Hur säljer man en idée?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hur säljer man en idée?
-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
Forum Posts: 4679
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 25, 2006 - 9:56 am
sp_Permalink sp_Print

Om man har en idée till en upfinning som man inte vet om den finns men man tror att den kan sälja bra. Hur gör man då för att komma igång?

L0rden
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 752
1035863
April 25, 2006 - 11:24 am
sp_Permalink sp_Print

Annars kan du ju bara börja odla ute i trädgården 😉 Tänkte att det var det idén gällde 😛

D3mpa
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 656
1035878
April 25, 2006 - 12:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Ge grabben lite ro kanske inte handlar om det;)

Jag kan tänka mig att du först tar patent på saken sen går du till ett företag som inriktar sig inom den branschen och kollar ifall dem vill investera i idèen men det viktigaste är nog att du tar patent på den först.

Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
1035884
April 25, 2006 - 12:44 pm
sp_Permalink sp_Print

har du en ritning eller prototyp kan du sälja den direkt till ett företag, annars kan du ta patent och sen sälja det eller börja producera vad det nu är du har hittat på själv.

bara din egen fantasi sätter gränser!

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
1035906
April 25, 2006 - 1:56 pm
sp_Permalink sp_Print

du ska nog höra av dig till patent och registreringsverket antar jag..

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
1035965
April 25, 2006 - 5:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Men äre inte svinigt dyrt att söka patent nu för tiden?
Sen så är det inte riktigt en ny upfinning utan en massa gammla ihopsatta till ett nytt användningsområde (som jag inte tror finns, går det söka nån stanns?).

Har ingen prototyp, jobbar på en ritning.

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
1036077
April 26, 2006 - 6:51 am
sp_Permalink sp_Print

-=*ThE_cRoW*=- wrote: Men äre inte svinigt dyrt att söka patent nu för tiden?
Sen så är det inte riktigt en ny upfinning utan en massa gammla ihopsatta till ett nytt användningsområde (som jag inte tror finns, går det söka nån stanns?).

Har ingen prototyp, jobbar på en ritning.

Det är inte att söka pantentet som kostar pengar, det är att anställa någon som skriver ditt patent som är det dyra.
Det är inte helt lätt att skriva ett patent själv, men du kan ju alltid ge det ett försök.
Sen tar det ju kanske 10månader att få igenom pantentet.

Man får ta patent på områden där man kan använda uppfinningar som redan finns om det inte ligger nära till hands för personen som har patent på uppfinningen att själv komma på detta patent.
Om jag inte missminner mig så var det Håkan Lans som tog patent på att använda GPS-system inom flygtrafiken.

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
1036106
April 26, 2006 - 10:34 am
sp_Permalink sp_Print

Tack för ett bra svar. 🙂

Hur kan man lära sig eller gå tillväga för att skriva ett billigt patent då?

Letade i patentbanken igår, och hittade två patent mos väldigt mycket liknande min idée... cry
Men jag tror att min är både smidigare och mer kundvänlig. Och snyggare designad. 😉 Så vad finns de då för hopp?
Var ju dessutom två patent från två olika personer som i princip var likadana. Lite snurrigt. 😕

Collateral
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1760
1036109
April 26, 2006 - 10:50 am
sp_Permalink sp_Print

Du kanske ska beskriva vad det är för typ av uppfinning/förbättring du har att komma med så vi icke uppfinnare hänger med.

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
1036209
April 26, 2006 - 6:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Collateral wrote: Du kanske ska beskriva vad det är för typ av uppfinning/förbättring du har att komma med så vi icke uppfinnare hänger med.

Nä för jag är för paranoid att ni skall sno min ide.. Glöm inte att jag är antikomspirations konspirations antikomspirations konspirations osv tekniker.. De kommer med jobbet att vara rysligt paranoid. :cy:

dreamweaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1220
1036295
April 27, 2006 - 12:23 am
sp_Permalink sp_Print

1. Ge dig inte in på patent innan du är "säker" på att du kan göra pengar på din idé. Håll det under sekretess så länge. Det är ju inte ens säkert att din uppfinning är patenterbar.
2. Överskatta inte din marknad. Det finns jättemånga fiffiga uppfinningar där ute som ingen köper. Löser du verkligen ett problem? Finns det ett uppenbart behov av din idé? Om inte behovet finns, kan du skapa ett starkt behov?
3. Är din målmarknad konsumenter eller företag? Det är MYCKET svårare att lyckas på konsumentmarknaden även om den känns lättare att förstå sig på.
4. Prata med folk som kan det här med innovationer eller med folk som jobbar med liknande produkter (självklart med sekretessavtal som säger att de ska hålla tyst och inte får nyttja din idé). Förslagsvis ska du prata med någon form av inkubator eller förinkubator.

MULLVADEN
Member
Medlem
Forum Posts: 4226
1036395
April 27, 2006 - 1:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Coore wrote:
Om jag inte missminner mig så var det Håkan Lans som tog patent på att använda GPS-system inom flygtrafiken.

Trafikflygen använder inte GPS.. wink
För det e för opålitligt.. Amerikanernakan trycka på den rödaknappen när som helst o stänga av alla sateliter.. =)

Dom anväder nå annat. kommer inte ihåg vad det hette..
Om dom inte kör VOR navigeringfortfrande..=)

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
1036414
April 27, 2006 - 2:20 pm
sp_Permalink sp_Print

MULLVADEN wrote: [quote=Coore] Om jag inte missminner mig så var det Håkan Lans som tog patent på att använda GPS-system inom flygtrafiken.

Trafikflygen använder inte GPS.. wink
För det e för opålitligt.. Amerikanernakan trycka på den rödaknappen när som helst o stänga av alla sateliter.. =)

Dom anväder nå annat. kommer inte ihåg vad det hette..
Om dom inte kör VOR navigeringfortfrande..=)

Sa jag någonsin att dom använde det? wink

OVisK
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 170
1037012
April 29, 2006 - 12:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Man behöver inget patent för att sälja en idé till ett företag, men man ska vara väldigt försiktigt med att avslöja för mycket när man pratar med ett företag.

Om du sett på tv8:s "Dragons Den" någon gång så förvånas man ibland av hur lite det krävs för att få en investering, nu är ju programmet klippt naturligtvis och de tar inte med allt men det är ju inte direkt mycket information de talar om när de presenterar sina projekt och vill ha investeringar.

Här i sverige är det väl, som med så mycket annat, mycket svårare, vi vågar inte rikrigt satsa på nya idéer utan det mesta säljs till företag i japan eller usa.

Har du en bra idé så prata med de företag som kan vara intresserade, innan du satsar dina egna pengar på patent och liknande.

Göra marknadsundersökning och sådant gäller mest om du själv ska starta företag, behövs inte för att försöka sälja en idé till ett företag som redan jobbar inom området men det skadar ju inte att vara så bra förberedd som möjligt.

Finns ju också en uppsjö av organisationer som är till för sådant här och olika bidrag och fonder man kan få pengar ifrån om man vill utveckla det själv.

Tänk också på att om du är anställd och idén är inom det området så är det din arbetsgivare som kan ha rätt till den idén, beror lite på om det kan anses att du kommit på det genom ditt arbete eller använt företagets resurser på något sätt.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 303
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL