March 11, 2003
oxiswoofer wrote: jo har hört talas om det....o man får typ samma status som civil? säger iaf min lärare..
men hur e det med jobb då? får civil-snubben mer jobb än magister-gubben?
Det där är ju inte sant. En civilingengörsexamen är inte bara en utbildning, utan en utbildningsgaranti. Eller rättare sagt, det brukade vara så på stenåldern..
Men en kandidat eller magisterexamen är "bara" att man har tagit ett visst antal poäng. Du får en garanterat bredare utbildning som civilingenjör. Det är också nackdelen, då du troligtvis inte kan spetsutbilda dig på samma sätt.
Vad du får för anställning går nästan inte att förutse idag. Med en magister i t.ex. Fysik kan du kanske få något forskningsjobb, men det är nog inte så troligt att mindre företag vill anställa dig.
Civilingenjörer får oftare jobb, men kanske inte lika intressanta.
Frågan är väl egentligen vad du vill göra med ditt liv?
December 24, 2002
Ja läser på till ingenjör på högskola, om d e mkt matte där?! Ja kan ju säga såhär..den matematiken du har läst i högstadiet och gymnasiet e väl på dagis nivå mot den du kommer läsa på högskolan! Ja kom precis hem nu från skolan och de sista två timmarna satt jag o jobba med en fråga, var visserligen termodynamik men den ekvationen o interpolationen ja fick ställa upp var inte av denna värld!
April 1, 2003
Loggo wrote: Ja läser på till ingenjör på högskola, om d e mkt matte där?! Ja kan ju säga såhär..den matematiken du har läst i högstadiet och gymnasiet e väl på dagis nivå mot den du kommer läsa på högskolan! Ja kom precis hem nu från skolan och de sista två timmarna satt jag o jobba med en fråga, var visserligen termodynamik men den ekvationen o interpolationen ja fick ställa upp var inte av denna värld!
okejje..men hur var det för dig i gymnasiet då? var du intresserad av matten? eller gjorde du bara det som behövdes för att klara kursen?
February 12, 2002
Jag går dataspelsutvecklig här i skellefteå, det är en dataingengörs utbildning, matten har varit väldigt tuff för mig, klarade inte första tentan å kommer nog inte klara andra heller. 😕
Men är du motiverad, beredd att sattsa å har lagom matte kunskaper från gymnasiet i behåll så tror jag inte det ska bli några problem.
Jag däremot har inte varit så motiverad så halkade efter å då var det svårare att ta igen så tappade motivationen ännu mer.
Tror jag ska hoppa av å söka mig en annan utbildnong, för matte är inte min starkaste sida, kan läsa en historie bok å komma ihåg varrenda detalj men matten går det inte göra så med..
Skulle dock ha varit kul å se vad som händer när all matte,programering,fysik är över å man får börja med det roliga...
April 1, 2003
-=*ThE_cRoW*=- wrote: Jag går dataspelsutvecklig här i skellefteå, det är en dataingengörs utbildning, matten har varit väldigt tuff för mig, klarade inte första tentan å kommer nog inte klara andra heller. 😕
Men är du motiverad, beredd att sattsa å har lagom matte kunskaper från gymnasiet i behåll så tror jag inte det ska bli några problem.
Jag däremot har inte varit så motiverad så halkade efter å då var det svårare att ta igen så tappade motivationen ännu mer.
Tror jag ska hoppa av å söka mig en annan utbildnong, för matte är inte min starkaste sida, kan läsa en historie bok å komma ihåg varrenda detalj men matten går det inte göra så med..
Skulle dock ha varit kul å se vad som händer när all matte,programering,fysik är över å man får börja med det roliga...
okej..samma fråga till dig då..hur var det för dig i gymnasiet när det gällde matten? gick det som på räls eller svävade det mellan att klara o inte klara matten? 🙄
December 24, 2002
Hade mvg i matte D och VG i matte E, men matematiken på högskolan e helt annorlunda mycket mer abstrakt, det spelar ingen direkt roll om du hade mvg i i alla mattekurser på gymn. eller G man börjar typ alla på samma nivå på högskolan ungefär, det sa vår lärare med till oss!
April 1, 2003
Loggo wrote: Hade mvg i matte D och VG i matte E, men matematiken på högskolan e helt annorlunda mycket mer abstrakt, det spelar ingen direkt roll om du hade mvg i i alla mattekurser på gymn. eller G man börjar typ alla på samma nivå på högskolan ungefär, det sa vår lärare med till oss!
hm..okej..men vad menar du med mer abstrakt? nått exempel?
e talen annulunda eller?
February 12, 2002
oxiswoofer wrote:
okej..samma fråga till dig då..hur var det för dig i gymnasiet när det gällde matten? gick det som på räls eller svävade det mellan att klara o inte klara matten? 🙄
Jag försökte aldrig i matten bara gled igenom, hade inga problem att klara g iaf.
A Mvg.
B VG.
C G.
D G
E G.
February 12, 2002
Loggo wrote: Hade mvg i matte D och VG i matte E, men matematiken på högskolan e helt annorlunda mycket mer abstrakt, det spelar ingen direkt roll om du hade mvg i i alla mattekurser på gymn. eller G man börjar typ alla på samma nivå på högskolan ungefär, det sa vår lärare med till oss!
Exakt.
March 20, 2003
Om det är mkt matte? Det är bara matte.
Har under tre år på chalmers läst två kurser som inte innehöll/bygger på matematik de var, 3poäng engelska och en 1 poängs intro till unix.
Om du inte har lätt för matte kan du kompensera det med mkt jobb.
Och som Ogrebeast så fint en gång skrev "det svåra är inte att komma in, det svåra är att stanna kvar"
April 1, 2003
Pim_ wrote: Om det är mkt matte? Det är bara matte.
Har under tre år på chalmers läst två kurser som inte innehöll/bygger på matematik de var, 3poäng engelska och en 1 poängs intro till unix.
Och som Ogrebeast så fint en gång skrev "det svåra är inte att komma in, det svåra är att stanna kvar"
okej..vad läser du då?
jo man får ta o jobba jävligt mkt då...men en fråga nu då..hur e det att plugga då? skillnad från gymnasiet? vad jag vet så läser man färre kurser per termin o så..men något mer?
March 20, 2003
oxiswoofer wrote: [quote=Pim_]Om det är mkt matte? Det är bara matte.
okej..vad läser du då?
jo man får ta o jobba jävligt mkt då...men en fråga nu då..hur e det att plugga då? skillnad från gymnasiet? vad jag vet så läser man färre kurser per termin o så..men något mer?
Jag läster elektro.
Om du vill ha en seriös inställning till hur man skall studera skall jag nog inte skriva hur jag gör 😉
Var med på allt i början så märker du hur mkt tid du behöver lägga ner på det.
På chalmers läser man ganska många kurser (3-5) samtidigt men det finns skolor som läser ett ämne åt gången (eller gäller det bara icke-ingenjörsutbildningar?)
March 20, 2003
Marron wrote: men får man betyg på universiteten?
lr blir man bara tillslut godkänd lr icke godkänd tex. civilingengör?
Olika för olika kurser igen.
Vissa har U-3-4-5 andra kan ha U-G-VG-MVG eller G,VG som max, skiljer på olika utbildningar osv.
Du får examen förutsatt att du har godkänt på alla kurser men vissa företag sätter ingångslön beroende av betyg i vissa ämnen och det ger ju dig en klar fördel att ha fina siffror när du söker jobb.
January 4, 2001
oxiswoofer wrote: [quote=denstore]Frågan är väl egentligen vad du vill göra med ditt liv?
jadu..vill jobba med datorer...typ system.. kanske jobba på nått företag o ta hand om deras datorsystem o sånt.... programmera... utveckla säkrare system..sånt...vet bara inte vad inom det 🙄
Läser du till dataingenjör så kommer du att jobba med att utveckla nya system. Dataingenjör är inte så mycket datorutbildning som det låter som.
Jag sitter själv och funderar på ifall jag ska läsa datateknik eller elektroteknik, de är ganska lika, en blandning av dom vore perfekt, men hittar ingen sådan civilingejörs utbildning...
July 13, 2002
Marron wrote:
Tackar =)Men jag är inte så haj på det här med poäng och så.. gårr ettan och bara fått ett betyg..
såg 18,40 för teknisk fysik.. innebär massa MVG och några VG?
Edit: Såg att datateknik "bara" hade 13,13..
Edit 2: Teknisk design 20,00 😮
Mvg = 20 poäng
Vg = 15 poäng
G = 10 poäng
IG = 0 poäng :cy:
(Antal Kurspoäng med-MVG*20)+(Antal Kurspoäng med -VG*15)+(Antal Kurspoäng med-G*10)+(Antal Kurspoäng med-IG*0) / Antal totala poäng du läst.
Te.x. Jag har läst 1050 poäng, 950 poäng mvg och 100 vg. (950*20+100*15)/1050= 19,52 i snitt.
1 Guest(s)