftonbladet.se/vss/.....60,00.html

Strunta i att det är AB nu utan tänkt endast tanken att vi har rätt mycket farliga saker runt omkring oss som hela tiden kräver en viss grad av mänsklig inblandning. Människan av naturen är mer eller mindre ett klantarsle, så på så sätt så är det ju mer eller mindre garanterat att till slut kommer något att gå fel. Och då har vi alltså förhoppningsvis ett system som ska skydda oss mot detta. Ett system som är gjort av människor som av naturen är klantarslen?! Det är ju knappast en betryggande tanke direkt.

Är det då rätt att ha en sak som ett kärnkraftverk så pass nära inpå? Eller något annat som kan smälla eller någon fabrik som kan orsaka gasutsläpp eller andra saker är en direkt för fara dig och de du håller kär (bortse från datorn då).

Skulle ni lita på att människorna som sköter dessa saker verkligen är ofelbara?

//Andreas

Cirap
Member
Medlem
Forum Posts: 4230
1077889
September 15, 2006 - 7:08 pm
sp_Permalink sp_Print

human error... kommer alltid att finnas. Men när det handlar om så pass potentiellt farliga (och ekonomiskt viktiga) saker ska man göra allt för att undvika det. Ansvaret ska aldrig ligga hos en ensam person vid något tillfälle i processen. Om en ingengör missat att skriva en rad, ska andra ingengörer insett detta och fixat problemet

Bjornstrom
Member
Medlem
Forum Posts: 3485
1077890
September 15, 2006 - 7:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Ingen männsika är perfekt 😉

så Nej!

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
1077891
September 15, 2006 - 7:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag litar inte på POSTEN längre ! :arg: 😉

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1077899
September 15, 2006 - 7:37 pm
sp_Permalink sp_Print

När jag jobbade på fabriken i byn (Tillverkning av bl.a salpetersyra och ammoniumnitrat) så kan jag då ärligt erkänna att jag kände mej nervös när vissa operatörer var ute.. Då speciellt på nattskiften när en del hade för vana att sova ett par timmar...
Vid extrema förhållanden om operatören inte var på alerten skulle man faktiskt ha kunnat blåsa hela byn i luften, alternativt gasat ihjäl alla med ammoniak eller nitrösa gaser.
I Texas small det rejält en gång för ett tag sedan, men trots detta ses inte ammoniumnitrat som speciellt farligt.
http://en.wikipedia.org/wiki/T.....y_disaster

*Edit*
Avsaknad av bokstäver..
Nytt tangentbord på G.
embarassed

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Bjornstrom
Member
Medlem
1077902
September 15, 2006 - 7:42 pm
sp_Permalink sp_Print

skiroy wrote: Jag litar inte på POSTEN längre ! :arg: 😉

Vad nu då?

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
1077912
September 15, 2006 - 8:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Bjornstrom wrote: [quote=skiroy]Jag litar inte på POSTEN längre ! :arg: 😉

Vad nu då?

En mycket lång historia som inkluderar ett paket som har tagit 4 veckor på sig att ta sig från Lund till Piteå och när det väl är framme så fick jag inte hämta ut paketet på en gång fast jag hade avin i min hand !

Fula ord haglade i det läget. :arg:

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
1077919
September 15, 2006 - 8:17 pm
sp_Permalink sp_Print

skiroy wrote: [quote=Bjornstrom][quote=skiroy]Jag litar inte på POSTEN längre ! :arg: 😉

Vad nu då?

En mycket lång historia som inkluderar ett paket som har tagit 4 veckor på sig att ta sig från Lund till Piteå och när det väl är framme så fick jag inte hämta ut paketet på en gång fast jag hade avin i min hand !

Det är faktiskt inget underligt i att hata posten. Antingen slarvar de bort grejerna, eller så slår de sönder dem.

whak
Member
Medlem
Forum Posts: 4718
1077922
September 15, 2006 - 8:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Lita ALDRIG på någon. Det är mitt motto.

Hulto
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1662
1077941
September 15, 2006 - 9:42 pm
sp_Permalink sp_Print

whak wrote: Lita ALDRIG på någon. Det är mitt motto.

Så kan man inte tänka. Om man aldrig kan prata med någon, och känna att man litar på denna person, blir livet mycket svårare. Man måste lita på vissa, hur ogärna man än gör det 😉

Sedan tycker väl jag att man ska utgå från att man kan lita på personer, det händer klart oftare att någon går runt och berättar när man känner personen riktigt väl, än när man träffat någon hyfsat nyss och passar på att vara lite öppen.

Sedan är väl inte jag världens mest öppna person, men ändå 😉

Bjornstrom
Member
Medlem
1077942
September 15, 2006 - 9:43 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=skiroy][quote=Bjornstrom][quote=skiroy]Jag litar inte på POSTEN längre ! :arg: 😉

Vad nu då?

Det är faktiskt inget underligt i att hata posten. Antingen slarvar de bort grejerna, eller så slår de sönder dem.

Nej då.. Oftast packar ju bara personen dåligt.. Och så skylls det på posten... Dåligt.. Sen att det försvinner paket är då inte vanligt.. Jag har vart med om det 1 ggr. Under hela mitt liv...

Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1854
1077943
September 15, 2006 - 9:48 pm
sp_Permalink sp_Print

whak wrote: Lita ALDRIG på någon. Det är mitt motto.

På dig själv då?

Angående Delph1s fråga så tycker jag såhär, man ska inte lita på någon förutom sig själv och ev nära o kära. Människor begår alltid misstag och kommer i all evighet göra det. En sak jag inte förstår är, varför inte flygplan kraschar oftare, med all säkerhet som krävs vid en flygning. Det borde göras misstag inom flygbolagen, lika frekvent som i andra Branscher.

/Dani

**** Nervös inför helgens tuffa utmaning 😕 ****

whak
Member
Medlem
Forum Posts: 4718
1077944
September 15, 2006 - 9:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Alltså, ni hajjar inte.
Visst man snackar med folk osv, men man tar allt med en nypa salt.

Marre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1255
1077981
September 16, 2006 - 4:18 am
sp_Permalink sp_Print

Lita på människor... det ondaste i djurvärden?

Tro på det bästa, men räkna men det värsta. Alltid.
Personen får bekänna färg först genom sitt agerande. Slutar dock alltid men att personen försöka blåsa en för egen vinning i tron att han/hon är smartare eller intelligentare och att jag skall låta det passera....

Börjar allt mer förstå munkar och eremiter.
Mänskligheten suger och kommer på sikt att utrota sig själv.

Marcan-
Member
Medlem
Forum Posts: 3747
1078044
September 16, 2006 - 11:17 am
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: Det är faktiskt inget underligt i att hata posten. Antingen slarvar de bort grejerna, eller så slår de sönder dem.

Det är inte så konstigt om det händer saker som passerar via posten. De är i kontakt med säkert tusentals försändelser per dag så det är ju nästan tur att det inte händer mer fel än vad det redan gör. Dessutom är det inte alltid postens fel utan kan bero på avsändaren också.

Ang. topic så tycker jag inte man ska gå runt och vara misstänksam hela dagarna. Tycker gott och väl att man kan tro på människor men man behöver ju inte lita blint på någon man nyss mött t.ex.

Delph1 wrote: Och då har vi alltså förhoppningsvis ett system som ska skydda oss mot detta. Ett system som är gjort av människor som av naturen är klantarslen?! Det är ju knappast en betryggande tanke direkt.

Det som är själva grejen är ju att oddsen för en olycka förminskas drastiskt när man använder sig av olika säkerhetssystem.
För att någonting ska gå snett så ska först en människa fela, sedan ska även ett eventuellt säkerhetssystem strula och bara oddsen på det kan ju bli rätt små. Sen kan man ju använda sig av flera olika säkerhetssystem och då kan man nog känna sig rätt trygg.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 187
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL