March 20, 2001
LorD_Kvadd wrote: 16 ämnen tar du.Dom som du fick högst betyg i.
G = 10p
VG = 15p
MVG = 20pSedan räknar du bara samman dom 16 bästa betygen. Så lätt är det 🙂
ska man inte multiplicera dom med antalet timmar för den kursen och sen dela det med något? för man ska ju få nånting mellan 0 och 20.
January 14, 2002
http://www.tskola.haparanda.se.....nyckel.asp kanske kan vara nått.. något jag hitta snabbt på google
Edit: http://www.stromstad.se/bun/in.....ebetyg.htm ser bättre ut! 😀
August 13, 2002
http://asp1.vhs.se/Rbetyg/mall.asp
Gå in på den hemsidan. Välj det program du går. Sen kommer du får skriva in betyg i alla dina kurser + valbara. Sen trycker du på en knapp så har den räknat ut det...
February 4, 2003
Varför får man egentligen räkna bort Idrott och Hälsa A och B?
Tycker det verkar rätt tarftligt för dem som är bra i det. Jag menar vissa är bra på att röra på sig och vissa är bra på att räkna. I så fall så tycker jag att man borde få räkna bort Estetisk verksamhet också (det är för mig ännu tarftligare).
Så egentligen kan man skita i kursen Idrott och hälsa A totalt och få ett "icke betyg" (S). Förutsatt att man fyller kvotten på 2500 poäng? Sen när man ansöker till högskolan så kan man räkna bort dessa?
För mig låter det dumt. Men kanske har någon anledning, som att främja dem som inte gör något annat än pluggar (och även kanske dem som har typ andningsbesvär / astma och sånt). Men ändå.
Vissa har ju dyslexi, vissa har talsvårigheter inför klass och så vidare, och så vidare.
Men men.
Så är det =)
(ps. jag är ingen guru i idrott- men tyckte det var rätt intresant ändå..)
September 13, 2001
smurfen87 wrote: Varför får man egentligen räkna bort Idrott och Hälsa A och B?
Tycker det verkar rätt tarftligt för dem som är bra i det. Jag menar vissa är bra på att röra på sig och vissa är bra på att räkna. I så fall så tycker jag att man borde få räkna bort Estetisk verksamhet också (det är för mig ännu tarftligare).
Så egentligen kan man skita i kursen Idrott och hälsa A totalt och få ett "icke betyg" (S). Förutsatt att man fyller kvotten på 2500 poäng? Sen när man ansöker till högskolan så kan man räkna bort dessa?
För mig låter det dumt. Men kanske har någon anledning, som att främja dem som inte gör något annat än pluggar (och även kanske dem som har typ andningsbesvär / astma och sånt). Men ändå.
Vissa har ju dyslexi, vissa har talsvårigheter inför klass och så vidare, och så vidare.
Men men.
Så är det =)(ps. jag är ingen guru i idrott- men tyckte det var rätt intresant ändå..)
Har får mig att dom tog upp ngt liknande i ett debattprogram för väldigt länge sedan.
Tror det handlade om att idrott hade som främsta uppgift att se till att ungdomarna fick regelbunden träning.
November 4, 2001
GolZa wrote: http://asp1.vhs.se/Rbetyg/mall.asp
Gå in på den hemsidan. Välj det program du går. Sen kommer du får skriva in betyg i alla dina kurser + valbara. Sen trycker du på en knapp så har den räknat ut det...
Men poängen stämmer inte.
G=10
VG=15
MVG=20
om du har g i en 50 poängskurs, vg i en 100 poängskurs och mvg i en 100 poängskurs.
10*50=500
15*100=1500
20*100=2000
500+1500+2000=4000
4000/250=16
då har du 16 i medel.
(250 är det totala antalet poäng).
June 20, 2002
Vet inte riktigt hur det ser ut det där med att räkna bort Idrotten på gymnasiet, men går man vidare till Komvux får man inte räkna med Idrott och estetiskt verksamhet i slutbetyget.
Så det kanske går att plocka bort, vad vet jag.
November 26, 2002
Men men.
Så är det =)(ps. jag är ingen guru i idrott- men tyckte det var rätt intresant ändå..)
de som är bra på idrott får ju räkna med det, inget orättvist med det.
estetisk verksamhet innehåller oftast en del teori, historia och dylikt.
idrott har man i princip bara för hälsans skull.
February 4, 2003
Öwall wrote: de som är bra på idrott får ju räkna med det, inget orättvist med det.
Så de som har bra betyg i Engelska B kan räkna med det, men de som har lite sämre behöver inte räkna det?
Idrott och hälsa är ju egentligen så mycket mer än att röra på sig. Det är ju lite teori där också, kost och motion och så vidare.
Du lär aldrig bli en riktigt bra arbetare om du inte kan koncentrerara dig och så vidare.
Förstår vad du menar. Men tycker inte det borde gå att "räkna bort".
Isåfall tycker jag Estetisk verksamhet innehåller lika mycket "teori". Har i princip inte haft någon teori alls. Så varför ska den räknas?
Så jag kan i princip hoppa av idrott och hälsa idag, och få ett S i det- utan att påverkas? Tycker det låter orimligt.
1 Guest(s)