Hur ska man minska piratkopierandet?|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hur ska man minska piratkopierandet?
BarateaU
Member
Medlem
Forum Posts: 4597
sp_UserOfflineSmall Offline
848617
February 24, 2005 - 7:24 pm
sp_Permalink sp_Print

De som gillar spelen köper dem rätt klart, också pga cd-keys problemet som man får när man laddar ner.

Dock ser jag ingen direkt anledning till att köpa win xp för typ 4k.
Då kanske man bekostar sig en 10:- för en cd-r skiva.
OEM markanaden håller nog microsoft levande utan mig 😉

Dvd är ju också en grej man självklart vill ha orginal i hyllan *flashigt* 😉

Priserna är rätt galna, dvd kostar galet mycket med tanke på att vhs filmerna säljs billigare fast dvd är så mycket billigare att producera jemt imot vhs.

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
848624
February 24, 2005 - 7:36 pm
sp_Permalink sp_Print

skinner wrote: Hur tror du att man ska råda bukt på problemet med piratkopiering? Skriv gärna lite olika förslag.

du skriver som att det vore ett problem.

jag tror du har blivit väldigt påverkad av massmedia, har du någonsin funderat på hur man inte ska bli påverkad av media ?

det finns inget problem, folk gör det till ett problem.

skinner
Member
Medlem
Forum Posts: 2394
848628
February 24, 2005 - 7:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Mind wrote: [quote=skinner]Hur tror du att man ska råda bukt på problemet med piratkopiering? Skriv gärna lite olika förslag.

jag tror du har blivit väldigt påverkad av massmedia, har du någonsin funderat på hur man inte ska bli påverkad av media ?

Klart att det är ett problem. Det har jag tyckt hela tiden.

Min åsikt är då att dom borde sänka priserna. Jag spelar inte så mycket men jag skulle spela betydligt mer om dom sänkte priset. Kanske 200kr för ett nytt spel vore lämpligt då skulle jag kanske köpa ett nytt i månaden eller så.

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
848638
February 24, 2005 - 7:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Grejjen är ju att folk tycker det är roligt att fildela också..

Vamp
Member
Medlem
Forum Posts: 2675
848642
February 24, 2005 - 7:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Starscream wrote: Grejjen är ju att folk tycker det är roligt att fildela också..

Sant. Det är ju som en tävling.
Folk gör det inte för sakens skull, utan för att vara bättre än andra.

kORRELITO
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 639
848644
February 24, 2005 - 7:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Gueno wrote: [quote=Eric aka jaguLaren]stjärnorna måste få betalt.

Ja dom är ju så fattiga...
15-20 miljoner dollar per film är aningen för lite.

om dom skulle få gå ner till 7-10 milj. bara för att några datornördar i sverige tycker det tänkte jag på , det går dom säkert med på du.

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
848651
February 24, 2005 - 8:05 pm
sp_Permalink sp_Print

skinner wrote: [quote=Mind][quote=skinner]Hur tror du att man ska råda bukt på problemet med piratkopiering? Skriv gärna lite olika förslag.

Klart att det är ett problem. Det har jag tyckt hela tiden.

Min åsikt är då att dom borde sänka priserna. Jag spelar inte så mycket men jag skulle spela betydligt mer om dom sänkte priset. Kanske 200kr för ett nytt spel vore lämpligt då skulle jag kanske köpa ett nytt i månaden eller så.

nej det är inte ett problem, dom säger att det är ett problem fast dom tjänar mer än någonsin.

protestera mot deras priser genom att tanka ner det.
skicka pengar till programerarna som gjort spelet istället.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
848652
February 24, 2005 - 8:06 pm
sp_Permalink sp_Print

skinner wrote: Hur tror du att man ska råda bukt på problemet med piratkopiering? Skriv gärna lite olika förslag.

Hmmm, pfffft..
Går nog inte det.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

skinner
Member
Medlem
Forum Posts: 2394
848655
February 24, 2005 - 8:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Där säger du något vettigt. Det har jag faktiskt funderat på. Om jag t.ex. köper Fifa2005 så tar väll EA nästan alla pengar. Hur mycket av 500kr för programerarna?

Everest159
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 304
848657
February 24, 2005 - 8:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Öwall wrote: [quote=Jerry]Så ni menar att det är företagens uppgift att minska brottsligheten genom prissättningen? Inga höjda straff? Oj...

:blink:

det är ungefär samma situation som när cigarettpriserna höjdes och sen sänktes igen på grund av den ökade smugglingen

+ Pga höga spritskatter i Sverige åker många till Tyskland.

om priset skulle sjunka skulle dem stora piratkopierarna inte tjäna lika mycket på de heller...
Tänk dig att ett spel kostar 200 kr nytt, om nån säljer ett piratkopierat spel för 50-100 kr då skulle iaf jag hellre ha orginalet.
(DÅ kommer dem åt dem stora piratkopierarna utan att lyfta ett finger, okej dem straffas inte, men den organiserade brottsligheten försvinner).

Everest159
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 304
848661
February 24, 2005 - 8:13 pm
sp_Permalink sp_Print

skinner wrote: Där säger du något vettigt. Det har jag faktiskt funderat på. Om jag t.ex. köper Fifa2005 så tar väll EA nästan alla pengar. Hur mycket av 500kr för programerarna?

Programerarna får säkert timlön(eller efter något form av avtal, dem lär ju inte vara fattiga om dem gjort flera bra spel), sen måste företaget få igen alla pengar dem laggt ut på reklam, löner, produktion, o.s.v.

dåren
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 306
848665
February 24, 2005 - 8:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Profit: $2.5 billion for fiscal 2004

EA går ju knappast dåligt då dom har gjort en vinst på 2.5miljarder dollar för 2004. Dom som har det hårdare är programerar företagen.

Stupid Ass
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 994
848668
February 24, 2005 - 8:22 pm
sp_Permalink sp_Print

e d ett bra spel ska d inte behövas nån reklam som kostar nåt...
bara att skicka ett par gratis-ex till några stora spelsidor så e reklamen fixad
o ju billigare spelen e, desto mindre förlorar företaget på att ge bort gratis-ex, o kan därmed sänka priset ännu mer laugh

o mer böter till fildelare lär ju inte hjälpa...
fick ja 2milioner i böter för fildelning så skulle ja leva me noll pengar till nöjen ett bra tag frammåt... skulle ja då springa iväg o KÖPA mina filmer/spel/musik???
tror inte d 😎

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
848687
February 24, 2005 - 8:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Dom säger att dom har förlorat si och så mkt på fildelningen men den siffran dom nämner borde vara väldigt mycket för hög eftersom många drar hem filmer och spel som de aldrig skulle köpa..

snyde
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1928
848691
February 24, 2005 - 8:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Hur man ska lösa det? I ett år satsar man pengar på att sätta fast och straffa skiten ur alla som ens har något spår av piratkopierat material på datorn. Skulle garanterat funka.

Marron
Member
Medlem
Forum Posts: 3611
848697
February 24, 2005 - 9:06 pm
sp_Permalink sp_Print

snyde wrote: Hur man ska lösa det? I ett år satsar man pengar på att sätta fast och straffa skiten ur alla som ens har något spår av piratkopierat material på datorn. Skulle garanterat funka.

Det blir en del personer det 😛

Vamp
Member
Medlem
Forum Posts: 2675
848703
February 24, 2005 - 9:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Marron wrote: [quote=snyde]Hur man ska lösa det? I ett år satsar man pengar på att sätta fast och straffa skiten ur alla som ens har något spår av piratkopierat material på datorn. Skulle garanterat funka.

Hehe, blir VÄLDIGT många 😀

snyde
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1928
848711
February 24, 2005 - 9:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Vamp wrote: [quote=Marron][quote=snyde]Hur man ska lösa det? I ett år satsar man pengar på att sätta fast och straffa skiten ur alla som ens har något spår av piratkopierat material på datorn. Skulle garanterat funka.

Hehe, blir VÄLDIGT många 😀

Japp, det blir det, men nu teoretiserar vi ju bara 🙂

*blitz*
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1467
848720
February 24, 2005 - 9:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har blivit sådan på senare tid att jag hellre vill ha orginal filmer, så jag har nog köpt ca 20 filmer de senaste 3 månaderna. Fast det är nästan bara low price filmer och liknande. Tänkte inte betala mer än 129 kr för den dvd film.
Det ser bra ut på hylla med orginal ju. Fast man kan ju ladda hem omslag till brännda så de ser lika dana ut, fast det känns bättre att ha orginal måste jag säga.

LianLi PC60 + TruePower 430W, Asus A8N-SLI, AMD Opteron 146 (2000@3000), 2x Corsair XMS PC3200C2 512Mb, Asus N6600GT 128 Mb PCI-E, 1 TB, 2x19" TFT
IBM Thinkpad T60

"Man slutar inte att leka för att man blir gammal, man blir gammal när man slutar att leka"

zubbe
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 633
848727
February 24, 2005 - 10:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Eric aka jaguLaren wrote: [quote=Gueno][quote=Eric aka jaguLaren]stjärnorna måste få betalt.

Ja dom är ju så fattiga...
15-20 miljoner dollar per film är aningen för lite.

om dom skulle få gå ner till 7-10 milj. bara för att några datornördar i sverige tycker det tänkte jag på , det går dom säkert med på du.

Jag har sagt det förut och säger det igen:
Det är inte artisterna/skådespelarna/utvecklarna som tjänar pengar på att en vara är dyr i butik, det är distributionsföretagen.
Hur mycket tjänar en världsstjärna på att en skiva säljs i Sverige?
Bort med mellanhänderna så får vi en vara som är "ärligare" eftersom den inte säljs p.g.a. mördande reklam.
Jag tycker att Steam är ett steg i rätt riktning, synd bara att de inte kan sänka priserna eftersom då vill ingen ha spelen i butik.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 417
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL