August 7, 2001
jag har funderat lite på saken. själv tycker jag nog inte att jag kan speciellt mycket. men det finns ju folk som tycker att dom kan mycket men som kan betydligt mindre än vad jag kan. vart går gränsen? eller vet man mycket när man vet såpas mycket att man förstår att det finns så mycket att veta om datorer att man bara vet jättelite om datorer? fan, nu blev det rörigt va? 🙂
1*120mm 9*80mm 4*60mm fläktar
[ Detta Inlägg ändrades av: daggerr den 2002-05-03 23:27 ]
July 8, 2001
On 2002-05-03 23:53, siljeQvist wrote:
När halva släkten plus alla morsans väninnor börjar ringa dig för dator support så vet du att du kan för mycket......
njae många kärringar i släkten brukar ställa sina dumma frågor till mig men tro fan att jag har svaret på nån av dem 😛
May 8, 2001
Tror att det sista du skrev är den bästa förklaringen.
De flesta är nog så begränsade i sitt användande av datorer att de inte inser hur mkt det finns att lära sig.
Själv satt jag lyckligt ovetande om det mesta framför min windowsburk och kodade och klockade (och pluggade Data- och systemvetenskap) och tyckte väl att jag var ganska duktig, sen började man jobba som systemutvecklare...
Jag har träffat många människor som är jätteduktiga både i jobbet och privat. MEN många är ofta "bara" bra på just sin sak. Programmerare som aldrig har plockat ihop en burk själva. Hårdvarugurus som knappt kan skriva ett script. Windowsanvändare som knappt vet hur man listar filer i UNIX osv. (Dessa exempel är ju lite överdrivna men ändå). Dessutom finns det många i denna bransch som i stort sett inte kan någonting. Är väl ett resultat av "IT-boomen" antar jag.
Tror bara att jag känner en enda person som är otroligt kunnig i allt från programmering till COM-portar så det är nog ganska ovanligt. Dock kan det bli lite jobbigt att få höra saker som skillnaden mellan olika versioner av UART och hur filsystem på stordatorer fungerar till hur javakod exekveras på assemblernivå.
Den j**eln är dessutom några år yngre än mig...
Som tur är så behöver man ju kanke inte vara så kunnig, men kontentan av att träffa en sådan person är ju att man inser att man helt enkelt inte är så duktig som man kanske trodde...
Nu har jag antagligen skrivit alldeles för mkt för att någon ska orka läsa allt men vad ska man annars göra en fredagskväll hemma när tjejen redan har somnat?
Desktop: Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II 955 BE | 8GB PC6400 | Samsung 1TB + 500GB | Powercolor HD3870
3DMark 2006: 11932 3DMark Vantage: P5137
Laptop: Macbook Pro 2012 | 8GB | Samsung 830 128GB SSD
HTPC: Mac Mini | 3GB | 500GB
September 12, 2001
jonaz...
Det där du skrev stämmer bra,många är i dag väldigt begränsade och kan väldigt mkt om EN sak bättre än många men du har en point här där du nämner att många programmerare knappt kan plocka ihop en burk själva.
Det är just det dom behöver lära sig för att förstå hur den fungerar vilket dom inte alltid verkar kunna.Det är en sak att kunna i teorin men i praktiken är det något annat.
Det är väldigt ovanligt att någon kan "allt" men det är det å ena sidan många som tror att dom kan
När det kommer till kritan så är och blir vi aldrig fullärda men vi kan sträva efter att lära oss så mkt vi kan om denna "underbara datamaskin"
November 26, 2001
Jag hade en lärare på PC-teknikerutbildningen som kallade såna som tycktes kunna det mesta för lamers, typ mycket käft och lite verkstad.
Vi var en ovanlig grupp 6 kvinnor (alltså mammor, typ morsans vännina) och två män och alla kärringar har klarat kursen med beröm godkännt så nu får vi visa våra barn hur man kan bygga sin dator själv och då bara det bästa i form av hårdvara, installera mjukvara, bygga nätverk sätta upp en webserver osv osv
September 3, 2001
man ska ju lära sig så mycket som möjligt av allt 😀
just nu dominerar jag endast hemanvändares hårdvarudel, 3dgrafik lite så där.. html oxå lite så där... allt man kan använda hemma i stort sett.
Det som fattas är Linux/Unix, programmering, och 3dmodelering/bildredigering....
men det kommer så småningom när mina egna intressen börjar ändras.
Mina släktingar, kompisar och vänner till familjen brukar ringa mig och bomba mig med lätta frågor som "tja, jag köpte en hårddisk men jag vet inte hur man får igång den" ..... ibland kan man även dra hem till dem och tjäna en slant på service 😀
Men allt sånt där som vanliga svenssons kan fråga kan jag svara på 😀
June 13, 2001
1. Man skall kunna skilja Data från Dator
2. Man skall kunna skilja Hdd från chassi
3. Man skall kunna veta att Alt är EN knapp inte alla.
4. Man skall kunna veta att "Pekdonet" är en Mus.
5. Man skall kunna ta "Avbryt" om man stängt av datorn fel utan att få nojjor
6. Man skall kunna köra Defrag utan att undra vem som gjort spelet.
7. Man skall kunna undvika att undra vilket program DOS är och vart det ligger i Windows.
8. Man skall kunna förstå att sådana som sitter framför datorn och spelar eller bara slappar INTE är hackers bara för man sitter framför datorn.
9. Man skall kunna klara att spara dokument på HDD'n inte bara på Diskett.
10 Man skall veta att man inte behöver DUBBELKLICKA på precis allt.
[ Detta Inlägg ändrades av: kottetrance den 2002-05-24 10:47 ]
March 17, 2002
On 2002-05-24 10:44, kottetrance wrote:
1. Man skall kunna skilja Data från Dator
2. Man skall kunna skilja Hdd från chassi
3. Man skall kunna veta att Alt är EN knapp inte alla.
4. Man skall kunna veta att "Pekdonet" är en Mus.
5. Man skall kunna ta "Avbryt" om man stängt av datorn fel utan att få nojjor
6. Man skall kunna köra Defrag utan att undra vem som gjort spelet.
7. Man skall kunna undvika att undra vilket program DOS är och vart det ligger i Windows.
8. Man skall kunna förstå att sådana som sitter framför datorn och spelar eller bara slappar INTE är hackers bara för man sitter framför datorn.
9. Man skall kunna klara att spara dokument på HDD'n inte bara på Diskett.
10 Man skall veta att man inte behöver DUBBELKLICKA på precis allt.
Det där stämmer jävligt bra!
Men morsa är så dålig på datorer så hon vet inte vart man sätter på den typ.
Och chassi värkar alltid vara hårddisk för henne, jävligt jobbigt när man ska förklara saker för henne.
Och när jag kör något program som slukar mycket minne, och man plötsligt får ett meddelande där det står att minnet är slut.
Då frågar morsan om man inte kan radera något så att man får mer minne!
Hahahah 😀
Oldschool member since 2002.
June 13, 2001
- Hur mycket minne har du i din dator?[/B]
(Tänka tänka tänka)[/B]
- Ja en 40 GIGAHERT...(utan Z)[/B]
- JAsså duu.... Hur stor hårddisk har du då?[/B]
(Tänka tänka tänka)[/B]
- ååh.. det är en såndär som ligger ner...på skrivbordet...den är vit....med CD-RÅMM å så.[/B]
-Vad har du för ljudkort?[/B]
(tänka)
- Nä jag har högtalare...
Typ....
(Wow)
September 5, 2001
De som kan mest hänger inte på NH´s forum kan jag lova utan sitter på ett labb i USA o mekkar CPU. Lixom,det krävs lite hjärna om allt(Hårdvara,mjukvara,I/O osv.)för att få de o funka.
Det finns väl ingen som kan "allt" det kommer juh nya grejor(mjukvara/hårvara) hela tiden lixom...man kan inte mäta kunskapen.
May 10, 2002
man kan mycket när man har lärt sig hela Nordichardwares Ordlista på datarelaterade ord och förkortningar!! 😛 😛 😛
btw, kan ni inte ändra beskrivningen för Hacker "- person som är mycket intresserad av datorer och ägnar mycket tid åt dem."
då kan man nog säga att många är hackers serru! "P
1 Guest(s)