Hur sätter lärarna betyg på din skola?|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hur sätter lärarna betyg på din skola?
Avatar
Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
Member Since:
December 31, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
862726
March 21, 2005 - 9:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Närvaro tycker inte jag ska påverka lektionerna.

Lektionernas tid är tll för att lära ut till elverna, känner man att man kan det så kan man lika väl skita i lektionen fram till provet.
Att sitta och näta av en tim Naturkunskap eller likannde när man redan kan det är slöseri med tid.

MrWeizel
Member
Medlem
Forum Posts: 4639
Member Since:
January 28, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
862728
March 21, 2005 - 9:30 pm
sp_Permalink sp_Print

NES_Boy wrote: Närvaro: Varför ska ett betyg sättas utifrån hur många lektioner jag har varit på? om jag är aktiv på lektionerna jag är på och får bra på proven så ska väll inte frånvaron få påverka betyget! (Detta gäller självklart inte praktiska ämnen där man inte visar kunskaper genom prov utan endast genom det man gör på lektionerna)

För att du helt enkelt inte kan vara lika aktiv om du inte är på majoriteten av lektionerna? Nu pratar vi om ämne som svenska, engelska och SO-ämnena. Givetvis inte matte/fysik. Kemi faller dock också till viss del under det med aktiv på lektionerna. Iaf så som det är upplagt hos oss.

NES_Boy wrote: Sedan det med oförberedda/förberedda prov, självklart ska oförberedda prov väga tyngre! Innom alla språk är det möjligt att plugga in sakerna kvällen innan och även till viss del i matte, jag vet iaf att jag skulle haft IG på de flesta spanska proven om dom var oförberedda.

Mja, oförberedda prov kontra förberedda så brukar de inte vara uppbyggda på samma sätt, inte våra iaf. Och sedan så märker ju läraren ändå om en elev får toppbetyg på ett förberett prov, men suger på allt annat. Lärarna är inte så dumma som man ofta tror, har jag hört...

Kizo
Member
Medlem
Forum Posts: 5235
Member Since:
September 16, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
862756
March 21, 2005 - 10:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Lärare favoriserar. Elever de gillar får bättre betyg.
Vissa är alldeles för snäll. "Aja, han fösöker, så han får VG i alla fall."
Vissa är alldeles för sträng. "Hmm... MVG på alla prov, men han har haft en del frånvaro. Han får ett G+."

MrWeizel
Member
Medlem
Forum Posts: 4639
Member Since:
January 28, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
862778
March 21, 2005 - 10:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Kizo wrote: Lärare favoriserar. Elever de gillar får bättre betyg.
Vissa är alldeles för snäll. "Aja, han fösöker, så han får VG i alla fall."
Vissa är alldeles för sträng. "Hmm... MVG på alla prov, men han har haft en del frånvaro. Han får ett G+."

Jag har fantamig aldrig varit favorit, eller kunnat hålla käften stängd, och jag hade 305 i slutbetyg i 9an och snittar ~18,5 nu på gymnasiet. Så att säga att lärarna favoriserar, är väl snarare att man försöker stöta bort varför man egentligen har sämre betyg än man tycker man borde ha... wink

(Visst, vissa lärare favoriserar, men LÅNGT ifrån alla, iaf av de jag har haft.)

Urax
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 804
Member Since:
March 30, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
862793
March 21, 2005 - 11:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Grupparbeten är en hemsk arbetsform faktiskt. Någonting som lärarna tar till när de inte orkar förbereda lektioner. Det värsta är att jag förväntas sitta och skriva en artikel om dramat i antikens grekland i en hel jävla månad istället för att lära mig om hur dramat och allt annat egentligen var i grekland av någon som kan och sedan ha ett prov för att kolla så att jag lärt mig något.

Sedan det här jävla klagandet på folk som lägger ned tid och får bra betyg. Sluta klaga! Om du kan det så bra själv så är det väl bara att skriva ett MVG. Sedan så kan man omöjligt hålla allt i huvudet veckor efteråt. Enda anledningen till att medelmåttorna framstår som bättre är därför att de inte kunde något innan provet heller och därför inte glömt något.

Glöm inte att ingen ger dig jobb för att du kunde fått bra betyg om du velat. Är ju inget som säger att du vill på det nya jobbet?

Avatar
Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
Member Since:
December 31, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
862820
March 22, 2005 - 5:00 am
sp_Permalink sp_Print

Urax: Så du tycker att en person som inte behöver plugga för att få bra betyg är sämre än en som behöver plugga ?
De oförberedda proven visar vad eleven verkligen kan utan att någon sitter 2 veckor och pluggar medans den andra skiter i det. Vist det är lathet från den ena och smartare från den andra.

Men får du användning av detta i arbetslivet någon gång så får du inte plugga till det i förväg.

Kizo
Member
Medlem
Forum Posts: 5235
Member Since:
September 16, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
862837
March 22, 2005 - 7:00 am
sp_Permalink sp_Print

MrWeizel wrote: [quote=Kizo]Lärare favoriserar. Elever de gillar får bättre betyg.
Vissa är alldeles för snäll. "Aja, han fösöker, så han får VG i alla fall."
Vissa är alldeles för sträng. "Hmm... MVG på alla prov, men han har haft en del frånvaro. Han får ett G+."

Jag har fantamig aldrig varit favorit, eller kunnat hålla käften stängd, och jag hade 305 i slutbetyg i 9an och snittar ~18,5 nu på gymnasiet. Så att säga att lärarna favoriserar, är väl snarare att man försöker stöta bort varför man egentligen har sämre betyg än man tycker man borde ha... wink

(Visst, vissa lärare favoriserar, men LÅNGT ifrån alla, iaf av de jag har haft.)

Ja, missförstå mig inte. Jag ventilerar inte ut min ilska, jag har också rätt bra betyg.
Jag gjorde en grov generalisering.

Urax
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 804
Member Since:
March 30, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
862938
March 22, 2005 - 2:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Death On Wings wrote: Urax: Så du tycker att en person som inte behöver plugga för att få bra betyg är sämre än en som behöver plugga ?
De oförberedda proven visar vad eleven verkligen kan utan att någon sitter 2 veckor och pluggar medans den andra skiter i det. Vist det är lathet från den ena och smartare från den andra.

Men får du användning av detta i arbetslivet någon gång så får du inte plugga till det i förväg.

Ja vad är bäst? De som har jobbat sig till sitt höga betyg och lärt sig. Medans andra halvan har skitit i det och lärt sig mindre. I slutändan är det ju ändå första hälften som kan mer. Oförberedda prov är helt fel metod. De behöver arbeta mer med det ska ha den möjligheten. Det som spelar roll är ju hur mycket du kan i slutet av kursen. Det ska snarare vara prov med frågor som kräver att man förstår vad det handlar om.

Men kunskap, förståelse och att vara duktig är tre skilda begrepp som är bra alla tre. Vilket som är bäst beror på situationen.

men jag försår att man blir rätt så förbittrad när man ses som sämre än någon som inte är lika 'smart'. Detär jag inte helt främmande för. Körde på förkunskaper och förståelse hela högstadiet och spydde galla över domsom satt längst fram och fjäskade.

Avatar
Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
Member Since:
December 31, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
862945
March 22, 2005 - 2:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Varför skulle man inte ha lärt sig om man inte pluggar ?
Pluggar man inte så anser man sig själv kunnig inom ämnet eller så är man bara lat.
Oförbereda prov visar vad man kan medans de planerade visar hur bra man pluggar hur mycket man gör det och hur mycket som fastnar.

Tycker att sista provet i kursen ska vara oförberet på det man gått igenom under hela kursen så får läraren se vilka som kan det och vilka som bara pluggar stenhårt till proven men inte kan ett skit.

Urax
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 804
Member Since:
March 30, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
862985
March 22, 2005 - 3:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Death On Wings wrote: Varför skulle man inte ha lärt sig om man inte pluggar ?
Pluggar man inte så anser man sig själv kunnig inom ämnet eller så är man bara lat.
Oförbereda prov visar vad man kan medans de planerade visar hur bra man pluggar hur mycket man gör det och hur mycket som fastnar.

Tycker att sista provet i kursen ska vara oförberet på det man gått igenom under hela kursen så får läraren se vilka som kan det och vilka som bara pluggar stenhårt till proven men inte kan ett skit.

Själva grejen med att plugga inför prov är att lära sig det man ska. Så jag ser inte varför man kan mindre för det. Proven är på det kursen behandlar så får man bra på det så kan man kursen. Inte sant? Ligger bara avundsjuka i det att se ner på dom som jobbat för det.

Med oförberett prov. Menar du då att ämnet eller tidpunkten är obekanta? Har man bestämt att man ska ha prov i 'fysik' om tre veckor är det helt ok. Däremot ifall man slänger fram en pappersbunt utan att förvarna är det väldigt dålig stil.

Avatar
Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
Member Since:
December 31, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
862987
March 22, 2005 - 3:31 pm
sp_Permalink sp_Print

För att oförberedda prov visar vad man kan det gör inte förberedda förstår inte varför du har så svårt att förstår detta.
Om någon frågar dig på stan någon om tex fysik så ska ju inte du behöva gå hem och plugga bara för att svara på hans fråga utan du ska kunna hsota upp det alltså ska du kunna det. Samma sak med oförberedda prov det visar vad du kan för stunden och hur mycket som gått in i skallen på dig utan att råplugga in allt som läraren gått igenom de senaste veckorna.

Att tycka det är dålig stil med att en dag bara få ett prov är ju sjukt, du är säkerligen en sådan person som inte klarar av att få sämmre än MVG eller hur ?
Eller inte klarar av att de andra eleverna får lika mycket som dig när det väl gäller sådant som stannat kvar i minnet.

Den som får bäst på planerade prov är den som pluggar mest så är det bara om han inte är helt rentvättat mellan öronen då.
Att säga något annat vore idioti, har sett många exempel på detta under den tid jag gick i skolan och det stämde varje gång. De som alltid fick MVG sänkte sig genast till nivån som alla andra låg på eftersom de inte kunde råplugga in saker som är ute ur skallen dagen efter.

Bennos
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 256
Member Since:
October 2, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
862997
March 22, 2005 - 3:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad jag tror dessa gossar säger till dig urax, är att man skall ha oförberedda prov i ett ämne som man haft tidigare under kursen för att läraren skall kunna se om det fortfarande sitter i huvudet i slutet av kursen. Annars är det ju ingen vits med att få MVG på förberedda prov om du skall glömma det dagen efter.

Urax
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 804
Member Since:
March 30, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
863009
March 22, 2005 - 4:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Death On Wings wrote: För att oförberedda prov visar vad man kan det gör inte förberedda

Man skulle ju lika gärna kunna ha prov innan kursen så har ingen möjlighet att jobba med det innan. Så slipper man lägga tid på lektioner, läxor och sånt.

Att tycka det är dålig stil med att en dag bara få ett prov är ju sjukt, du är säkerligen en sådan person som inte klarar av att få sämmre än MVG eller hur ?
Eller inte klarar av att de andra eleverna får lika mycket som dig när det väl gäller sådant som stannat kvar i minnet

.

Angående båda frågorna så kan jag bara skaka på huvudet... Har en ganska lätt syn på betyg. Skiter i vad andra får och är nöjd med det jag får. Gör så gott jag kan och nöjer mig med det. Det är ju inte så att jag behöver kasta andra i skiten för att verka ren.

Jag tycker bara att alla ska bli bedömda på sina villkor. behöver man läsa innan ska man få det. Klarar man sig utan är väl det bra.

Bannos Ja visst. Men då får det vara ett komplement till vanliga prov. Dessutom så är det ju inget som säger att man inte kommer ihåg bara för att läser hemma 😛

Avatar
Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
Member Since:
December 31, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
863036
March 22, 2005 - 4:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo man skulle kunna ha ett innan så vet läraren hur han ska börja sin kurs.
Men jag tror inte du fattar vitsen av att gå på lektioner det är det som oförberedda prov handlar om. Att vara uppmärksam och lyssna gör man dte på en bra lärare så kan man helt utan problem klara de oförberedda proven och då slåss ALLA på lika vilkår.

MrWeizel
Member
Medlem
Forum Posts: 4639
Member Since:
January 28, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
863053
March 22, 2005 - 5:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Death On Wings wrote: Den som får bäst på planerade prov är den som pluggar mest så är det bara om han inte är helt rentvättat mellan öronen då.
Att säga något annat vore idioti, har sett många exempel på detta under den tid jag gick i skolan och det stämde varje gång. De som alltid fick MVG sänkte sig genast till nivån som alla andra låg på eftersom de inte kunde råplugga in saker som är ute ur skallen dagen efter.

:)R

Men i tre år på högstadiet hade jag bäst på alla prov av de i klassen, utan att göra mer än kanske 2 tal på lektionerna, jag fick läraren till att godta att jag inte gjorde läxorna och jag pluggade inte en minut inför proven. Det var dock då.

Visst, om du räknar plugga som i att vara aktiv på lektionerna, och inte bara sitta och slappa, då får jag väl räkna mig till någon av dem som pluggar, nuförtiden. Finns inte en jävel som klarar fysiken och matten vi har utan det...

Men som du säger, det är helt enkelt så att den som får bäst resultat är alltid den som pluggar mest. För man kan verkligen inte ha bättre förståelse för ämnet och vara mer insatt än andra, enda anledningen att man får bättre betyg på proven är, just det, att man pluggar!

Alla är lika duktiga i grund och botten - hail sjuttiotalspedagogiken!

Elias667
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1999
Member Since:
July 13, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
863159
March 22, 2005 - 7:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Death On Wings wrote:
Den som får bäst på planerade prov är den som pluggar mest så är det bara om han inte är helt rentvättat mellan öronen då.
Att säga något annat vore idioti, har sett många exempel på detta under den tid jag gick i skolan och det stämde varje gång. De som alltid fick MVG sänkte sig genast till nivån som alla andra låg på eftersom de inte kunde råplugga in saker som är ute ur skallen dagen efter.

BS. Jag pluggar aldrig seriöst förens kvällen innan prov (och knappt det), kan inte heller komma ihåg senast jag gjorde en läxa. Och jag snittar faen på 19.8 (natur-natur, fria val: ma E, ma F, psyk, filosofi, mif, retorik, pedagogisk ledarskap inom matematik.).

Folk är bara så sjukt rädda för att säga det, men MYCKET är grundat på om man är någorlunda begåvad* eller inte. Det syns klart mindre när det handlar om samhällsämnen, för självklart kan alla lära sig en massa strunt utantill för ett prov. Därför tycker jag inte att vikten inom de flesta sam-ämnena borde ligga fördelad på både prov (resonera under stress), arbeten (kunna resonera djupare runt ämnet med hjälp av externa källor samt dra egna slutsatser och paralleller.) samt klasdisskussioner (man bör kunna förmedla sin åsikt verbalt och bygga vidare (eller motargumentera) på vad andra sagt).

Inom natur-ämnen är det lättare med prov helt enkelt. Där borde dock inte närvaron spela någon som helst roll (förutom labbarna då).

Språkämnen borde ha en bra blandning mellan hemskrivuppgifter och skrivuppgifter under tidspress. där mycket vikt läggs vid språket och analysen av t.ex. romanen. Gillade det system min Svenskalärare hade, hon gav två betyg, ett för analysen och ett för språket.

Oförberedda läxförhör kan vara bra för att se till att folk hänger med i kursen, men borde inte vara speciellt betygsgrundande. I alla fall på gymnaisenivå borde eleverna själva få bestämma hur de väljer att disponera sin studietid. Dessutom har vi alla olika sätt att lära oss. Jag får t.ex. inte ut så väldans mycket av att lyssna på någon lärare babbla på om jag inte själv får förmedla mina tankar (diskussionergrupper osv.). Och att lära mig saker utantill (vilket läxförhör handlar om, brukar inte vara några djuplodande frågor) kan jag bara om jag få se det på print (bildminne).

*Vad nu begåvning är kan man väl också diskutera i evigheter... men ni förstår vad jag menar.

Bennos
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 256
Member Since:
October 2, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
863165
March 22, 2005 - 7:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Elias667 wrote: [quote=Death On Wings] Den som får bäst på planerade prov är den som pluggar mest så är det bara om han inte är helt rentvättat mellan öronen då.
Att säga något annat vore idioti, har sett många exempel på detta under den tid jag gick i skolan och det stämde varje gång. De som alltid fick MVG sänkte sig genast till nivån som alla andra låg på eftersom de inte kunde råplugga in saker som är ute ur skallen dagen efter.

BS. Jag pluggar aldrig seriöst förens kvällen innan prov (och knappt det), kan inte heller komma ihåg senast jag gjorde en läxa. Och jag snittar faen på 19.8 (natur-natur, fria val: ma E, ma F, psyk, filosofi, mif, retorik, pedagogisk ledarskap inom matematik.).

jaa du, JAG tror iaf på inte att man bara är på lektionerna, latjar runt i skolan och får 19.8. Sen beror det jävligt mycket på vilken skola man går på. Men om du får 19.8 när du latjar runt i skolan kan jag inget annat än att gratulera eftersom du förmodligen kommer få nobelpriset någongång i framtiden.

Elias667
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1999
Member Since:
July 13, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
863173
March 22, 2005 - 8:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Bennos wrote:
jaa du, JAG tror iaf på inte att man bara är på lektionerna, latjar runt i skolan och får 19.8. Sen beror det jävligt mycket på vilken skola man går på. Men om du får 19.8 när du latjar runt i skolan kan jag inget annat än att gratulera eftersom du förmodligen kommer få nobelpriset någongång i framtiden.

Tycker man ämnena man läser är intressanta så är lektionerna lattjo nog ;)(vilket iofs inte stämmer så bra på mig alla gånger men men..). Det jag ville få fram var väl mest att jag inte gillar hela det här: "alla kan plugga sig till bra betyg". Alla kan plugga eller arbeta sig till ett visst betyg (kan vara allt från g-mvg), men hur mkt man behöver plugga eller arbeta är baserat på hur begåvad man är. Desto högre upp i den akademiska världen man kommer så slutar "utantillkunskaperna" att ha betydelse och ens förmåga att analysera och resonera att spela större roll. Så de som pluggat sig till alla sina betyg i högstadiet/gymnasiet kommer nog få sig en kalldusch i framtiden... eller få lära sig plugga ännu mera.

Elias667
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1999
Member Since:
July 13, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
863177
March 22, 2005 - 8:13 pm
sp_Permalink sp_Print

...En anna intressant sak är att alla verkar tro att linjer som sam/natur på gymnasiet verkligen ENBART har som mål att alla elever ska "lära sig för livet". Självklart har de flesta lärarna den förhoppningen. Inom en del ämnen (speciellt språk) så måste även detta gälla för en vidareutbildning. Men till stor del hamnar dessa linjer faktiskt om att folk ska få en bild av vad de vill syssla med i framtiden, öppna eleverna ögon för vad som intresserar dem (hoppas alla haft någon inspirerande lärare). Betygen används då som ett mått för att visa vad man kan prestera, inte alltid nödvändigtvis behöver de spegla vad man kan om ämnet 2 år senare.

Allt man lär sig i ett ämne på gymnasier går man igenom de första veckorna när man fördjupar sig i ämnet på högskolan sen, och då gäller det att man hängt med i just det ämnet under gymnasietiden.

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
Member Since:
July 27, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
863184
March 22, 2005 - 8:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Viktor Rydberg är tillräckligt svårt iaf. =]

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 27
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL