hur skall jag göra?|Page 3|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
hur skall jag göra?
Marron
Member
Medlem
Forum Posts: 3611
sp_UserOfflineSmall Offline
545626
February 17, 2004 - 7:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Elias667 wrote: [quote=Marron] Tackar =)

Men jag är inte så haj på det här med poäng och så.. gårr ettan och bara fått ett betyg..

såg 18,40 för teknisk fysik.. innebär massa MVG och några VG?

Edit: Såg att datateknik "bara" hade 13,13..

Edit 2: Teknisk design 20,00 😮

Mvg = 20 poäng
Vg = 15 poäng
G = 10 poäng
IG = 0 poäng :cy:

(Antal Kurspoäng med-MVG*20)+(Antal Kurspoäng med -VG*15)+(Antal Kurspoäng med-G*10)+(Antal Kurspoäng med-IG*0) / Antal totala poäng du läst.

Te.x. Jag har läst 1050 poäng, 950 poäng mvg och 100 vg. (950*20+100*15)/1050= 19,52 i snitt.

riktigt fina betyg det där 😉

och tack =)

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
545700
February 17, 2004 - 8:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Coore wrote: [quote=oxiswoofer][quote=denstore]Frågan är väl egentligen vad du vill göra med ditt liv?

jadu..vill jobba med datorer...typ system.. kanske jobba på nått företag o ta hand om deras datorsystem o sånt.... programmera... utveckla säkrare system..sånt...vet bara inte vad inom det 🙄

Läser du till dataingenjör så kommer du att jobba med att utveckla nya system. Dataingenjör är inte så mycket datorutbildning som det låter som.
Jag sitter själv och funderar på ifall jag ska läsa datateknik eller elektroteknik, de är ganska lika, en blandning av dom vore perfekt, men hittar ingen sådan civilingejörs utbildning...

Välj elektro isåfall, den är bättre eftersom den går in mer på båda områdena. Data är mer renodlad.

Pim_ läser du civil?

Oxiswoofer om du känner dig tveksam med matten föreslår jag att du börjar läsa data eller elektro på på chalmers-linholmen, dvs högskoleutbildningen. När du är klar med den har de ett påbyggnadspaket på 2 år för att bli civil.
Och det är inte många som klarar civil på de 4.5 år som det ska ta utan att ha lite poäng släpande så du kan lika gärna ta den vägen och slippa all stress med matte i början.

Jag läser andra året elektro (högskole) och vi har fått folk som slutat civil pga matten. Det är ett helt annat tempo.

Det är bra med kunskaper från gymnasietmatten, men det går att ta ikapp. Jag slappade genom gymnasiet o hade knappt G i de sista mattekurserna, men det funkar ändå.

oxiswoofer
Member
Medlem
Forum Posts: 2101
545744
February 17, 2004 - 8:47 pm
sp_Permalink sp_Print

okejje....aja...har bestämt mig nu iaf..skall söka till högskole ingejörs istället...

o nu när du skriver sånt så känns det mkt bättre... laugh

börjar t.o.m att längra nu igen 😀

Pim_
Member
Medlem
Forum Posts: 3947
545776
February 17, 2004 - 8:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: [quote=Coore][quote=oxiswoofer][quote=denstore]Frågan är väl egentligen vad du vill göra med ditt liv?

jadu..vill jobba med datorer...typ system.. kanske jobba på nått företag o ta hand om deras datorsystem o sånt.... programmera... utveckla säkrare system..sånt...vet bara inte vad inom det 🙄

Läser du till dataingenjör så kommer du att jobba med att utveckla nya system. Dataingenjör är inte så mycket datorutbildning som det låter som.
Jag sitter själv och funderar på ifall jag ska läsa datateknik eller elektroteknik, de är ganska lika, en blandning av dom vore perfekt, men hittar ingen sådan civilingejörs utbildning...

Välj elektro isåfall, den är bättre eftersom den går in mer på båda områdena. Data är mer renodlad.

Pim_ läser du civil?

Oxiswoofer om du känner dig tveksam med matten föreslår jag att du börjar läsa data eller elektro på på chalmers-linholmen, dvs högskoleutbildningen. När du är klar med den har de ett påbyggnadspaket på 2 år för att bli civil.
Och det är inte många som klarar civil på de 4.5 år som det ska ta utan att ha lite poäng släpande så du kan lika gärna ta den vägen och slippa all stress med matte i början.

Jag läser andra året elektro (högskole) och vi har fått folk som slutat civil pga matten. Det är ett helt annat tempo.

Det är bra med kunskaper från gymnasietmatten, men det går att ta ikapp. Jag slappade genom gymnasiet o hade knappt G i de sista mattekurserna, men det funkar ändå.

Jeep, civil, högskole är som du säger på lindholmen och inte chalmers.

Smirnoff
Member
Medlem
Forum Posts: 3881
545826
February 17, 2004 - 9:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Civilingenjörer finnsd det gått om i samhället och inte så stor efterfrågan i dagsläget/framtiden.

Själv så har jag planer på att läsa till Apoterkare (medicin), bara för att det är oerhört lågt intagningspoäng för en sådant yrke (typ 15.0) och att det är välbetalt och lätt att få jobb (alltid)

Marron
Member
Medlem
545833
February 17, 2004 - 9:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Usch, det kommer bli så svårt att välja..

Vet inte alls vad jag vill bli.. bara att jag vill tjäna bra, med allt det jag vill köpa 😛

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
545840
February 17, 2004 - 9:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Smirnoff wrote: Civilingenjörer finnsd det gått om i samhället och inte så stor efterfrågan i dagsläget/framtiden.

Själv så jag har planer på att läsa till Apoterkare (medicin), bara för att det är oerhört intagningspoäng för en sådant yrke (typ 15.0) och att det är välbetalt och lätt att få jobb (alltid)

Kan du berätta lite mer om hur man blir Apotekare? 🙂
Vart och hur länge ska man plugga t.ex?

EDIT: Hittade lite..
Apotekare kallas en person som har apotekarlegitimation. Detta kan man få om man gått 4,5 år på apotekarutbildningen och därefter gjort ett halvårs praktik på ett apotek. Apotekarutbildningen finns på Uppsalas och Göteborgs universitet. En apotekare är läkemedelsexpert och kan det mesta om olika läkemedels innehåll och verkningar. Under utbildningen studerar man mycket kemi med inriktning mot läkemedel

Uppsala 😕

Smirnoff
Member
Medlem
Forum Posts: 3881
545863
February 17, 2004 - 9:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Lät väl som en kul utbildning 🙂

man kan tjäna säkert 100 så mycket mer cash om man jobbar får dom lite stygga killarna och tillverkar nya partydroger för dom :blink:

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
545866
February 17, 2004 - 9:21 pm
sp_Permalink sp_Print

kräver dock inte såååååååå mycket att komma in
Matte C
Fysik B
Kemi B
Biologi B

Marron
Member
Medlem
545867
February 17, 2004 - 9:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Smirnoff wrote: Lät väl som en kul utbildning 🙂

man kan tjäna säkert 100 så mycket mer cash om man jobbar får dom lite stygga killarna och tillverkar nya partydroger för dom :blink:

kan inte påstå att det låter så kul.. men det kan det säkert vara.
Och tjänar man bra väger ju det upp en del 😀

Json_81
Member
Medlem
545945
February 17, 2004 - 10:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Pim_ wrote: Jeep, civil, högskole är som du säger på lindholmen och inte chalmers.

Så du påstår att lindholmen inte är chalmers? Konstigt att det står i alla papper...måste vara många feltryck.

Förstår inte varför alla civilare är så kaxiga, det är ändå ett stort överskott på er och många kommer få ta jobb som inte kräver mer än högskoleingenjörs examen om ni vill ha jobb.

Pim_
Member
Medlem
545955
February 17, 2004 - 10:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: [quote=Pim_]Jeep, civil, högskole är som du säger på lindholmen och inte chalmers.

Så du påstår att lindholmen inte är chalmers? Konstigt att det står i alla papper...måste vara många feltryck.

Förstår inte varför alla civilare är så kaxiga, det är ändå ett stort överskott på er och många kommer få ta jobb som inte kräver mer än högskoleingenjörs examen om ni vill ha jobb.

Same same, but different.

Ogrebeast
Member
Medlem
Forum Posts: 3771
545972
February 17, 2004 - 10:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Lindholmen = låtsas-Chalmers :bgrin:

Det säger de t.o.m. själva! laugh

Pim_
Member
Medlem
545997
February 17, 2004 - 10:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Ogrebeast wrote: Lindholmen = låtsas-Chalmers :bgrin:

Tack, jag kunde inte med att trycka ner stackaren själv 😉

Coalan
Member
Medlem
Forum Posts: 4409
546000
February 17, 2004 - 10:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Pim_ wrote: [quote=Ogrebeast]Lindholmen = låtsas-Chalmers :bgrin:

Pim_ jag som trodde du inte hade några hämningar 😉

Pim_
Member
Medlem
546004
February 17, 2004 - 10:59 pm
sp_Permalink sp_Print

coalan wrote: [quote=Pim_][quote=Ogrebeast]Lindholmen = låtsas-Chalmers :bgrin:

Pim_ jag som trodde du inte hade några hämningar 😉

Jag ljuger så jag nästan tror mig själv.....

Json_81
Member
Medlem
546693
February 18, 2004 - 5:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Så ni tycker att det är bättre att läsa 4.5 år o ha det jobbigt och förmodligen ändå inte bli klar förrän efter 5-6 år än att ta det lugnt i 5 år o få exakt samma examen?

Och man dessutom ev. kan få ett bra jobb efter de första 3 åren?

Det får ju stå för er isåfall.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 114
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL