March 10, 2002
snyde wrote: [quote=Bennos]Edit: Eftersom många här inte har något emot att donera, men har sina anledningar till att dom inte anmäler sig tycker jag att det borde införas en lag där det blir tvärtom. Dvs. att man donerar sina organ såvida man inte anmäler sig och säger att man inte vill.
Så ser det ut i dagens lagstiftning. Däremot har den dödes anhöriga möjlighet att påverka beslutet om jag minns rätt (förutsatt att den döde inte uttryckt någon egen vilja, de kan alltså inte ändra den dödes egna beslut).
Edit: Jag är i nuläget inte det minsta intresserad av att donera bort mina organ, av den enkla anledningen att jag inte vill att saker tas från min kropp efter min död.
Jag förstår inte hur man kan resonera så. Folk som resonerar så borde inte få några organ om de nu skulle behöva det. Vad ska du med dina organ till när du är död?
Tycker det var bra skrivit av dig Bennos, så kunde det varit. 😉
November 9, 2002
denstore wrote: Det är ju en domino-effekt. När du donerar bort hjärtat, och läkarna misslyckas med hjärttransplantationen, så blir ju den andra patientens lungor, njurar och lever också lediga.......;)
så d e sååå d hänger ihop 😀
då ska man ju inte stämma läkare för felbehandling... ju fler som dör i hans vård desto bättre för alla andra patienter 😎
Jag vill vara komplett, även i kistan..
Har kryssat nej på donatorkortet man fick för ett antal år sen.
Både röker snusar och smakar starkt ibland, varvid mina organ inte är något att ha enligt vetenskapen..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
March 11, 2003
ilg@dd wrote: Jag vill vara komplett, även i kistan..
Både röker snusar och smakar starkt ibland, varvid mina organ inte är något att ha enligt vetenskapen..
Ingen ville ha dig ens som nyfödd, ilg@dd. Det är därför du vaknade upp i en korg utanför skogshuggarstugan, förstår du väl......:)
March 10, 2002
denstore wrote: [quote=ilg@dd]Jag vill vara komplett, även i kistan..
Ingen ville ha dig ens som nyfödd, ilg@dd. Det är därför du vaknade upp i en korg utanför skogshuggarstugan, förstår du väl......:)
Hemskt vad du är kivaktig idag. ;P
December 15, 2003
Jag har anmält mig direkt när jag fyllde 18 då jag anser att har de nytta av tom mina tånaglar så får de plocka vad de vill (och min kropp går till vetenskapen, min "begravning" skall endast vara en minnesceremoni)
Kroppen är bara ett kärl, har jag gått vidare så kan kärlet hamna på soptippen. De som vill leva vidare som en slags levande zombie i en ruttnande kropp får väl göra det, dock är det verkligen sniket att tillochmed i döden hålla fast vid sånt man inte behöver.
(EDIT: tänkte på att man kan ju frystorka kroppen så man blir en fräsch, torr zombie.)
denstore wrote: [quote=ilg@dd]Jag vill vara komplett, även i kistan..
Hmm, var det inte dina föräldrar som propagerade så hårt om att få icensätta en retroaktiv abort??
Jag fick det bra i skoggshuggarstugan iaf..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
March 11, 2003
ilg@dd wrote: [quote=denstore][quote=ilg@dd]Jag vill vara komplett, även i kistan..
Hmm, var det inte dina föräldrar som propagerade så hårt om att få icensätta en retroaktiv abort??
Jag fick det bra i skoggshuggarstugan iaf..
Nä, jag fick det bra, jag. Mina föräldrar har redan tagit ut betalningen i förskott på varenda liten detalj. Levern blev en BMW till farsan, och njurarna blev ett par veckor i Ghana till morsan. Skall man ha det fint får det bli pint....:)
February 4, 2003
Det var ett jävla off-topic snack från Denstore i afton 😛 Har något glädjande hänt?
Att anmäla sig till donationsregistret är inte alls ansträngande. Tar en minut, och kan göras online. Knapa in personnummer och namn, that's it. Sen får man en lapp från Socialstyrelsen på folkbokföringsadressen.
För er som undrar alltså 😛
May 29, 2001
Dom får ta rubbet, är man död så bryr man sig inte..men med ett förbehåll, det som dinglar mellan bena tar jag med mig i graven, tänk om dom någon gång i framtiden kan transplantera könsorgan..då finns det risk att ens bästa kroppsdel hamnar på någon fet och äcklig gubbe...NO WAY!!
EDIT: Kom att tänka på en sak, vore schysst om man kunde kräva att ens organ gick till någon som led av en "icke egenförvållad sjukdom" dvs inte till någon som har levt osunt (käkat massa fett, rökt,krökat) och blivit sjuk av det, då får man fasen skylla sig själv enl mig.
July 14, 2004
Någon frågade mig ifall jag kunde argumentera, nej det kan jag inte förutom : Mina är, just det, Mina.
Sen(lite långsökt jag vet)mycket väl kunnat tänka mig att dom börjat plocka skiten ifall man hamnat i koma som "inte" man kan vakna upp ur men vet du vad? det händer varje år att folk mirakulöst bara går på dass helt plötsligt ur 7 års koma etc.....
ja du fattar...
tack för mig.
(kommer inte svara mer i den här tråden nu eftersom att det luktar personangrepp redan nu på mig här 😉 )
September 21, 2002
John_lz wrote: Jag donerar med några undantag: Jag behåller själv mitt hjärta samt allt som är synligt, dvs hud, ögon osv.
Tanken på att någon tar bort min hud eller mina ögon har jag svårt med.
Håller med där!
Tänker dock inte anmäla mig till någonting sådant än på ett bra tag jag jag tänkt leva några år till
1 Guest(s)