Hur mycket spelar utbildningen roll?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hur mycket spelar utbildningen roll?
obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 7, 2005 - 8:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Hur mycket spelar den roll för att ni ska ta en person på allvar i diskutioner?

Eller spelar den ingen roll?

dreamweaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1220
933193
August 7, 2005 - 8:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Beror väl på vad diskussionen gäller. Graden av subjektiva bedömningar vs. objektiva kalla fakta i det man diskuterar är ju t ex avgörande många gånger.

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
933197
August 7, 2005 - 8:39 pm
sp_Permalink sp_Print

dreamweaver wrote: Beror väl på vad diskussionen gäller. Graden av subjektiva bedömningar vs. objektiva kalla fakta i det man diskuterar är ju t ex avgörande många gånger.

syftar på mer vardagliga saker, inte kärnfysik och liknande wink

Krqagyzzz
Member
Medlem
Forum Posts: 7176
933198
sp_Permalink sp_Print

Utan utbildning så kan det vara ytterst svårt att komma någon vart i livet. Dock så vill alla komma olika långt och olika människor nöjer sig med olika mycket. DVS. Utbildningen spelar olika mycket roll för olika personer.

spidey
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1408
933199
sp_Permalink sp_Print

Beror nog på vad det handlar om / Men jag skulle inte tro att allting hänger på utbildning 😛

Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
933201
August 7, 2005 - 8:41 pm
sp_Permalink sp_Print

För mig spelar det ingen roll, har snackat med naturare som är blåstare än någon som skulle gå IP som anses vara ett "enklare" program. Eller naturare anser ju det i alla fall.

Krqagyzzz
Member
Medlem
933209
August 7, 2005 - 8:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Death On Wings wrote: För mig spelar det ingen roll, har snackat med naturare som är blåstare än någon som skulle gå IP som anses vara ett "enklare" program. Eller naturare anser ju det i alla fall.

Grejen är den, vill du läsa vidare på högskola/universitet så spelar det ingen som helst roll vilket av alla gymnasieprogram du går. Bara du skaffar dig de kurser och det betyg som det krävs för att komma in på den utbildning du vill in på. Kunskap spelar mindre roll, tyvär.

dreamweaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1220
933215
August 7, 2005 - 8:46 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=dreamweaver]Beror väl på vad diskussionen gäller. Graden av subjektiva bedömningar vs. objektiva kalla fakta i det man diskuterar är ju t ex avgörande många gånger.

syftar på mer vardagliga saker, inte kärnfysik och liknande wink

Hehe ok. Så du menar om man lyssnar mer på en läkare än på en P-lisa i en diskussion om politik t ex?

I vilket fall så är det oftast den retoriskt duktigaste personen jag lyssnar på. 🙂
Men diskuterar man t ex matvanor och dess inverkningar på kroppen så känns ju en dietist som ett självklart kort liksom.

Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
933216
August 7, 2005 - 8:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Krqagyzzz wrote: [quote=Death On Wings]För mig spelar det ingen roll, har snackat med naturare som är blåstare än någon som skulle gå IP som anses vara ett "enklare" program. Eller naturare anser ju det i alla fall.

Grejen är den, vill du läsa vidare på högskola/universitet så spelar det ingen som helst roll vilket av alla gymnasieprogram du går. Bara du skaffar dig de kurser och det betyg som det krävs för att komma in på den utbildning du vill in på. Kunskap spelar mindre roll, tyvär.

Har läst ditt inlägg 4 gånger men fattar fortfarande inte varför du quotade mitt inlägg och skrev det där 😀

Arny
Member
Medlem
Forum Posts: 2842
933217
August 7, 2005 - 8:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Krqagyzzz wrote: Kunskap spelar mindre roll, tyvär.

Kunskap är helt oviktigt. Det är vad andra tror att du vet som spelar roll.

Krqagyzzz
Member
Medlem
933218
August 7, 2005 - 8:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Arny wrote: [quote=Krqagyzzz]Kunskap spelar mindre roll, tyvär.

Exakt, kunde inte ha sagt det bättre själv.

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
933257
August 7, 2005 - 9:39 pm
sp_Permalink sp_Print

dreamweaver wrote:
Men diskuterar man t ex matvanor och dess inverkningar på kroppen så känns ju en dietist som ett självklart kort liksom.

Intressant att du skulle dra upp just det exemplet. Oerhört många dietister är direkt värdelösa på just kostens påverkan på kroppen. Ofta är det rena gissningsleken de sysslar med. Glukemiskt index är ett praktexempel på detta. Men det tas aldrig upp i media, då media älskar mirakelkurer och snabbdieter.

denstore
Member
Medlem
933259
August 7, 2005 - 9:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Arny wrote: [quote=Krqagyzzz]Kunskap spelar mindre roll, tyvär.

Jo, våra politiker är ju vandrande exempel på just detta....;)

nomic
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1347
933260
August 7, 2005 - 9:40 pm
sp_Permalink sp_Print

"Från den sanne idioten får du höra sanningen"

Utbildning spelar noll roll enligt mig.

heimdal
Member
Medlem
Forum Posts: 2779
933261
August 7, 2005 - 9:41 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=dreamweaver] Men diskuterar man t ex matvanor och dess inverkningar på kroppen så känns ju en dietist som ett självklart kort liksom.

Intressant att du skulle dra upp just det exemplet. Oerhört många dietister är direkt värdelösa på just kostens påverkan på kroppen. Ofta är det rena gissningsleken de sysslar med. Glukemiskt index är ett praktexempel på detta. Men det tas aldrig upp i media, då media älskar mirakelkurer och snabbdieter.

nu fick du mig att tro att du vet nått om dieter..

ju mer våldsamt avancerade ord som ingen vet vad de betyder som man använder, desto intelligentare framstår man som :bok:

Marcan-
Member
Medlem
Forum Posts: 3747
933262
August 7, 2005 - 9:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tror att den som har högre utbildning gärna tror sig vara bättre än andra.

denstore
Member
Medlem
933263
August 7, 2005 - 9:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Nomic wrote: "Från den sanne idioten får du höra sanningen"

Så säger bara de som inte har någon.;)

nomic
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1347
933269
August 7, 2005 - 9:46 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=Nomic]"Från den sanne idioten får du höra sanningen"

Så säger bara de som inte har någon.;)

nu ska jag inte bli allt för filosofisk här, för jag har en tendends att bli det ibland, MEN:

Jag tycker att de olika vägar vi väljer i livet inte bestämmer värdet på våra tidigare livserfarenheter, alltså så kan man lätt överväga ifall bokmalen(A) är mer värd än den bereste olärde(B)

Så om då A diskuterade med B så skulle båda ha mycket att säga, fast skillnaden är att A hade använt andras livserfarenheter och B hade använt sina egna.

Enligt mig så är livserfarenhet utbildning, all utbildning är ju illustrerad livserfarenhet, det är en cirkel, som går runt och runt.

Så vad är viktigast? Det kan jag inte avgöra tyvärr, allt jag kan säga är att jag inte skulle litat mer på någon med en utbildning än någon utan en.

denstore
Member
Medlem
933275
August 7, 2005 - 9:49 pm
sp_Permalink sp_Print

heimdal wrote:
nu fick du mig att tro att du vet nått om dieter..

ju mer våldsamt avancerade ord som ingen vet vad de betyder som man använder, desto intelligentare framstår man som :bok:

Jag vet inte så mycket, men min syster har doktorerat i livsmedelskemi. Efter att ha låtit henne syna merparten av häxkonsten bland poppisdietisterna, så inser man att det snackas ofattbart mycket skit i vissa kretsar.

Egentligen är dietister typexempel på hur illa det går när man kan kalla sig expert fastän man har en väldigt begränsad utbildning. Fast det finns ju gott om exempel på detta. Vad hette t.ex. han stolle-idioten i farmen, som var psykoterapeut? Vad var det han hade för utbildning? En termin på vuxenhögskolan? Tjena, säkert superbra att ha honom att råda i ens samlivsproblem. Fan, han kunde ju inte ens klara av att stanna där en vecka.....:D

Krqagyzzz
Member
Medlem
933276
August 7, 2005 - 9:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Death On Wings wrote: Har läst ditt inlägg 4 gånger men fattar fortfarande inte varför du quotade mitt inlägg och skrev det där 😀

Nä, kanske inte var det bästa inlägget att quota. Jag ville ha det jag sa sagt och att skriva ett inlägg rakt uppochner är så trist. Jag tyckte att ditt inlägg passade att quota då jag skrev det jag skrev så därav gjorde jag som jag gjorde..

men glöm ej: Krqagyzzz har alltid rätt dock så kan verkligheten vara någon diffus och obestämbar.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 252
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL