March 11, 2003
Nomic wrote:
Jag tycker att de olika vÀgar vi vÀljer i livet inte bestÀmmer vÀrdet pÄ vÄra tidigare livserfarenheter, alltsÄ sÄ kan man lÀtt övervÀga ifall bokmalen(A) Àr mer vÀrd Àn den bereste olÀrde(B)SÄ om dÄ A diskuterade med B sÄ skulle bÄda ha mycket att sÀga, fast skillnaden Àr att A hade anvÀnt andras livserfarenheter och B hade anvÀnt sina egna.
Enligt mig sÄ Àr livserfarenhet utbildning, all utbildning Àr ju illustrerad livserfarenhet, det Àr en cirkel, som gÄr runt och runt.
SÄ vad Àr viktigast? Det kan jag inte avgöra tyvÀrr, allt jag kan sÀga Àr att jag inte skulle litat mer pÄ nÄgon med en utbildning Àn nÄgon utan en.
Felet i ditt resonemang Àr att det vanligaste Àr att den belÀste oftast ocksÄ Àr den bereste och allmÀnbildade. Att gÄ pÄ kneget i 5 Är ger dig sÀllan mycket mer livserfarenhet Àn att gÄ i skola t.ex. Dock brukar de som lÀser ocksÄ vara de som Àr mest nyfikna, och dÀrmet mer mottagliga för kunskapsupptagande. Detta stÀmmer sjÀlvklart inte alltid, men oftast.
September 13, 2002
jag litar mer pÄ en murare om jag ska frÄga nÄtt som har med murande Ä göra Àn nÄn akademisk fan som lÀst sig till vad andra kommit fram till genom erfarenhet.. det Àr skillnad pÄ att vara kunnig Ä att veta vad man pratar om (men sen sÄ se jag de flesta saker ganska konkret.. e inte sÄ filosofisk av mig, fastÀn att platons (?) ideer om politiker e himla vettiga)
July 14, 2004
denstore wrote: [quote=Nomic] Jag tycker att de olika vÀgar vi vÀljer i livet inte bestÀmmer vÀrdet pÄ vÄra tidigare livserfarenheter, alltsÄ sÄ kan man lÀtt övervÀga ifall bokmalen(A) Àr mer vÀrd Àn den bereste olÀrde(B)
SÄ om dÄ A diskuterade med B sÄ skulle bÄda ha mycket att sÀga, fast skillnaden Àr att A hade anvÀnt andras livserfarenheter och B hade anvÀnt sina egna.
Enligt mig sÄ Àr livserfarenhet utbildning, all utbildning Àr ju illustrerad livserfarenhet, det Àr en cirkel, som gÄr runt och runt.
SÄ vad Àr viktigast? Det kan jag inte avgöra tyvÀrr, allt jag kan sÀga Àr att jag inte skulle litat mer pÄ nÄgon med en utbildning Àn nÄgon utan en.
Felet i ditt resonemang Àr att det vanligaste Àr att den belÀste oftast ocksÄ Àr den bereste och allmÀnbildade. Att gÄ pÄ kneget i 5 Är ger dig sÀllan mycket mer livserfarenhet Àn att gÄ i skola t.ex. Dock brukar de som lÀser ocksÄ vara de som Àr mest nyfikna, och dÀrmet mer mottagliga för kunskapsupptagande. Detta stÀmmer sjÀlvklart inte alltid, men oftast.
enligt min perception sÄ Àr det medelsvensson som studerar mest och lÀser pÄ stenhÄrt, bara för den ingjutna viljan att vara som alla andra detta förstör dock en hel, vad Àr det för poÀng att ha saker och ting pÄ papper, nÀr man inte kan saken i praktiken, har dÄ trÀffat mÄnga högutbildade personer som inte haft alla skruvar pÄ rÀtt plats, Ä andra sidan, har jag trÀffat folk som jobbar pÄ golvet, som har kunnat mycket mer Àn dessa, detta Àr ju dock en extrem generalisering, sjÀlvklart skiljer det frÄn individ till individ, men jag tror, eller kanske vill tro, att vara utbildad Àr inte nÄt man vÀljer, det Àr nÄt man Àr. Om det lÄter förnuftigt.
edit: vad jag försökte sÀga Àr nog att Livet i sig Àr en skola.
March 11, 2003
heimdal wrote: jag litar mer pÄ en murare om jag ska frÄga nÄtt som har med murande Ä göra Àn nÄn akademisk fan som lÀst sig till vad andra kommit fram till genom erfarenhet.. det Àr skillnad pÄ att vara kunnig Ä att veta vad man pratar om (men sen sÄ se jag de flesta saker ganska konkret.. e inte sÄ filosofisk av mig)
Av nÄgon mÀrklig anledning blir man dock vÀldigt ofta blÄst nÀr man pratar med murare. För snacka kan dem, men oftast Àr det sÀmre stÀllt nÀr det kommer till jobbande....;)
HÀr kommer kanske den största skillnaden som jag ser det. Vetenskapligt bildade mÀnniskor Àr oftast medvetna om att de inte skall mura. Dock sÄ tror murare oftast att vetenskap bara Àr ett enkelt och slappt sÀtt att tjÀna pengar, och dÀrför ringaktar de ofta kunskaper som ligger utanför deras egen kunskapssfÀr.
May 1, 2005
denstore wrote: [quote=dreamweaver] Men diskuterar man t ex matvanor och dess inverkningar pÄ kroppen sÄ kÀnns ju en dietist som ett sjÀlvklart kort liksom.
Intressant att du skulle dra upp just det exemplet. Oerhört mÄnga dietister Àr direkt vÀrdelösa pÄ just kostens pÄverkan pÄ kroppen. Ofta Àr det rena gissningsleken de sysslar med. Glukemiskt index Àr ett praktexempel pÄ detta. Men det tas aldrig upp i media, dÄ media Àlskar mirakelkurer och snabbdieter.
Det exemplet speglar mest min egen okunskap om dieter. Jag vet ytterst lite om dieter, sÄ Àven om jag kÀnner till röran kring alla Aftonbladet-metoder eller vad man ska kalla det, sÄ kan jag inte annat göra Àn att lyssna pÄ dietisten som stÄr framför mig och tro pÄ det han eller hon sÀger.
Att det rÄder kaos i media kan Àven ge intryck av att det Àr media som inte kan hÄlla isÀr metoder för olika syften, snarare Àn att dietisterna inte skulle veta vad som fungerar och inte. Nu rÄder det ju delade meningar bland dietister till höger och vÀnster förvisso, men media hjÀlper ju inte till att reda ut begreppen direkt. Utan alla metoder Àr NYA MIRAKELMETODER osv och den och den stjÀrnarn kör pÄ det om man ska lyssna till media. En fast punkt i kaos sÀljer alltid, Àven om den skulle felaktig (jmf religion). SÄ jag skulle nog lyssna pÄ min dietist som sagt och tro pÄ det han/hon sÀger för att bli salig pÄ min tro.
September 7, 2003
Nomic wrote:
Jag tycker att de olika vÀgar vi vÀljer i livet inte bestÀmmer vÀrdet pÄ vÄra tidigare livserfarenheter, alltsÄ sÄ kan man lÀtt övervÀga ifall bokmalen(A) Àr mer vÀrd Àn den bereste olÀrde(B)
SÄ om dÄ A diskuterade med B sÄ skulle bÄda ha mycket att sÀga, fast skillnaden Àr att A hade anvÀnt andras livserfarenheter och B hade anvÀnt sina egna.
Som jag upplever det Àr det i ditt exempel A som har överhanden eftersom det gÄr betydligt snabbare att lÀsa sig till mÄnga erfarenheter Àn att uppleva dem, dock finns det undantag som nÀstan inte gÄr att dokumentera utan mÄste upplevas. Men sjÀlva poÀngen med utbildning Àr ju att jag pÄ nÄgon termin pÄ universitetet kan lÀsa mig till saker som det har tagit hundratals Är för folk att komma fram till genom erfarenhet. Problemet Àr bara att lyckas hitta rÀtt saker att uppleva och rÀtt saker att studera.
En liten detalj kan vara att folk som har lÀtt för sig i skolan ofta har lÀtt bÄde att ta till sig och dela med sig av erfarenheter, vilket gör det lÀttare att ta till sig av det de har att sÀga, vettigt eller ej.
March 11, 2003
dreamweaver wrote:
Det exemplet speglar mest min egen okunskap om dieter. Jag vet ytterst lite om dieter, sÄ Àven om jag kÀnner till röran kring alla Aftonbladet-metoder eller vad man ska kalla det, sÄ kan jag inte annat göra Àn att lyssna pÄ dietisten som stÄr framför mig och tro pÄ det han eller hon sÀger.Att det rÄder kaos i media kan Àven ge intryck av att det Àr media som inte kan hÄlla isÀr metoder för olika syften, snarare Àn att dietisterna inte skulle veta vad som fungerar och inte. Nu rÄder det ju delade meningar bland dietister till höger och vÀnster förvisso, men media hjÀlper ju inte till att reda ut begreppen direkt. Utan alla metoder Àr NYA MIRAKELMETODER osv och den och den stjÀrnarn kör pÄ det om man ska lyssna till media. En fast punkt i kaos sÀljer alltid, Àven om den skulle felaktig (jmf religion). SÄ jag skulle nog lyssna pÄ min dietist som sagt och tro pÄ det han/hon sÀger för att bli salig pÄ min tro.
TyvÀrr tror jag att den fasta punkten du talar om, inte har en chans i mediasverige av idag. Om nÄgon sÀger att gröt till frukost, och hÄrt arbete Àr lösningen, sÄ kanske de hyllas en viss tid. Men nÀr nyhetsvÀrdet Àr borta, sÄ kvittar det om det Àr lösningen pÄ all vÀrldens problem, media kommer ÀndÄ att racka ner pÄ den. Detta Àr vad media lever pÄ, och man kan faktiskt se hur mycket de njuter av att först höja nÄgon till skyarna, för att sedan skjuta hÄl pÄ ballongen. Och detta handlar absolut inte bara om dietister. SÄ Àr det inom allt media sysslar med idag. Folkupplysning Àr trÄkigt, medans lösnummerförsÀljning Àr roligt.
September 13, 2002
denstore wrote: SÄ Àr det inom allt media sysslar med idag. Folkupplysning Àr trÄkigt, medans lösnummerförsÀljning Àr roligt.
£$$£ talks som de sÀger..
alla vill ha sina 5 minutes of fame..
jag har inte vart inne pÄ detta forumet pÄ lÀnge men jag antar att aftonbladets Ä liknande nyhetsmediers nyheter diskuterats ganska flitigt med avseende pÄ nyhetsvÀre.. om robinsonrobbans blÄa kalsonger Ä beckhams nya pubisfrisyr.. OOOHH.. intressesmurfarna hoppar av förtjusning.. PATETISKT
May 1, 2005
denstore wrote: [quote=dreamweaver]...
TyvÀrr tror jag att den fasta punkten du talar om, inte har en chans i mediasverige av idag. Om nÄgon sÀger att gröt till frukost, och hÄrt arbete Àr lösningen, sÄ kanske de hyllas en viss tid. Men nÀr nyhetsvÀrdet Àr borta, sÄ kvittar det om det Àr lösningen pÄ all vÀrldens problem, media kommer ÀndÄ att racka ner pÄ den. Detta Àr vad media lever pÄ, och man kan faktiskt se hur mycket de njuter av att först höja nÄgon till skyarna, för att sedan skjuta hÄl pÄ ballongen. Och detta handlar absolut inte bara om dietister. SÄ Àr det inom allt media sysslar med idag. Folkupplysning Àr trÄkigt, medans lösnummerförsÀljning Àr roligt.
Denna fasta punkt sker alltsÄ face-to-face med dietisten. Det blir tvÄ lÀger; dietisten (som Àr fysiskt hos dig) och media. Har jag bara media att tillgÄ, dÄ finns inte en chans i SmÄland att jag kan hitta en fast punkt som bestÄr, som du beskrev. Jag menar att om man har dietisten face-to-face, sÄ kommer vimlet i media att förbises frÄn min sida. SÀger min dietist att bananskalsdiet (eller nÄt annat pÄhittat) Àr perfekt för min situation, sÄ kommer jag tro pÄ det. Om media dagarna efter skulle skylta med att bananskalsdiet Àr farligt och dödligt osv sÄ skulle jag förvisso reagera, men efter ett samtal med min dietist igen som lugnar mig med nÄn historia som jag köper, sÄ kommer det ÀndÄ vara min fasta punkt.
March 11, 2003
dreamweaver wrote: men efter ett samtal med min dietist igen som lugnar mig med nÄn historia som jag köper, sÄ kommer det ÀndÄ vara min fasta punkt.
Problemet Àr att Àven dietisterna hoppar pÄ trenderna, och det Àr hÀr det problematiska kommer in. GÄr du en snabbkurs i nÀringlÀra, för att pÄ sÄ kort tid som möjligt lÀra dig allt om mat och levnadsvanor, sÄ hinner du inte med sjÀlvstÀndigt kritiskt tÀnkande, och sluteffekten Àr att Àven dietisterna pÄverkas av medias nycker. SjÀlvklart Àr det sÄ hÀr inom de flesta discipliner, men sammanfattningsvis blir effekten att desto kortare utbildningstiden Àr, desto lÀttare blir du att pÄverka.
May 1, 2005
denstore wrote: [quote=dreamweaver]men efter ett samtal med min dietist igen som lugnar mig med nÄn historia som jag köper, sÄ kommer det ÀndÄ vara min fasta punkt.
Problemet Àr att Àven dietisterna hoppar pÄ trenderna, och det Àr hÀr det problematiska kommer in. GÄr du en snabbkurs i nÀringlÀra, för att pÄ sÄ kort tid som möjligt lÀra dig allt om mat och levnadsvanor, sÄ hinner du inte med sjÀlvstÀndigt kritiskt tÀnkande, och sluteffekten Àr att Àven dietisterna pÄverkas av medias nycker. SjÀlvklart Àr det sÄ hÀr inom de flesta discipliner, men sammanfattningsvis blir effekten att desto kortare utbildningstiden Àr, desto lÀttare blir du att pÄverka.
Men att dietister skulle pÄverkas av media nÀmnvÀrt Àr ju inget som jag ser i kontakt med min dietist, sÄvida inte dietisten i frÄga skulle vela hela tiden i takt med media och referera "Jag lÀste pÄ Aftonbladet att du bör testa detta...". Sedan ligger det mycket mer i en persons natur om man Àr kritisk i sitt tÀnkande eller inte, snarare Àn pÄ utbildningen. Jag förstÄr dock vad du menar med att man inte hinner absorbera det man undervisas i för att kunna anvÀnda sitt kritiska tÀnkande om man Àr lagd sÄ. Men om en dietist sjÀlvsÀkert talar till mig sÄ ger ju personen ifrÄga intryck av att ha kritiskt tÀnkande och att ha bildat sig en vÀlgrundad uppfattning om vad han/hon anser, vilket handlar om retorik som jag nÀmnde tidigare. Det ligger i vÄr natur att inte ifrÄgasÀtta varifrÄn personens kunskap kommer ifrÄn om personen Àr utbildad för det. Annars kommer ju ofta motfrÄgan "Var har du hört det?" vilket gör det lÀttare att kritisera kÀllmaterialet, men det gör vi inte av nÄgon anledning vad gÀller yrkespersoner, om vi inte har samma yrke vill sÀga.
March 11, 2003
dreamweaver wrote:
Men att dietister skulle pÄverkas av media nÀmnvÀrt Àr ju inget som jag ser i kontakt med min dietist, sÄvida inte dietisten i frÄga skulle vela hela tiden i takt med media och referera "Jag lÀste pÄ Aftonbladet att du bör testa detta...". Sedan ligger det mycket mer i en persons natur om man Àr kritisk i sitt tÀnkande eller inte, snarare Àn pÄ utbildningen. Jag förstÄr dock vad du menar med att man inte hinner absorbera det man undervisas i för att kunna anvÀnda sitt kritiska tÀnkande om man Àr lagd sÄ. Men om en dietist sjÀlvsÀkert talar till mig sÄ ger ju personen ifrÄga intryck av att ha kritiskt tÀnkande och att ha bildat sig en vÀlgrundad uppfattning om vad han/hon anser, vilket handlar om retorik som jag nÀmnde tidigare. Det ligger i vÄr natur att inte ifrÄgasÀtta varifrÄn personens kunskap kommer ifrÄn om personen Àr utbildad för det. Annars kommer ju ofta motfrÄgan "Var har du hört det?" vilket gör det lÀttare att kritisera kÀllmaterialet, men det gör vi inte av nÄgon anledning vad gÀller yrkespersoner, om vi inte har samma yrke vill sÀga.
PoÀngen med universitetsutbildning Àr inte att lÀra sig fakta, utan att kunna granska den kritiskt. Det Àr det som saknas i mÄnga av de "intensivutbildningar" som har dykt upp under de senaste 15-20 Ären. Oavsett om man kan vara en person med ett högt utvecklat kritiskt tÀnkande, sÄ behöver man lÀra sig att anvÀnda det metodiskt.
May 1, 2005
denstore wrote: PoÀngen med universitetsutbildning Àr inte att lÀra sig fakta, utan att kunna granska den kritiskt. Det Àr det som saknas i mÄnga av de "intensivutbildningar" som har dykt upp under de senaste 15-20 Ären. Oavsett om man kan vara en person med ett högt utvecklat kritiskt tÀnkande, sÄ behöver man lÀra sig att anvÀnda det metodiskt.
Inget jag sÀger emot, men Àven om man Àr medveten om det sÄ vÀger det lÀtt jÀmfört med retorik. Du talar om kanalen mellan kÀllmaterial och utbildad. Jag talar om kanalen mellan utbildad och mottagare (jag).
Ăven om man tĂ€nker sig fallet att man som mottagare vet om att personen i frĂ„ga inte har full förmĂ„ga att göra en fullt korrekt bedömning av diverse orsaker, sĂ„ lyssnar man pĂ„ personen i vilket fall eftersom de rent logiskt har bĂ€ttre utgĂ„ngspunkt Ă€n vad du eller nĂ„gon annan outbildad har*. Ăven hĂ€r förutsĂ€tter jag att personen i frĂ„ga kan göra ett sjĂ€lvsĂ€kert intryck.
Sen Àr det ju en frÄga om vad som stÄr pÄ spel. Om du har en cancertumör sÄ vÀxer ju helt plötsligt behovet av att rannsaka den personen som undersöker dig och anger vilken behandling du ska ha. Vad gÀller allmÀnna diskussioner som inte Àr kritiska pÄ det sÀttet sÄ vidhÄller jag det jag sagt ovan om förmÄgan av att kunna övertyga.
Edit:
* Det dÀr gÀller ju inte allt. Som jag sa i första inlÀgget i den hÀr trÄden om ojektivitet och subjektivitet; om man diskuterar t ex om jordgubbar Àr goda eller inte, vilket Àr högst subjektivt, sÄ spelar det ju ingen roll vilken utbildning folk har.
obelix wrote: Hur mycket spelar den roll för att ni ska ta en person pÄ allvar i diskutioner?
Eller spelar den ingen roll?
Inte mycket..
Ă
lder och sÀttet att lÀgga fram sin Äsikt spelar mer roll..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - NĂ„gra TB HDD
Inte sÄ flitig besökare pÄ forum numera, intresset för hÄrdvara och datorer har minskat rejÀlt. Mer om mej pÄ min SD-kritiska blogg pÄ: http://www.christer.gunnarsson.biz
October 31, 2003
Vi satt och snackade om just detta Àmne idag, jag, min bror 31(socionom+lite till) och en gammal postarbetare 40(numera nÀstan fÀrdig lÀrare) Alla verkade eniga om att Älder gör en vÀldig skillnad pÄ hur folk tÀnker, och det sÀger dom sjÀlva att de kÀnner sig gröna, de yngre dÄ alltsÄ.
May 1, 2005
skiroy wrote: Utbildning spelar sjÀlvklart en viss roll men anser att mÄnga totalt glömmer bort "gatsmarta" mÀnniskor.
SĂ„na mĂ€nniskor har jag grym respekt för! đ
Blir helt fascinerad av folk som ser enkelhet i saker och ting samt Àr pÄlÀsta pÄ sÄnt de inte borde vara pÄlÀsta pÄ. Tycker det Àr mycket grymmare Àn allmÀnbildning, som jag inte ser som samma som att vara gatsmart.
May 1, 2005
MoparPower wrote: Vi satt och snackade om just detta Àmne idag, jag, min bror 31(socionom+lite till) och en gammal postarbetare 40(numera nÀstan fÀrdig lÀrare) Alla verkade eniga om att Älder gör en vÀldig skillnad pÄ hur folk tÀnker, och det sÀger dom sjÀlva att de kÀnner sig gröna, de yngre dÄ alltsÄ.
Finns massor som pĂ„verkar. KroppslĂ€ngd, kroppsbyggnad och intryck av fysisk friskhet och hĂ€lsa Ă€r nĂ„got som ocksĂ„ pĂ„verkar. "SjĂ€lvklart" Ă€ven klĂ€der. Ăven doft. Listan kan göras hur lĂ„ng som helst. Varenda signal frĂ„n personen i frĂ„ga granksas, vissa omedvetet.
October 31, 2003
wrote: dreamweaver[quote=MoparPower]Vi satt och snackade om just detta Àmne idag, jag, min bror 31(socionom+lite till) och en gammal postarbetare 40(numera nÀstan fÀrdig lÀrare) Alla verkade eniga om att Älder gör en vÀldig skillnad pÄ hur folk tÀnker, och det sÀger dom sjÀlva att de kÀnner sig gröna, de yngre dÄ alltsÄ.
Finns massor som pĂ„verkar. KroppslĂ€ngd, kroppsbyggnad och intryck av fysisk friskhet och hĂ€lsa Ă€r nĂ„got som ocksĂ„ pĂ„verkar. "SjĂ€lvklart" Ă€ven klĂ€der. Ăven doft. Listan kan göras hur lĂ„ng som helst. Varenda signal frĂ„n personen i frĂ„ga granksas, vissa omedvetet.
Du har helt rĂ€tt. Men en som Ă€r 23Ă„r och ska föreslĂ„ en behandlingsplan för en missbrukare sen 15Ă„r kan ha en mer komplicerad vĂ€rldsbild. Förövrigt anser jag att dreamweaver Ă€r trĂ€ffsĂ€krast av alla pĂ„ NH. Kolla inlĂ€gg om ni inte tror mig đź
2 Guest(s)