August 23, 2001
Börjar få lite trång inne och funderar på att flytta ut filservern i garaget men det är ett kallgarage och vet inte hur den klarar minus 20-25 grader som det kan bli här uppe om vintrarna.
Är även en laptop som ska står där ute.
Har funderat på att ställa den i en garderob och isolera den med frigolit eller dylikt och hoppas datorn värmer så pass mycket.
Så överlever grejerna det??
August 23, 2001
Mean Machine wrote: Hårddiskar funkar bäst när de är 30-40 grader varma. En bärbar har du nog problem med annat än bara disken på, skärmen lär bli seg som sirap också. Släng in en SSD i din bärbara om du tänkt ha den vid liv, eller kör OS på USB eller något. 🙂
skärmen i sig spelar ingen roll då den alltid fjärrstyrs. Men ska se om man kan klä en garderob med 10cm frigolit eller liknande. Får köra in ett element i skåpet med =)
March 14, 2001
Vad är det för datorer du ska ställa där?
Drar de ganska mycket effekt, låta säga 100-200W är det inga problem alls att hålla temperaturen uppe i en isolerad låda eller garderob trots -25 grader, men som sagt beroende på isolering. I en välisolerad låda behövs inte ens så mycket effekt.
August 23, 2001
Snorch wrote: Vad är det för datorer du ska ställa där?
Drar de ganska mycket effekt, låta säga 100-200W är det inga problem alls att hålla temperaturen uppe i en isolerad låda eller garderob trots -25 grader, men som sagt beroende på isolering. I en välisolerad låda behövs inte ens så mycket effekt.
Datorerna dra ca 150w enligt mätaren jag plugga dit.
Vad kan tänkas isolera bäst?
Har tänkt köpa cellplast eller kan något annat vara bättre?
March 14, 2001
Det beror nog lite på vad för typ av cellplast du använder, finns alla möjliga sorter. Annars kan jag tänka mig att mineralull är bättre. Finns ju mineralull som har ena sidan täckt med papper, så då slipper du ju att ullen kan "flyga" omkring i garderoben.
150W om det nu stämmer (billig mätare?) så är det ju rätt mycket, inga problem alls att håla temperaturen upp i ett mindre isolerat utrymme, till och med så att det nog kan bli för varmt där när utetemperaturen stiger.
August 23, 2001
Snorch wrote: Det beror nog lite på vad för typ av cellplast du använder, finns alla möjliga sorter. Annars kan jag tänka mig att mineralull är bättre. Finns ju mineralull som har ena sidan täckt med papper, så då slipper du ju att ullen kan "flyga" omkring i garderoben.
150W om det nu stämmer (billig mätare?) så är det ju rätt mycket, inga problem alls att håla temperaturen upp i ett mindre isolerat utrymme, till och med så att det nog kan bli för varmt där när utetemperaturen stiger.
jag får kolla lite på byggaffärerna vad de har att erbjuda.
Det är en mätare från claesohlsson, typ 300kr.
2 Guest(s)