Hur snett kan det gå - Hur man inte ska göra|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hur snett kan det gå - Hur man inte ska göra
qom
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 212
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 7, 2004 - 12:50 am
sp_Permalink sp_Print

Känns som jag måste skriva av mig lite angående det som just hände mig.

Det började igår (snarare imorse) när jag var på lan hos en polare, windows börja bli keff, explorer.exe kraschar när man browsar mappar och liknande tydliga tecken på att windows håller på att klappa ihop. Jag tänker att det får bära eller brista resten ut av lanet iaf, och till min stora tur höll det.

Dagen efter, jag är hemma, har pakat upp datorn och satt ihop den igen.
Bootar upp och märker att windows är jäkligt instabilt, saker har försvunnit och filer är korrupta: "det är väl bara att ta tjuren vid hornen".
Börjar styra med diverse förberedelser för att göra det lättare efter formateringen.

Efter många om och men (cdläsaren funkade inte etc) så har jag slutligen windows installskärmen framför mig. Jag vet inte varför, men varje gång jag ser den så känns det som nått kommer krångla, nått kommer gå snett, så har det alltid varit, kommer alltid vara, jag vet inte hur många gånger jag har installerat xp, men jag tar mig ändå tid att läsa igenom texten som är framför mig på skärmen.

När installationen är klar, och allt ska vara frid och fröjd, vägrar den ladda windows, kommer till strax efter bootscreen, sen dött.

Försöker installera om xp 2 gånger till, samma sak problem.
Jag blir förbannad, sliter ur disken ur min burk, och kopplar in den i morsans i rummet bredvid, och hoppas att jag ska kunna installera xp på disken i windowsmiljö (och att det skulle lösa något).

Installerar alltså igen, denna gång från windows, testar att boota windows på morsans burk, japp det funkar, gott tänker jag, äntligen.

Men, väl tillbaka i min burk så vägrar den boota igen, såklart
Så tillbaka till morsans burk igen, installera partition magic
för att se om allt är som det ska.

Disken står på logical och none, helfel alltså.
Ändrar om disken till Primary för det första, trycker apply och startar om

Gissa vad som händer!
JO, partition magic hänger sig under 'akten' och jag måste starta om.
Jag kommer in i windows, öppnar upp "Den här datorn" fort som ögat, där kan jag snabbt konstatera att min hårddisk är försvunnen, och datan med den.

Note: En stycke hårddiskd borta

Jag nöjer mig inte, installerar R-Studio, som ska vara väldigt bra för recovery, och jag scannar disken efter försvunnen data, jag har tur, den hittar det mesta, t om 150gb(av 180), bättre än vad jag hade hoppats.

Därefter hämtar jag en min andra disk som har suttit i min dator, kopplar den till morsans burk, så jag kan börja det sega arbetet med att återskriva filer.

Under tiden som jag väntar så ircar jag lite, lyssnar på musik, och hoppas på det bästa.

Drygt 2 timmar senare ska jag in och browsa nått som ligger på den andra disken, som all försvunnen information skrivs till. Då händer det (klyscha) som absolut inte får hända, mappar är korrupta, och alla filer oxå, jag får panik, pausar R-Studio, och startar om, i hopp om att det var nått snörpligt misstag utav Windows, precis innan jag kommer in i windows körs Scandisc igång, en lång radda bokstäver uppenbarar sig, ord som "corrupt", "broken" och "missing" ses lite här och där. Slutligen är jag i windows igen...

Jag öppnar "Den här datorn", kontrollkollar för att se om det värsta har inträffat, och mycket riktigt, ALL, och då menar jag verkligen ALL information på disk numero 2 är VÄCK, ZERO, NADA, NOTHING.

Note: Två stycke hårddisk borta

Det betyder att jag har förlorat ungefär 350gb utav personliga filer, såsom egengjorda filmer
egna hemsidor
bilder jag tagit själv
skolarbeten

Saker jag t om sparat på i 5 år cry

Vet att ni kommer skylla på SBS.
Men jag har koll, och har aldrig strulat till det så här hårt innan.

Jag vet inte om jag kommer våga lita på windows mer igen.
Funderar starkt på att skaffa mig nått nixbaserat..kanske jag slipper det här i framtiden 🙁

Är säkert späckat med stavfel, men jag var tvugnen att skriva av mig
är både besviken, sur, förbannad och ledsen, vet inte vad jag göra 🙁

God natt cry

Gueno
Member
Medlem
Forum Posts: 9881
766878
November 7, 2004 - 1:00 am
sp_Permalink sp_Print

Kan trösta dig med att du inte är ensam.
2 stycken 120 giggare och en 60 giggare (totalt 300gb) har pajja för mig.
120 giggarna pajja innom en och samma vecka.
Har även pajja en skärm + en brännare rätt nyligen.

Androids
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 60
766879
November 7, 2004 - 1:02 am
sp_Permalink sp_Print

finns bara 1 sak att säga, jädra osis 🙁

qom
Medlem
766881
November 7, 2004 - 1:05 am
sp_Permalink sp_Print

så snopet, allt borta 🙁

vet inte om det går att backupa en, letar disk så jag kanske kan försöka iaf

ocz
Member
Medlem
Forum Posts: 3178
766891
November 7, 2004 - 1:40 am
sp_Permalink sp_Print

Stackars dig... Lider med dig. 🙁

GroundX
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1619
766899
November 7, 2004 - 1:55 am
sp_Permalink sp_Print

har du testat gdb? ska också vara bra för att ta fram förlorade data

abishai
Member
Medlem
Forum Posts: 3989
766901
November 7, 2004 - 2:14 am
sp_Permalink sp_Print

jag ska nog köpa mig en dvd-brännare och backupa mina 300gb grejer man inte vill tappa. Drygt så innihelvete när hårddiskar pajar, även om det bara hänt mig en gång. En annan gång så tog jag bort allt självmant, för ~6000kr iofs 😉 när jag sålde den datorn snabbt som tusan och hade ingen tid att spara något.

fastbullit
Member
Medlem
Forum Posts: 3042
766913
November 7, 2004 - 5:07 am
sp_Permalink sp_Print

abishai: drygt att bränna ut 300gb på dvd också 😉
qom: eftersom båda diskarna paja har du tänkt på att det kan vara nåt väldigt dåligt bland dina filer som kan få diskar att klappa ihop? hörde om nått virus för ett bra tag sen som hette nånting: nimda ninbda eller ja nånting sånt (som kör nått ^(sejsjälv(information på disken))) som kan paja en disk kan det vara nått sånt?

Nessos
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 159
766922
November 7, 2004 - 8:39 am
sp_Permalink sp_Print

Jag förlorade en 120 GB hårddisk för inte så länge sedan, men arbeten sedan 4-5 år tillbaka.

Dessutom fanns det ett arkiv med ALLT om min favoritband. Det var speciella clip, nyheter, bilder etc.

Tog dock inte livet av mig. Lever fortfarande. Har inte ens orkat bry mig om att hitta alla saker igen, för chansen är så liten, så liten 🙁

gege
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 121
766926
November 7, 2004 - 9:03 am
sp_Permalink sp_Print

Ett tips till framtiden.. Kör inte någon slags recovery i windowsmiljö! speciellt inte på en dator som är ostabil. Jag kör själv Windows och är relativt nöjd, så jag dissar inte Windows, jag är bara realistisk.

Det pogram som jag tror är bäst för återställning av data på en hdd är nog spinrite6. Gå in på http://www.grc.com för mer info. Programmet gör en iso till en bootbar CD med spinrite på så kör den en "lågnivå" återställing med total kontroll över disken, något som inte är möjligt i Windowsmiljö ens.

qom
Medlem
766927
November 7, 2004 - 9:08 am
sp_Permalink sp_Print

fastbullit wrote: abishai: drygt att bränna ut 300gb på dvd också 😉
qom: eftersom båda diskarna paja har du tänkt på att det kan vara nåt väldigt dåligt bland dina filer som kan få diskar att klappa ihop? hörde om nått virus för ett bra tag sen som hette nånting: nimda ninbda eller ja nånting sånt (som kör nått ^(sejsjälv(information på disken))) som kan paja en disk kan det vara nått sånt?

nej inga virus var iblandade, sånt har jag koll på..

gege wrote: Ett tips till framtiden.. Kör inte någon slags recovery i windowsmiljö! speciellt inte på en dator som är ostabil. Jag kör själv Windows och är relativt nöjd, så jag dissar inte Windows, jag är bara realistisk.

Det pogram som jag tror är bäst för återställning av data på en hdd är nog spinrite6. Gå in på http://www.grc.com för mer info. Programmet gör en iso till en bootbar CD med spinrite på så kör den en "lågnivå" återställing med total kontroll över disken, något som inte är möjligt i Windowsmiljö ens.

tack så mycket ska kolla upp det iaf

Vitamin-C
Member
Medlem
Forum Posts: 3083
766971
November 7, 2004 - 10:51 am
sp_Permalink sp_Print

sånt där är jävligt otrevligt, minns när jag satt uppe och skrev ett arbete förr i tiden. datorn dog och mina sjutton sidor med den. Allt skulle vara inlämmnat nästa dag och jag fick panik den gången. allt var färdigt sen dog det. jag lyckades få igång datorn igen (klockan var 11 på natten nu...) och jag hade kvar ca 10 rader text. den natten satt jag uppe till halv sju och skrev om allt. missade första halvan av dan men jag såg till att de fick papperet i alla fall.
Sensmoralen i sagan: det löser sig..

qom
Medlem
766979
November 7, 2004 - 11:01 am
sp_Permalink sp_Print

Vitamin-C wrote: sånt där är jävligt otrevligt, minns när jag satt uppe och skrev ett arbete förr i tiden. datorn dog och mina sjutton sidor med den. Allt skulle vara inlämmnat nästa dag och jag fick panik den gången. allt var färdigt sen dog det. jag lyckades få igång datorn igen (klockan var 11 på natten nu...) och jag hade kvar ca 10 rader text. den natten satt jag uppe till halv sju och skrev om allt. missade första halvan av dan men jag såg till att de fick papperet i alla fall.
Sensmoralen i sagan: det löser sig..

det är ju alltid ledsamt, men det är ju bara att knalla vidare så gott det går

fick iallafall ut 90gb, men det var disken där allt personligt var lagrat är helt borta..

whak
Member
Medlem
Forum Posts: 4718
766984
November 7, 2004 - 11:08 am
sp_Permalink sp_Print

Stod säkert ibm på disken också.
Lider med dig.
SAaker som är viktigt är hårt att gå misste om.

macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
766995
November 7, 2004 - 11:30 am
sp_Permalink sp_Print

Gueno wrote: Kan trösta dig med att du inte är ensam.
2 stycken 120 giggare och en 60 giggare (totalt 300gb) har pajja för mig.
120 giggarna pajja innom en och samma vecka.
Har även pajja en skärm + en brännare rätt nyligen.

Jag undrar fortfarande vad du gör/gjorde med dina diskar, står och bankar med en hammare på dom? 😛

qom
Medlem
767010
November 7, 2004 - 11:56 am
sp_Permalink sp_Print

whak wrote: Stod säkert ibm på disken också.
Lider med dig.
SAaker som är viktigt är hårt att gå misste om.

två seagate faktiskt..

Sortima
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 914
767457
November 7, 2004 - 9:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Lagen om alltings djävlighet helt enkelt. när det är som värst kan det alltid bli värre... btw jag fick med ett rätt bra recovery prog till mitt moderkort. RestoreIT disaster recovery. tyvärr måste du ha det innan det börjar fucka

ViU
Member
Medlem
Forum Posts: 4459
767757
November 8, 2004 - 7:49 am
sp_Permalink sp_Print

b a c k u p

alla som inte har det skaffa det, jag lovar ni ångrar er inte, för FÖRR ELLER SENARE så kommer diskarna i era datorer att dö eller liknande.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 47
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL