Hur ställer ni er i frågan om universum m.m|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hur ställer ni er i frågan om universum m.m
Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 17, 2004 - 1:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Hur skapades allt? Big bang? Vad fanns då innan, och i vad finns det?

Finns det någon gud, är ni troende, skapade han allting?

Min ståndpunkt är att det inte finns någon gud, allting som händer är naturens gång. Universum har skapats efter en Fysik våra hjärnor aldrig kommer kunna förstå. Orsak och Verkan

conny_69
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 664
775069
November 17, 2004 - 1:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tror det kan finnas ett behov av att förklara hur allting skapats, och därför skapar vi inom olika kulturer gudar och gudinnor. De som inte tror på något andligt söker svaret i vetenskapen i stället. Min personliga teori är att både religion och vetenskap är skapat av människan, postmodernt och kontroversiellt ja, men icke desto mindre, det är mina två cent.

Callister
Member
Medlem
775071
November 17, 2004 - 1:21 pm
sp_Permalink sp_Print

conny_69 wrote: Jag tror det kan finnas ett behov av att förklara hur allting skapats, och därför skapar vi inom olika kulturer gudar och gudinnor. De som inte tror på något andligt söker svaret i vetenskapen i stället. Min personliga teori är att både religion och vetenskap är skapat av människan, postmodern och kontroversiell ja, men icke desto mindre, det är mina två cent.

Hur exakt förklarar du att vetenskapen är "skapat av människan"? 🙂
Menar du att det är onödigt, påhittat?

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
775073
November 17, 2004 - 1:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Hmm, vette fasen hur det gick till..
Lutar väl mest åt att nån slags "gud" fixade allt..
Typ Big Bang verkar knepigt..Explosioner skapar bara oreda, inte så finkalibrerat som det är på våran glob..
Kanske några "marsipaner" som planterat oss??
wink

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

conny_69
Kommer du hit ofta?
Medlem
775074
November 17, 2004 - 1:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Hmm..Callister, naturvetare eller? 🙂
Nejdå, inte onödigt. Men jag ska ge dig ett konkret exempel. Om vi inte kallade järn för järn, vore det då järn? Förstår du hur jag tänker?

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
775078
November 17, 2004 - 1:26 pm
sp_Permalink sp_Print

conny_69 wrote: Jag tror det kan finnas ett behov av att förklara hur allting skapats, och därför skapar vi inom olika kulturer gudar och gudinnor. De som inte tror på något andligt söker svaret i vetenskapen i stället. Min personliga teori är att både religion och vetenskap är skapat av människan, postmodernt och kontroversiellt ja, men icke desto mindre, det är mina två cent.

Vad trodde människan före vetenskap och religion då??
Sväng dej inte bara med teser, att tro att människan skapat religion och vetenskap är väl inte svar på vad han frågade om??

conny_69 wrote: Hmm..Callister, naturvetare eller? 🙂
Nejdå, inte onödigt. Men jag ska ge dig ett konkret exempel. Om vi inte kallade järn för järn, vore det då järn? Förstår du hur jag tänker?

Du är en mysko typ..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

conny_69
Kommer du hit ofta?
Medlem
775079
November 17, 2004 - 1:27 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd, före vetenskap och religion? Finns det ens något före? Har människan inte alltid sökt förklara alltings ursprung?

ilg@dd, kontemplera om vi inte hade något namn på järn, vore det då järn? Ja, självklart finns NÅGOT därute, men vad är det innan man ger namn på det? Svara inte på det...fundera..mer en retorisk fråga.

Callister
Member
Medlem
775080
November 17, 2004 - 1:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo jag förstår men inte vitsen med det.
Om du med naturvetare menar att jag går den linjen så gör jag inte det. 🙂

Jag tror på Big Bang, forskare har ju sagt att universum håller på och expanderar och om MÅNGA miljoner (miljarder) år kommer det hända igen.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
775085
November 17, 2004 - 1:31 pm
sp_Permalink sp_Print

conny_69 wrote: ilg@dd, före vetenskap och religion? Finns det ens något före? Har människan inte alltid sökt förklara alltings ursprung?

ilg@dd, kontemplera om vi inte hade något namn på järn, vore det då järn? Ja, självklart finns NÅGOT därute, men vad är det innan man ger namn på det? Svara inte på det...fundera..mer en retorisk fråga.

Människan har namn på både ditt och datt..Det vore samma ämne i vilket fall som helst..
kontemplera??
Kan du ta det på vanlig Svenska så vanliga Svenssons begriper..

*Edit*
SÅ du inbillar dej att stenåldersnisse med påken på axeln gick och klurade över hur universum var skapat + om det finns en gud?

fet_loa
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1332
775087
November 17, 2004 - 1:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: Jag tror på Big Bang, forskare har ju sagt att universum håller på och expanderar och om MÅNGA miljoner (miljarder) år kommer det hända igen.

Finns mycket som är oförklarat och konstigt inom fysiken. nya forskningsrön visar ju t.ex som innan att universum expanderar, men att denna expansion accelererar! Förklara det, så har du antagligen nobelpriset i din hand =)

Det borde ju t.ex motsäga att en nya big bang kommer ske, eller? Det tyder ju inte på att all materia kommer samlas på ett o samma ställe direkt.

conny_69
Kommer du hit ofta?
Medlem
775090
November 17, 2004 - 1:41 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd, vilka fördomar har du om "stenåldersnisse"? Fått dom från filmer? I filmer framställs vikingar, stenåldersfolk m.m. som hopplöst korkade och våldsfixerade.

Du tror på allvar att de inte funderade på sånt?? Allvarligt???

dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
775091
November 17, 2004 - 1:45 pm
sp_Permalink sp_Print

vi kan ju bara se i 3 dimensioner.
jag tror att om vi skulle kunna tänka och se i flera så skulle nog universum se annorlunda ut eftersom universum är ett svarta hålrum för oss.
och sen är det ju ett antal tidsdimensioner i det universum vi inte ser också.
så om vi skulle kunna tänka i fler dimensioner så skulle vi nog ha mer kunskap om universum
så för en människa så är det omöjligt att lista ut hur universum skapades.
så går mina tankar om universum.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
775100
November 17, 2004 - 1:56 pm
sp_Permalink sp_Print

conny_69 wrote: ilg@dd, vilka fördomar har du om "stenåldersnisse"? Fått dom från filmer? I filmer framställs vikingar, stenåldersfolk m.m. som hopplöst korkade och våldsfixerade.

Du tror på allvar att de inte funderade på sånt?? Allvarligt???

Inte fördomar..Med den tidens möjligheter till att samla ihop mat för dagen så antar jag, att man inte gick och filosoferade speciellt mycket över hur den kom till, bara att man skulle hitta föda.
Tidseran mellan stenåldern och vikingarna är en hel del..Vikingar utövade jord/lantbruk, därur fick dom föda..Stenåldersnisse hade inte kommit så långt..Testa på modell överlevnadskurs eller nått, utan medhavda bekvämligheter och mat..Du vet du sen hur mycket du funderar över universums uppkomst och liknande..

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
775124
November 17, 2004 - 2:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Sånt här kan jag sitta o fundera på tills jag blir galen 🙂

Callister
Member
Medlem
775126
November 17, 2004 - 2:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Om ni vill bli mer galna ska ni tänka på vad som händer när man dör. 😀

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
775131
November 17, 2004 - 2:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Tiden är en cirkel, därför har universum alltid funnits och kommer alltid finnas.

conny_69
Kommer du hit ofta?
Medlem
775138
November 17, 2004 - 2:17 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd, fundera kan man göra medan man gör andra saker också. Det finns alltid NÅGON stund då man kan fundera. Och funderar gör man, och gjorde man. Varför görs arkeologiska fynd som bekräftar att en religiös tankevärld fanns även på stenåldern om man inte funderade?

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
775139
November 17, 2004 - 2:18 pm
sp_Permalink sp_Print

conny_69 wrote: ilg@dd, fundera kan man göra medan man gör andra saker också. Det finns alltid NÅGON stund då man kan fundera. Och funderar gör man, och gjorde man. Varför görs arkeologiska fynd som bekräftar att en religiös tankevärld fanns även på stenåldern om man inte funderade?

Källa?

conny_69
Kommer du hit ofta?
Medlem
775141
November 17, 2004 - 2:20 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd, bör finnas många källor, ska leta lite och sen återkomma.

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
775143
November 17, 2004 - 2:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Om ett träd faller i skogen och ingen är där och hör det falla. Hörs det då?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 376
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL