June 17, 2005
det är en grej jag undrat över länge! när dom söver folk i filmer så tar dom en trasa med nått på och håller för munnen på personen så vips efter ett tag så sover personen och vaknar upp lite senare!
det skumma är då:
1: vad är det för vätska dom har i trasan och den borde nog inte vara så lätt att få tag på, nog inget man handlar på ica precis!
2: hur vet dom att dom inte håller för länge så personen ifråga dör?
kanske ingen vet det här för att det är frågor om filmer, för i verkligheten så nockar man väll folk mer och eller lägger nått i deras dricks glas...
aja vore kul om nån vet iallafall!
January 12, 2004
Förr användes Kloroform som en del redan har skrivit till att söva personer.
Men det övergavs pga det var lite väl opålitligt.
Det var lätt att överdosera så att personen dog.
Man hade förr, när det gäller operationer, en mask (gjord av nät) som man la på tygbitar som man sedan droppade kloroformen på.
Och om jag inte missminner mig så är även kloroform lättantändligt som satan.
July 13, 2004
addeee wrote: kloroform, typ som klor, dör man inte av det? dessutom måste man väll skaffa det från militären eller liknande?
Klor "blekar" man smutsiga grejer med. Rengör grejer helt enkelt.
Jag tror du kommer få mer information om detta om du går till apoteket och frågar där!
February 1, 2002
obelix wrote: Förr användes Kloroform som en del redan har skrivit till att söva personer.
Det var lätt att överdosera så att personen dog.Man hade förr, när det gäller operationer, en mask (gjord av nät) som man la på tygbitar som man sedan droppade kloroformen på.
stämmer bra, kloroform självantänds ganska lätt..
June 17, 2005
obelix wrote: Förr användes Kloroform som en del redan har skrivit till att söva personer.
Det var lätt att överdosera så att personen dog.Man hade förr, när det gäller operationer, en mask (gjord av nät) som man la på tygbitar som man sedan droppade kloroformen på.
vad andvänder dom istället då?
February 6, 2004
Tips om kloroform (på danska men du förstår nog ändå, det gjorde jag iaf)
http://da.wikipedia.org/wiki/Kloroform
November 27, 2003
CCl4, Kloroform är giftgt och inget man använder och inte borde ha använt tidigare heller. Kan ge svåra hjärnskador vid höga doser och som obelix sa så är även enkelt att helt enkelt döda patienten. Brinner rätt ok och utvecklar då klorgas, vilket är ett rätt effektivt sätt att ta kål på sina kamrater.
C4H10O, Eter är inte heller någon höjdare då det lätt bryts ner till syror med bara lite vatten. Eter är dessutom extremt lättantändligt och brinner bara du droppar det på en någorlunda ljummen kokplatta (jag vet 😉 :bgrin: )
//Andreas
October 31, 2003
Gueno wrote: Eter ska tydligen funka.
Antar att Obelix menar eter? Har ni inte sett M*A*S*H, utspelar sig på 1950-talet.
January 12, 2004
MoparPower wrote: [quote=obelix]Förr användes Kloroform som en del redan har skrivit till att söva personer.
Antar att Obelix menar eter? Har ni inte sett M*A*S*H, utspelar sig på 1950-talet.
Man använde både kloroform och eter.
October 31, 2003
obelix wrote: [quote=MoparPower][quote=obelix]Förr användes Kloroform som en del redan har skrivit till att söva personer.
Man använde både kloroform och eter.
Jag tänkte på flampunkten.
2 Guest(s)