August 7, 2001
skinner wrote: Den ser nog ganska dyster ut om inte SD eller liknade parti som vill höja försvarsutgifterna tar makten.
Men är det ett livsmål så satsa på det! Officerare är mycket eftertraktade även utanför försvaret.
Försvarets budget kommer inte sjunka som det är nu. Försvaret kommer kosta mer i framtiden. Man har slopat invasionsförsvaret men man kommer satsa mer på utlandstjänster och ny teknologi.
dåren wrote: Är förbannat sugen på att bli YOF men vet inte om jag vågar satsa. Så nu undrar jag hur ni ser på försvarets framtid?
Du kan nog bli det om du vill det. Men här i Sverige är det nog inte så stor chans att du kan få en tjänst så du får nog satsa på utlandstjänst.
December 29, 2004
snyde wrote: Jag har fått veta att utbildningen till YOF i princip garanterar anställning inom försvaret. De gör på så sätt att de inte tar in fler på YOF-utbildning än vad de kan ge anställning.
Visst men om man får ansällning hur länge blir man kvar innan dom lägger ner ens regemente/flottilj?
March 14, 2004
snyde wrote: Det är givetvis ett problem, men som jag ser det så har den sista stora nedläggningen kommit. Jag kan dock ha fel.
Redan nu snackas det ju om att lägga ner hela system! Lv6, A9, Ing2 är hotade. Nja jag tror att det kommer att skäras betydligt mer om sossarna vinner valet 2006 då dom har låvat ett djupare samarbete med MP.
March 15, 2002
snyde wrote: Jag har fått veta att utbildningen till YOF i princip garanterar anställning inom försvaret. De gör på så sätt att de inte tar in fler på YOF-utbildning än vad de kan ge anställning.
Fast har de inte beslutat att ha anställningsstopp ett par år? Det är ivf vad jag har hört men å andra sidan så har jag ju inte stenkoll så jag kan ju ha fel.
March 14, 2004
snyde wrote: [quote=skinner]Redan nu snackas det ju om att lägga ner hela system! Lv6, A9, Ing2 är hotade. Nja jag tror att det kommer att skäras betydligt mer om sossarna vinner valet 2006 då dom har låvat ett djupare samarbete med MP.
Ännu mer? Ska de avveckla försvaret helt?
Nja det dom har sparat in på nu räcker tydligen inte så Leni Björklund har givigt order till ÖB:n att kika på om man kan avveckla lite extra eller rent utav ta bort ett helt vapensystem och då är dessa hotade: Ingengörer, (Ing2, Ingbat/I19) Ubåtar, (1ubåtsflottiljen) Atilleri, (A9) Luftvärn, (Lv6) och till och med Stridsvagnarna (I19, P7, P4). Jag ska då ut och predika för moderaterna när det blir val nästa gång. Detta vansinne kan ju inte få fortsätta. Dom skickar Strv121 till stenametall trots att dom är bara 8år gamla och i utvärkt skick.
http://www.fbu.se/nyheter/7548.html?view=0 , http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_8719892.asp
August 7, 2001
snyde wrote: [quote=spazz]Fast har de inte beslutat att ha anställningsstopp ett par år? Det är ivf vad jag har hört men å andra sidan så har jag ju inte stenkoll så jag kan ju ha fel.
Japp, anställningsstopp medför utbildningsstopp.
Det är inget anställningsstopp på utlandstjänsterna.
March 15, 2002
snyde wrote: [quote=spazz]Fast har de inte beslutat att ha anställningsstopp ett par år? Det är ivf vad jag har hört men å andra sidan så har jag ju inte stenkoll så jag kan ju ha fel.
Japp, anställningsstopp medför utbildningsstopp.
Ahh, missuppfattade vad su skrev, då vet jag hur det ligger till.
March 14, 2004
Försvaret har blivigt en myndighet som man skär lite av då man behöver pengar.
Det som är synd är den störe delen av det Svenska foket värkar inte bry sig om vad som händer med försvaret då dom blint litar på vänsterpropagandan om att Sverige kommer aldrig mer att hamna i krig. Det anser jag vara nonsens. Sedan menar dom på att Schweiz har klarat sig så bra så länge. Men det är ju för att dom alltid har haft en stark försvarsmakt!
1 Guest(s)