April 1, 2003
står inför ett svårt val nu....
jag hade stora planer på att gå civilingenjörsutbildningen med inrikining mot datateknik...
men jag har tänkt efter...civilingejörsutbildning = massa matte, har jag fel?
matte e inte min starkaste sida...nästan svagaste sida..
vet nu inte vad jag skall göra...skall börja söka nästa vecka... jag kan juh söka till civ-ut o testa..o se om jag klarar det..men jag vet inte...
hur e pluggtakten på universitet? e det svårt, måste man ha dom kunskaperna som man fick i gymnasiet i mattekurserna?
har annars tänkt typ högskoleingejör eller nått annat...
finns det något annat roligt inom data o teknik? förslag?
känner mig helt borta nu... :cy:
November 26, 2002
Callister wrote: Jag tycker det är så JÄVLA onödigt med massa j**la matte, liksom, läkare t.ex, hur mkt läser dom inte, som man har nytta av det?
Visst, man har nytta av procent och sånt, men 2 mil långa ekvationer? NEJ.. :cy:
Som svar på din fråga lär det vara mycket matte ja
jag antar att du baserar detta uttalande på dina erfarenheter av ingenjörsutbildningar samt de jobb dessa leder till.
annars skulle man lätt kunna tro att du bara sitter och gnäller för att du inte orkar med matten i skolan.
July 27, 2002
Jag klarar av Matten, men det är totalt onödigt. Visst, i högstadiet och gymn- så läser man för att klara det i högskolan, men varför ska man ens läsa det där?
Har för övrigt pratat med morbröder osv som är både advokater och läkare som tycker det var HEMSKT onödigt att läsa allt, då de bara använder vissa kunskaper från 9:an i matte. 😮
March 11, 2003
oxiswoofer wrote: står inför ett svårt val nu....
hur e pluggtakten på universitet? e det svårt, måste man ha dom kunskaperna som man fick i gymnasiet i mattekurserna?har annars tänkt typ högskoleingejör eller nått annat...
finns det något annat roligt inom data o teknik? förslag?känner mig helt borta nu... :cy:
Om du inte har fallenhet för matte, så skall du nog inte ge dig på en civilingengörsutbildning. Systemvetare eller liknande hade nog varit bättre då. Och har du haft problem med matten under gymnasiet, så blir det en chock på teknis...
July 22, 2003
oxiswoofer wrote: står inför ett svårt val nu....
jag hade stora planer på att gå civilingenjörsutbildningen med inrikining mot datateknik...
men jag har tänkt efter...civilingejörsutbildning = massa matte, har jag fel?
matte e inte min starkaste sida...nästan svagaste sida..
vet nu inte vad jag skall göra...skall börja söka nästa vecka... jag kan juh söka till civ-ut o testa..o se om jag klarar det..men jag vet inte...
hur e pluggtakten på universitet? e det svårt, måste man ha dom kunskaperna som man fick i gymnasiet i mattekurserna?
har annars tänkt typ högskoleingejör eller nått annat...
finns det något annat roligt inom data o teknik? förslag?känner mig helt borta nu... :cy:
Om matte är en av dina svagaste sidor så ska du abslout inte söka till en civ ing utbildning. Drt är visserligen en massa nytt och lägger du bara ner mkt tid på pluggandet så kan man klara det ändå. Men är väldigt mkt matte under de första 2 åren, speciellt första. Vad gäller studietakten så går det enligt mig fort fram och det är väl inte ett måste men nära på att gymnasiematten sitter bra.
Ett bättre alternativ för dig vore kanske högskoleingenjör. Då kan du läsa vidare till civing sen om du nu skulle vilja det.
April 1, 2003
Marron wrote: också intresserad i denna fråga..
Hur svårt är det att komma in tex på chalmers?
beror juh på vad du vill bli där..kolla in http://www.chalmers.se/sokande/
är där just nu o kollar runt..
March 11, 2003
oxiswoofer wrote: okejje...problem med matten vet jag inte om man kan definera det så..men jag har klarat kurserna nätt o jämt, alltid svävat på gränsen mellan ig och g...
systemvetare? was is das?
May 1, 2003
oxiswoofer wrote: [quote=Marron]också intresserad i denna fråga..
Hur svårt är det att komma in tex på chalmers?
beror juh på vad du vill bli där..kolla in http://www.chalmers.se/sokande/
är där just nu o kollar runt..
Tackar =)
Men jag är inte så haj på det här med poäng och så.. gårr ettan och bara fått ett betyg..
såg 18,40 för teknisk fysik.. innebär massa MVG och några VG?
Edit: Såg att datateknik "bara" hade 13,13..
Edit 2: Teknisk design 20,00 😮
February 6, 2004
Högskoleingenjör (Kandidatexamen) Läser 120 poäng (dvs 3år förutsatt att allt går bra) och civilare läser 180 poäng. Poängen är VECKOR och inte timmar som i gymnasiet. 20 poäng per läsår. Civilare har även ett större och mer krävande examensarbete än de som läser kandidatexamen.
Ett alternativ som inte nämns är att läsa en kandidatexamen och sen läsa en magister, det är vad jag gör 🙂
April 1, 2003
The_Mayhem wrote:
Ett alternativ som inte nämns är att läsa en kandidatexamen och sen läsa en magister, det är vad jag gör 🙂
jo har hört talas om det....o man får typ samma status som civil? säger iaf min lärare..
men hur e det med jobb då? får civil-snubben mer jobb än magister-gubben?
3 Guest(s)