Hur ställer ni er infört att donera organ?|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hur ställer ni er infört att donera organ?
Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
sp_UserOfflineSmall Offline
846058
February 20, 2005 - 2:43 pm
sp_Permalink sp_Print

snyde wrote: [quote=Bennos]Edit: Eftersom många här inte har något emot att donera, men har sina anledningar till att dom inte anmäler sig tycker jag att det borde införas en lag där det blir tvärtom. Dvs. att man donerar sina organ såvida man inte anmäler sig och säger att man inte vill.

Så ser det ut i dagens lagstiftning. Däremot har den dödes anhöriga möjlighet att påverka beslutet om jag minns rätt (förutsatt att den döde inte uttryckt någon egen vilja, de kan alltså inte ändra den dödes egna beslut).

Edit: Jag är i nuläget inte det minsta intresserad av att donera bort mina organ, av den enkla anledningen att jag inte vill att saker tas från min kropp efter min död.

Jag förstår inte hur man kan resonera så. Folk som resonerar så borde inte få några organ om de nu skulle behöva det. Vad ska du med dina organ till när du är död?

Tycker det var bra skrivit av dig Bennos, så kunde det varit. 😉

Stupid Ass
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 994
846062
February 20, 2005 - 2:48 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: Det är ju en domino-effekt. När du donerar bort hjärtat, och läkarna misslyckas med hjärttransplantationen, så blir ju den andra patientens lungor, njurar och lever också lediga.......;)

så d e sååå d hänger ihop 😀

då ska man ju inte stämma läkare för felbehandling... ju fler som dör i hans vård desto bättre för alla andra patienter 😎

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
846064
February 20, 2005 - 2:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag vill vara komplett, även i kistan..
Har kryssat nej på donatorkortet man fick för ett antal år sen.
Både röker snusar och smakar starkt ibland, varvid mina organ inte är något att ha enligt vetenskapen..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
846077
February 20, 2005 - 3:30 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Jag vill vara komplett, även i kistan..
Både röker snusar och smakar starkt ibland, varvid mina organ inte är något att ha enligt vetenskapen..

Ingen ville ha dig ens som nyfödd, ilg@dd. Det är därför du vaknade upp i en korg utanför skogshuggarstugan, förstår du väl......:)

John_LZ
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1844
846096
February 20, 2005 - 4:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag donerar med några undantag: Jag behåller själv mitt hjärta samt allt som är synligt, dvs hud, ögon osv.

Tanken på att någon tar bort min hud eller mina ögon har jag svårt med.

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
846104
February 20, 2005 - 4:49 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=ilg@dd]Jag vill vara komplett, även i kistan..

Ingen ville ha dig ens som nyfödd, ilg@dd. Det är därför du vaknade upp i en korg utanför skogshuggarstugan, förstår du väl......:)

Hemskt vad du är kivaktig idag. ;P

Akatosh
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1970
846147
February 20, 2005 - 6:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har anmält mig direkt när jag fyllde 18 då jag anser att har de nytta av tom mina tånaglar så får de plocka vad de vill (och min kropp går till vetenskapen, min "begravning" skall endast vara en minnesceremoni)

Kroppen är bara ett kärl, har jag gått vidare så kan kärlet hamna på soptippen. De som vill leva vidare som en slags levande zombie i en ruttnande kropp får väl göra det, dock är det verkligen sniket att tillochmed i döden hålla fast vid sånt man inte behöver.

(EDIT: tänkte på att man kan ju frystorka kroppen så man blir en fräsch, torr zombie.)

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
846157
February 20, 2005 - 6:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Mja får vi se då..

Tyrfing
Member
Medlem
Forum Posts: 2187
846164
February 20, 2005 - 6:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Dom får plocka vad dom vill ha mig, måste bara får handen ur arslet och skriva upp mig som donator.
Personligen tycker jag att är man inte donator så ska man inte få några organ heller.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
846236
February 20, 2005 - 8:37 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=ilg@dd]Jag vill vara komplett, även i kistan..

Hmm, var det inte dina föräldrar som propagerade så hårt om att få icensätta en retroaktiv abort??
Jag fick det bra i skoggshuggarstugan iaf..

wink

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
846245
February 20, 2005 - 8:55 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=denstore][quote=ilg@dd]Jag vill vara komplett, även i kistan..

Hmm, var det inte dina föräldrar som propagerade så hårt om att få icensätta en retroaktiv abort??
Jag fick det bra i skoggshuggarstugan iaf..

wink

Nä, jag fick det bra, jag. Mina föräldrar har redan tagit ut betalningen i förskott på varenda liten detalj. Levern blev en BMW till farsan, och njurarna blev ett par veckor i Ghana till morsan. Skall man ha det fint får det bli pint....:)

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1553
846251
February 20, 2005 - 9:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Det var ett jävla off-topic snack från Denstore i afton 😛 Har något glädjande hänt?

Att anmäla sig till donationsregistret är inte alls ansträngande. Tar en minut, och kan göras online. Knapa in personnummer och namn, that's it. Sen får man en lapp från Socialstyrelsen på folkbokföringsadressen.

För er som undrar alltså 😛

whak
Member
Medlem
Forum Posts: 4718
846269
February 20, 2005 - 9:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Så nu är det "klart" väntar bara på att få hem pappret från dom. 🙂

squarepusher
Member
Medlem
Forum Posts: 2154
846433
February 21, 2005 - 11:06 am
sp_Permalink sp_Print

Dom får ta rubbet, är man död så bryr man sig inte..men med ett förbehåll, det som dinglar mellan bena tar jag med mig i graven, tänk om dom någon gång i framtiden kan transplantera könsorgan..då finns det risk att ens bästa kroppsdel hamnar på någon fet och äcklig gubbe...NO WAY!!
EDIT: Kom att tänka på en sak, vore schysst om man kunde kräva att ens organ gick till någon som led av en "icke egenförvållad sjukdom" dvs inte till någon som har levt osunt (käkat massa fett, rökt,krökat) och blivit sjuk av det, då får man fasen skylla sig själv enl mig.

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
846444
February 21, 2005 - 11:27 am
sp_Permalink sp_Print

All your organs are belong to them...?

squarpusher... Jo, det skulle ju vara en preferens.

nomic
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1347
846877
February 22, 2005 - 7:40 am
sp_Permalink sp_Print

Någon frågade mig ifall jag kunde argumentera, nej det kan jag inte förutom : Mina är, just det, Mina.

Sen(lite långsökt jag vet)mycket väl kunnat tänka mig att dom börjat plocka skiten ifall man hamnat i koma som "inte" man kan vakna upp ur men vet du vad? det händer varje år att folk mirakulöst bara går på dass helt plötsligt ur 7 års koma etc.....

ja du fattar...

tack för mig.

(kommer inte svara mer i den här tråden nu eftersom att det luktar personangrepp redan nu på mig här 😉 )

GooGeL
Member
Medlem
Forum Posts: 4327
846878
February 22, 2005 - 7:51 am
sp_Permalink sp_Print

Hmmm, jag skulle då inte säga nej till att ge bort mina organ ifall jag vore död.
Skulle även tänka mig ge en njure, lunga t ex ifall något syskon blir sjuk.
Klart att man skall göra allt för sina nära och kära. :/

GroundX
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1619
846896
February 22, 2005 - 8:31 am
sp_Permalink sp_Print

John_lz wrote: Jag donerar med några undantag: Jag behåller själv mitt hjärta samt allt som är synligt, dvs hud, ögon osv.

Tanken på att någon tar bort min hud eller mina ögon har jag svårt med.

Håller med där!
Tänker dock inte anmäla mig till någonting sådant än på ett bra tag jag jag tänkt leva några år till wink

rsastin
Member
Medlem
Forum Posts: 4296
847293
February 22, 2005 - 7:46 pm
sp_Permalink sp_Print

För mig får de ta vilka organ de vill från mig när jag är död.
Frågan är bara om de verkligen vill ha dem. 😉

Vitamin-C
Member
Medlem
Forum Posts: 3083
847330
February 22, 2005 - 8:32 pm
sp_Permalink sp_Print

jag anser att min kropp skall vara där den är när den ör död. den ända jag skulle kunna tänka mit att donera till är nog en person som berör mig på något sätt. kanske lite själviskt men det är så jag tänker.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 401
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL