June 23, 2002
whoracle wrote: det blir väll olagligt att sälja mjuk- och hårdvara som inte är licensierad av palladium, och därmed slut på linux, unix och alla andra roliga OS (hela opensource paketet går ju under isf 🙁 ) ..
btw, MS kan ju glömma sitt försök med att ta över varenda dator i världen.. kommer inte att funka, för varneda jäkel kommer att lära sej å sparka boll mm om dom får igenom skiten (vilket dom inte kommer att lyckas med).
Tack för mej 😉
Well, Mac/Apple har ju inte gått med på detta, vilket dem står utanför isf.
Dvs. många skulle byta till Mac detta är det smartaste Mac kan göra enligt mig om detta verkerligen går igenom.
Men till en början kommer Microsoft o dem ha 95% av datormarknaden. Men med tanke på att fler o fler skulle byta till Mac om dem inte hade TCPA på sin burkar så skulle Mac's markanad öka drastiskt och PC sjunka ganska drasitskt.
Jag är iaf beredd att gå över till Mac om detta går igenom, hört att Mac's senaste OS ska vara hett. 😉
November 26, 2002
macrus wrote: [quote=whoracle]det blir väll olagligt att sälja mjuk- och hårdvara som inte är licensierad av palladium, och därmed slut på linux, unix och alla andra roliga OS (hela opensource paketet går ju under isf 🙁 ) ..
btw, MS kan ju glömma sitt försök med att ta över varenda dator i världen.. kommer inte att funka, för varneda jäkel kommer att lära sej å sparka boll mm om dom får igenom skiten (vilket dom inte kommer att lyckas med).
Tack för mej 😉
Dvs. många skulle byta till Mac detta är det smartaste Mac kan göra enligt mig om detta verkerligen går igenom.
Men till en början kommer Microsoft o dem ha 95% av datormarknaden. Men med tanke på att fler o fler skulle byta till Mac om dem inte hade TCPA på sin burkar så skulle Mac's markanad öka drastiskt och PC sjunka ganska drasitskt.
Jag är iaf beredd att gå över till Mac om detta går igenom, hört att Mac's senaste OS ska vara hett. 😉
hehe, jag är beredd att köra mac oavsett vad som händer =)
January 15, 2004
macrus wrote: [quote=whoracle]det blir väll olagligt att sälja mjuk- och hårdvara som inte är licensierad av palladium, och därmed slut på linux, unix och alla andra roliga OS (hela opensource paketet går ju under isf 🙁 ) ..
Tack för mej 😉
Jag skulle inte tveka en sekund..
Fortsätter Apple hålla sig utanför så blir nästa burk en Mac, helt klart. Bara det att dom andra galningarna tänker tanken, och håller på å fipplar med en massa hårdvara gör mig lite avtänd... Så, jag plockar möjligtvis ihop mitt sista pc-paket imorgon? 😕
July 19, 2001
Det står ju fel i texten.. "Ända sedan Windows 2000 så har man inte kunnat köra osignerade drivrutiner."
Det är ju helt fel.. Jag använder ganska många osignerade drivisar i min dator i alla fall.. Men det skulle ändå vara najs om massa personer började använda Apple datorer 😀
March 20, 2001
Tack för mej 😉
vad jag vet så är ibm och motorola med i tcpa vilket innebär att Apple oxå är med eftersom det är ibm som gör Apples prollar och det var motorola som gjorde dom.
June 23, 2002
Waco wrote: [quote=macrus][quote=whoracle]det blir väll olagligt att sälja mjuk- och hårdvara som inte är licensierad av palladium, och därmed slut på linux, unix och alla andra roliga OS (hela opensource paketet går ju under isf 🙁 ) ..
Tack för mej 😉
vad jag vet så är ibm och motorola med i tcpa vilket innebär att Apple oxå är med eftersom det är ibm som gör Apples prollar och det var motorola som gjorde dom.
Om nu Mac/Apple ställer sig utanför tror jag inte att IBM och Motorola kommer kunna köra TCPA på en Mac.
TCPA wrote:
Många kommer då att fråga sig varför de inte bara kan köpa hårdvara som inte innehåller TCPA. Men det blir inte lätt att hitta hårdvara som inte innehåller TCPA. Alla de större processortillverkarna (Intel, AMD, Motorola, IBM) ställer sig bakom TCPA. Tillsammans så har de i princip hela persondatormarknaden. Intel och AMD har tillsammans alla Windowsanvändare och nästan alla Linux och Unixanvändare i sin användarbas. IBM och Motorola delar på alla Mac OS användare. Tillverkaren bakom Mac OS, Apple, är dock motståndare till TCPA. Så det är oklart om IBM och Motorolas processorer kommer att ha TCPA aktiverat. Hur det än går med Apple så kommer TCPA-förespråkarna att ha en marknadsandel på minst 95%.
June 20, 2002
Dehman wrote: [quote=DiDi]Cyrix
Digital Alpha
IBM
IBM stödjer projeketet.
Cyrix = VIA.
Digital Alpha har jag ingen aning om vad det är. 😉
Digital Alpha är en processor som senare blev Compaq Alpha och som är nerlagd nu vad jag vet ifall jag inte minns fel...
Starkt jobbat att nämna en processor som bytt ägare, en som inte finns, och en tillverkare som redan är nämnd.... 😉
June 23, 2002
sPaZz wrote: [quote=DraGoN][quote=peppe20]kommer nog oxå köpa mac och sätta linux på den sen
Mac senaste OS 10.* är i grunden linux
Njae, det bygger väl på BSD från början? 🙂
Trodde du tröttnat på "idioter"(mig själv alltså syftar jag på nu) som skriver fel hela tiden. :bgrin:
Du har ju som sagt fått rättat mig ett antal gånger.
Heja Mac om Palladium går igenom om några år, fan Mac ser nog sin chans att verkerligen växa i och med att stå utanför detta.
June 5, 2003
jag gjorde en uppsats om detta för... kanske ett år sen eller nått, och vad jag förstår så kommer linux och open-source drabbas väldigt hårt, detta eftersom att för att man ska kunna få ut sitt program så måste man få det verifierat av tcpa gruppen osv så.. gillar det inte :/
har dock hört en annan sak med och de är det att europa inte kommer att vara med i detta för att dom inte tycker om allt detta med spioneri osv så 🙂 detta är dock inte säkert och minns inte vars jag fick höra det ifrån så, fast... man kan ju alltid hoppas 😉
January 12, 2004
som boman påpekar blir det inte olagligt att sälja/ge bort programvara som inte är TCPA:verifierad, men att använda den blir omöjligt..
och att få sin hårdvara/mjukvara verifierad kommer antagligen bli löjligt dyrt och open source kommer att gå i graven eftersom det inte finns några pengar bakom 🙁
snart dax att köpa sin sista pc..
2 Guest(s)