July 11, 2002
Tänkte att det kanske vore intressant o höra hur Gymnasielärarna på eran skola sätter betyg, t.ex. om de bara blint stirrar på skolverketskursplan och aktivitet på skolan.
Det som även är intressant att veta är om man har haft varierande resultat på proven och hur betyget då sätts?
Själv så har jag varit med om att jag har fått VG på alla prov och trotts allt får MVG på kursen utan någon speciell engagemant på lektionerna/kurser
December 31, 2001
Bennos wrote: tycker det är löjligt att man ger betyg efter någonting annat än proven, eftersom det är där man visar sin kunskap.
Helt fel, i sådana fall oförberedda prov.
Alla "plugghästar" som gick i min klass fick alltid mvg vid proven men så fort det kom ett oförberet prov så fick de vg som alla andra fick.
De bara råpluggar in all och sen glömmer de bort det lika snabbt.
Tycker enbart det ska vara oförberedda prov.
October 2, 2003
Death On Wings wrote: [quote=Bennos]tycker det är löjligt att man ger betyg efter någonting annat än proven, eftersom det är där man visar sin kunskap.
Helt fel, i sådana fall oförberedda prov.
Alla "plugghästar" som gick i min klass fick alltid mvg vid proven men så fort det kom ett oförberet prov så fick de vg som alla andra fick.
De bara råpluggar in all och sen glömmer de bort det lika snabbt.
Tycker enbart det ska vara oförberedda prov.
Det är faktiskt sant, men eftersom jag på min skola inte har oförberedda prov så går man på vanliga. Så löjligt att ge MVG för att eleven "kämpar", typ ett sympati MVG.
March 15, 2004
Snorch wrote: Endel lärare bryr sig endast om nationellaproven i ex matte, har man haft skit kasst på proven under året men får mvg på nationella så får man det i slutbetyg..
Sen hatar jag att det endast finns tre betyg, skulle vart minst fem..
finns de inte fem ?:P - (inget betyg) IG, G, VG, MVG.. man kanske inte kan räkna inget betyg som betyg för de är ju som de låter inget betyg 😀
March 14, 2001
maedhros wrote: [quote=Snorch]Endel lärare bryr sig endast om nationellaproven i ex matte, har man haft skit kasst på proven under året men får mvg på nationella så får man det i slutbetyg..
Sen hatar jag att det endast finns tre betyg, skulle vart minst fem..
finns de inte fem ?:P - (inget betyg) IG, G, VG, MVG.. man kanske inte kan räkna inget betyg som betyg för de är ju som de låter inget betyg 😀
Ja okej da, men nu menade jag betyg som godkänt och högre..
1 2 3 4 5 6 hade vart bra det..
March 14, 2004
Det rättvisaste är när lärarern kollar ungefär såhär (vilket min SO och Tys lärare gör):
Prov (både öförberädda och vanliga "pluggprov")
Läxförhör
Hur aktiv man är på lektionerna (hur mycker man räcker upp handen mm)
Närvaro
Samt hur man uppför sig mot andra elever och lärare.
Har du MVG på alla prov men är inte aktiv i t.ex. politiska duskutioner på SO:n så når du inte över VG.
January 28, 2003
skinner wrote: Samt hur man uppför sig mot andra elever och lärare.
Varför skulle det ha med betyget att göra??
Slicka röv - get a MVG...
Nej, om uppförande skulle spela roll, så skulle det vara ett separat betyg för det. Varför skall mitt uppförande påverka mitt betyg? Så länge det inte förstör lektionerna då, givetvis. Och där kommer väl också problemet, antagligen stör det andra om jag skulle snacka en hel lektion. Sedan så blir ju läraren medvetet/omedvetet negativt inställd till de elever som de tycker förstör lektioner.
På vår skola är det grymt olika. Vår sv/eng-lärare sätter betyget efter typ de sista sakerna man gör på kursen. Det är iofs rätt bra, för i de ämnena säger det ju RÄTT mycket om ens utveckling. Där har man också fördel om man har haft t.ex VG och satsar på MVG. Svårare om man har MVG från början, och måste hålla det. I matte hade vi en lärare innan som kollade på proven man gjort, hade man ett prov som inte var MVG på, så var det fanimig på håret att man fick det i betyget. Rätt tycker jag, dock. Men slutprovet skall givetvis väga tyngst.
Jag tycker att lärarna skall se till närvaro, betyg på proven, oförberedda liksom förberedda, aktivitet på lektionerna, hur insatt man är i ämnet. Jag tycker INTE att de skall utsätta oss för grupparbeten och liknande dock. Men det är väl kanske min personliga åsikt, med tanke på vem det är som brukar få dra det tunga lastet...
Slutligen, så tycker jag förberedda prov väger lika tungt som oförberedda. Kan man det inte innan, så kan man fan inte plugga in det. Visst, det går till viss del i vissa ämnen, men så fort man får någon analysfråga eller fråga som kräver längre svar, så är man ju körd om man inte verkligen kan det.
January 22, 2003
MrWeizel wrote:
Massa text....
Håller med dig på allt utom 2 punket: Närvaro och förberedda/oförbereddaprov
Närvaro: Varför ska ett betyg sättas utifrån hur många lektioner jag har varit på? om jag är aktiv på lektionerna jag är på och får bra på proven så ska väll inte frånvaron få påverka betyget! (Detta gäller självklart inte praktiska ämnen där man inte visar kunskaper genom prov utan endast genom det man gör på lektionerna)
Sedan det med oförberedda/förberedda prov, självklart ska oförberedda prov väga tyngre! Innom alla språk är det möjligt att plugga in sakerna kvällen innan och även till viss del i matte, jag vet iaf att jag skulle haft IG på de flesta spanska proven om dom var oförberedda.
Tyvärr så har vi inga sådana i min skola, utan trotts att en stor del av eleverna i bl a min klass knappast förtjänar sina betyg får dom det iallafall.
January 5, 2002
Smirnoff wrote: Men hur gör dom på eran skola om man t.ex. har haft varierande resultat t.ex. av fyra prov så får man kanske: mvg,vg,g,mvg ?
Det blir ett gränsfall mellan MVG och VG, och då får man göra en uppgift för att visa att man nått MVG-nivå på det man fått G på.
January 5, 2002
NES_Boy wrote: Närvaro: Varför ska ett betyg sättas utifrån hur många lektioner jag har varit på? om jag är aktiv på lektionerna jag är på och får bra på proven så ska väll inte frånvaron få påverka betyget! (Detta gäller självklart inte praktiska ämnen där man inte visar kunskaper genom prov utan endast genom det man gör på lektionerna)
Vilka ämnen tänker du på då?
3 Guest(s)