February 4, 2003
Hej.
Såg en dokumentär igår på TV3 (konstigt att den kanalen ens kan ha dokumentärer). Hur som helst så handlade den om "Nicolas effekten", dvs. organ-transplantantioner.
Efter dokumentären så gick jag in och anmälde mig som möjlig donator vid dödsfall. Finns väldigt få donatörer i Sverige, vilket är förkastligt. Valde själv att bara stå som donator och inte "för övriga ändamål" (dvs. forskning)
Det här med donation är något som jag tänkt på länge. Men hela tiden glömt bort. Men blev påmind igår av dokumentären, och därefter anmälde jag mig.
Men hur ställer ni er? Är det något ni har övervägt? Om inte, varför? Vilka delar av kroppen får de inte använda? Om ni vill, men inte amält er, varför har det så blivit? Glömt?
För de som är intresserade att läsa mer så finns hemsidan på:
Där kan man även anmäla sig själv direkt via nätet!
Mvh/David
January 28, 2003
Bennos wrote: Har redan donerat mina organ. Valde att dom får använda den till forskning också eftersom då på detta sätt kanske kan lära andra läkare så att kunskap sprider sig.
And you're still alive?! 😮
Jag har inte anmält mig, men det borde man väl göra. Dock vill jag inte skriva på något sånt, känns för fan som att man planerar att dö 😕
February 4, 2003
MrWeizel wrote: Jag har inte anmält mig, men det borde man väl göra. Dock vill jag inte skriva på något sånt, känns för fan som att man planerar att dö 😕
Exakt så tänkte jag igår med. Det känns inte rätt att planera för vad som ska hända vid dödsfall när man är 18 år, och förhoppningvis har pensionrabatt att se framemot.
Men samtidigt måste man tänka på att vad som helst kan hända. Och att dina organ kan komma till användning till 10-15 personer. Du kan alltså rädda livet på 10-15 personer bara du orkar ta dig över tröskeln till hemsidan och anmäla dig (om det är det enda hindret).
Det var någon som sa att "hans organ var hans"? Kan du försöka argumentera varför?
Om dina organ är dina? Då vill du väl förmodligen inte att läkaren ska ersätta dem heller (om det skulle behövas?). Anser du dig själv ha rätt att få andras organ om du skulle behöva det?
Personligen tycker jag att personer som är villiga att DONERA själv, ska ha förtur i systemet. Det vill säga, prioritetslista:
1. Personer med "urgent call" (akut sjuka) som är villiga att donera
2. Personer med "urgent call" (akut sjuka) som INTE är villiga att donera.
3. Personer som är sjuka men inte akut som är villiga att donera.
4. Personer som är sjuka men inte akut som INTE är villiga att donera.
November 9, 2002
davidhellmyrs wrote: Och att dina organ kan komma till användning till 10-15 personer. Du kan alltså rädda livet på 10-15 personer
10-15 pers???
hjärta kan rädda 1
2 lungor (kan man donaera såna?) 2 pers
2 njurar 2 pers
1 lever 1 pers
blod... ~3-4 pers?
= 9-10 pers
va finns d mer?
ja tror inte näsan räknas
EDIT: glömde... ja har inte anmält ig nånstans men skulle inte ha nåt emot att donera till dom som har bättre behov av de än den döda jag 🙄
November 26, 2002
Stupid Ass wrote: [quote=davidhellmyrs]Och att dina organ kan komma till användning till 10-15 personer. Du kan alltså rädda livet på 10-15 personer
10-15 pers???
hjärta kan rädda 1
2 njurar 2 pers
1 lever 1 pers
blod... ~3-4 pers?
= 9-10 pers
va finns d mer?
EDIT: glömde... ja har inte anmält ig nånstans men skulle inte ha nåt emot att donera till dom som har bättre behov av de än den döda jag 🙄
finns ju diverse körtlar och sånt också, jag vet faktiskt inte vad de tar
October 2, 2003
MrWeizel wrote: [quote=Bennos]Har redan donerat mina organ. Valde att dom får använda den till forskning också eftersom då på detta sätt kanske kan lära andra läkare så att kunskap sprider sig.
And you're still alive?! 😮
Jag har inte anmält mig, men det borde man väl göra. Dock vill jag inte skriva på något sånt, känns för fan som att man planerar att dö 😕
Skall alltid finnas en perfektionist här! :arg:
Edit: Eftersom många här inte har något emot att donera, men har sina anledningar till att dom inte anmäler sig tycker jag att det borde införas en lag där det blir tvärtom. Dvs. att man donerar sina organ såvida man inte anmäler sig och säger att man inte vill.
Edit 2: Kom att tänka på en sak. Det är två personer som är i akutbehov av att få ett organ donerat och båda håller på att dö, de befinner sig i samma sjukhus, har lika stor chans och överleva och alla delar passar på varandra. En av dom donerar och en av dom _inte_, då måste ju det vara så att den som donerar dör eftersom denne inte får ett organ donerat. Denne ger då efter sin död detta organ till den som _inte_ donerade som resulteras i att han överlever. Om detta stämmer så är det ju större chans att överleva om man _inte_ är donator om det verkligen är akut och det handlar om några få dagar eller timmar.
February 4, 2003
Öwall wrote: [quote=Stupid Ass][quote=davidhellmyrs]Och att dina organ kan komma till användning till 10-15 personer. Du kan alltså rädda livet på 10-15 personer
10-15 pers???
hjärta kan rädda 1
2 njurar 2 pers
1 lever 1 pers
blod... ~3-4 pers?
= 9-10 pers
va finns d mer?
finns ju diverse körtlar och sånt också, jag vet faktiskt inte vad de tar
Finns andra vävnader och sånt där också, som jag förstått det.
Men du har rätt. Man räddar kanske livet på 0-10 st (beroende på ens organ-kvalitet). Men man bidrar också till diverse andra saker. Bara man räddar EN person så har det ju varit till något bra.
Förstår inte varför alla avaktar? Är man rädd för att man dör tidigare om man skriver in sig på en lista? Om man väntar så finns risken att man väntar för länge.
Men jag förstår. Det är skrämmande att skriva in sig på en "dödslista". Ingen ska känna sig tvingad. Bara nyfiken.
November 27, 2003
davidhellmyrs wrote: Förstår inte varför alla avaktar? Är man rädd för att man dör tidigare om man skriver in sig på en lista? Om man väntar så finns risken att man väntar för länge.
Men jag förstår. Det är skrämmande att skriva in sig på en "dödslista". Ingen ska känna sig tvingad. Bara nyfiken.
När du egentligen helt "död"? Hur kul är det om de börjar sno organ av dig och det sedan visar sig att " vi hade visst kunnat rädda dig".
//Andreas
February 4, 2003
Tja. Om en läkare dödsförklarar dig så lär han inte hjälpa dig oavsett om du är organdonator eller inte.
De börjar ju inte ta organ från dig förräns du är organdonator.
Och om du är dödsförklarad av en läkare så ser jag små möjligheter att du "vaknar igen".
Men visst. Det beror på ens tro. Och det respekterar jag. Har inte sagt något annat.
March 11, 2003
Stupid Ass wrote: [quote=davidhellmyrs]Och att dina organ kan komma till användning till 10-15 personer. Du kan alltså rädda livet på 10-15 personer
10-15 pers???
hjärta kan rädda 1
2 njurar 2 pers
1 lever 1 pers
blod... ~3-4 pers?
= 9-10 pers
va finns d mer?
Det är ju en domino-effekt. När du donerar bort hjärtat, och läkarna misslyckas med hjärttransplantationen, så blir ju den andra patientens lungor, njurar och lever också lediga.......;)
January 5, 2002
Bennos wrote: Edit: Eftersom många här inte har något emot att donera, men har sina anledningar till att dom inte anmäler sig tycker jag att det borde införas en lag där det blir tvärtom. Dvs. att man donerar sina organ såvida man inte anmäler sig och säger att man inte vill.
Så ser det ut i dagens lagstiftning. Däremot har den dödes anhöriga möjlighet att påverka beslutet om jag minns rätt (förutsatt att den döde inte uttryckt någon egen vilja, de kan alltså inte ändra den dödes egna beslut).
Edit: Jag är i nuläget inte det minsta intresserad av att donera bort mina organ, av den enkla anledningen att jag inte vill att saker tas från min kropp efter min död.
2 Guest(s)