November 18, 2003
NU var det dags för det man har längtat efter ett antal år nu.
Går tredje året Elprogrammet med inriktning instalaltion och funderar på att antingen börja på en KY-utbildning inom spelprogrammering eller jobba direkt.
Men har hört att elföretag i närheten letar personal och två i min klass som har haft apu där har fått sommarjobb och kanske får det förlängt, jag har också tänkt att ringa dit o fråga men hur gör man?
Det hade ju räckt att ha det som sommarjobb men jag har ingen aning på hur man gör alltså.
Nån som har haft erfarenhet som kan säg hur man gör?
Tror inte det är som att leta apu precis.
[/list]
May 6, 2002
Skriv ett CV och skicka till dem. Hur man skriver ett CV och vad det skall innehålla finns massor av information om på nätet.
November 18, 2003
Xenomorphed wrote: se till att du skriver med certifikat du har, tex. Avd. C (vi tar det provet på Onsdag nästa vecka!).
Du menar ECY-Cup? knappt att det lär vara svårt, liksom prov på alla kurser under tre år som är nästan helt bortglömda.. kommer inte ens ihåg vad kurserna handlade om 🙂
August 30, 2005
Death On Wings wrote: Bäst är att gå till företagen i fråga.
Att få anställning som elektriker är svårt eftersom du måste gå som lärling i några år först för att få behörighet.
och att bli lärling på ett företag så måste man ha yrketserfarenhet för att få det så måste man ha ett jobb innan.
December 27, 2003
D3mpa wrote: [quote=Xenomorphed]se till att du skriver med certifikat du har, tex. Avd. C (vi tar det provet på Onsdag nästa vecka!).
Du menar ECY-Cup? knappt att det lär vara svårt, liksom prov på alla kurser under tre år som är nästan helt bortglömda.. kommer inte ens ihåg vad kurserna handlade om 🙂
nej, Avdelning C i Starkströmsföreskrifterna (ett certifikat alla elektriker ska ha). ECY-Cup-provet råkar vara samma dag
October 24, 2002
Elektriker är det ett stor sug efter nu när det byggs så mycket, företag vill främst ha färdigutbildade, men många företag vill också ha in lärlingar.
Du tjänar dessutom förhållandevis bra som fullärd elektriker, gillar du yrket så tycker jag att du ska prata med din mentor och be att få gå ute på "APU" en eller två dagar i veckan så snart som möjligt, chansen är stor att du får jobb där direkt när du går ut sen - vet många som fått jobbgaranti innan de gått ut.
November 18, 2003
Min aputid blev inte så lyckad, fick vara inne i skolan pga att ingen ville ta emot mig :`( men men shiiit happens..
Har me hört att det behövs lite fler elgubbar men man ska nog ha kontakter först och såna har jag inte.. två i min klass som har fått garanterat jobb i ett ställe i stan hade varit där på apu så dom fick ju chansen att fjäska med lite blommor 😛
September 5, 2001
Bara till att ta sig om bollarna och vänta så ringer företagen upp dig snart, det är så dom gör nämligen 😉
Nä men, du ska nog ringa runt väldigt mycket, presentera dig och säg att du önskar söka arbete hos dem. Så håller du på så tills någon visar intresse. Alt. kan du skriva CV och skicka det till företagen i ett snyggt kuvert(ger väldigt seriöst intryck!!). Sedan kan du ringa dit, detta skickar väldigt bra signaler till företaget ifråga.
Sen skriver du in dig på manpower,poolia,oportune,arbetsförmedligen osv. Så kan du söka via den vägen också.
Lycka till
2 Guest(s)