Hur stor plats ska religion ha i samhället?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hur stor plats ska religion ha i samhället?
obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 19, 2006 - 9:40 am
sp_Permalink sp_Print

vad anser ni?

Själv är jag av den åsikten att allt som har med religion ska hållas privat.

I skolan ska religion endast förekomma i undervisning i religionskunskap, annars inte alls.

Och tänk på nu att hålla isär utövande av religion och min fråga. wink

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1051943
June 19, 2006 - 10:01 am
sp_Permalink sp_Print

Tycker inte att religion ska finnas alls, med tanke på vad det åstadkommer. Jag har inte haft nån nytta alls av religionskunskapen jag läst, förutom att jag i princip passade ganska bra in i en viss form av "religion".

Helt värdelöst i mitt tycke, har inget positivt med sig.

padda
Member
Medlem
Forum Posts: 2163
1051946
June 19, 2006 - 10:07 am
sp_Permalink sp_Print

Ingen plats alls.

Marcan-
Member
Medlem
Forum Posts: 3747
1051952
June 19, 2006 - 10:40 am
sp_Permalink sp_Print

Håller med dig obelix.

airman
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 950
1051953
June 19, 2006 - 11:02 am
sp_Permalink sp_Print

Precis, Obelix.

Bra att veta lite om olika religioner genom religionskunskap, men det skall inte påverka andra ämnen i skolan eller i samhället.

Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
1051963
June 19, 2006 - 12:02 pm
sp_Permalink sp_Print

samhället ska bereda individen möjlighet att utöva sin religion, jag ser inget problem med att staten bekostar kyrkor av olika slag, så länge det finns en tillräcklig efterfrågan.

religionsundervisning är jättebra, även om man inte är religiös får man en större förståelse för andra grupper. en stor del av religionsmotsättningarna i världen beror på att man inte vet någonting om de andra religionerna och därmed förutsätter att de är fel och att alla som utövar dem är dumma i huvet.

världen vore en mycket bättre plats om alla bara kunde inse ett faktum:
"men.. dom är ju som vi"

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1051974
June 19, 2006 - 12:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Folk får ha vilken religion de vill eller inte vill, men de ska inte försöka tvinga på andra sina idéer. Och religionen ska följa samhällets regler, inte tvärtom. (T ex slöjförbudet i skolorna, är det förbud så är det.)
Dessutom ska kyrkorna få driva sig själva. Inga skattepengar dit, finns det intresse så finns det pengar att driva det.
Dock kan gamla kyrkor få lite skötselbidrag eller vad man ska kalla det, alltså för att de inte ska förfalla.

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1051977
June 19, 2006 - 1:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Sen finns ju förstås dessa "religioner" som inte är så speciellt religiösa, såsom Shinto (vill jag minnas), som är mer av några färdiga fack som man hamnar i och upptäcker det senare. Det är självfallet en sak.

Var förresten tvungen att ta en printscreen på google-adsen. 😀
[Image Can Not Be Found]

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1051988
June 19, 2006 - 1:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Klart det ska finnas plats för religion och utövande av det. Helt upp till var och en att tro på vad dom vill, som Robert Lind till exempel.

//Andreas

Collateral
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1760
1051990
June 19, 2006 - 1:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Bort med religion.
Borde bannlysas, hårda straff för den som yttrar sig om det.

macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
1052000
June 19, 2006 - 2:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Marcan- wrote: Håller med dig obelix.

Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
1052005
June 19, 2006 - 2:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Klart det ska finnas plats för religion och utövande av det. Helt upp till var och en att tro på vad dom vill, som Robert Lind till exempel.

//Andreas

Så länge vi andra slipper se eller höra om det är det okej.

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
1052021
June 19, 2006 - 2:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Som jag har sagt förut, religion är för mig filosofi. Ett samhälle utan en öppen filosofisk debatt är ett dött samhälle.

Olegh
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 148
1052026
June 19, 2006 - 3:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Är väl inte riktigt lika antireligiös nu som jag har varit men att den ska hållas privat håller jag helt med om. Värt att tänka på är också att även om religionen inte spelar någon som helst roll i ditt eget liv så finns det många som inte håller med dig. Den bristande acceptansen hos samtliga parter är väl ett rätt stort problem som jag ser det.

ultima
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 319
1052041
June 19, 2006 - 4:47 pm
sp_Permalink sp_Print

religioner som har ihjäl folk (heligt krig, självmordsbombare o.s.v) ska inte få finnas enligt mig. Lite mer vanligare religioner borde få finnas till lite iaf..

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
1052043
June 19, 2006 - 4:54 pm
sp_Permalink sp_Print

ultima wrote: religioner som har ihjäl folk (heligt krig, självmordsbombare o.s.v) ska inte få finnas enligt mig. Lite mer vanligare religioner borde få finnas till lite iaf..

det finns ingen religion som har starta ett krig.

det finns däremot idioter som har startat krig i religionens namn pga deras felaktiga tolkningar.

Tyrfing
Member
Medlem
Forum Posts: 2187
1052046
June 19, 2006 - 5:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Tycker det ska hållas en viss debatt och information innom Reliogionskunskap (dock ska dom gå igenom all religion och inte bara dom 5 största.).
Men religion ska inte ha något politiskt inflytande samt så ska dom inte få pengar från staten till byggnader inte heller skattelätnader.

Krehlmar
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 355
1052134
June 20, 2006 - 12:54 am
sp_Permalink sp_Print

Jesus sa "Render unto Caesar that which is Ceasars, and that which is God's unto God", något USA vägrar följa.
Jag tycker inte vi skall bli tvingade kristna värderingar, kristna läror eller liknande, men Kristendom är en kulturarv, vi kan inte förkasta det. Kyrkor behövs och den sekund en katastrof inträffer strömmer plötsligt alla till kyrkan och prisar dem. Finns en historia om en pojka; "The boy was thinking about throwing away the jacket, as it was hot and the jacket was heavy, but then he rememberd how it had kept him warm during the night, and he gladly bore it therafter."

Religion är inte till för professorer och politiker. Religion är ofta det sista som en förtvivlad individ ty sig till, oberoende av vilken religion det är. Icke troende som migsjälv måste respektera detta. Jag tror inte professorer, politiker eller ungdomar sitter och tittar på gudstjänsterna som sänds på tv, de flästa är äldra, ensamstående och boende på olika institutioner. Nu vill "de starka i samhället" förmena dessa människor den stunden av kontemplation.
De som anser att vi skall ta bort tv-gudstjänser, hur tänker ni ge de svaga i samhället tröst och en stund för eftertanke? Schlager festival och popstars?

När det kommer till TV gudstjänser anser jag att de borde behållas, gudstjänserna tillhör de fåtal tv-program som inte är ungdomsfixerade och leder till fördumning. Får många tillhör kyrkobesök deras uppväxt, gudstjänsten ger dem något att tänka på och skänker lugn, även vacker och väl framförd musik hör tjänsten till.
Sverige blir allt mer mångkulturellt, jag anser att vi låter mångkulturen även avspegla sig vad gäller gudstjänster och religösa program i TV. Låt oss förutom kristna gudstjänster även visa motsvarande från andra religioner och kyrkor (inge livets ords dock, de är kulter.) Jag anser att det skulle berika folkets kunskapom andra religioner, andra kulturer och annan musik.

Tallji
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 277
1052181
June 20, 2006 - 10:01 am
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: Tycker inte att religion ska finnas alls, med tanke på vad det åstadkommer. Jag har inte haft nån nytta alls av religionskunskapen jag läst, förutom att jag i princip passade ganska bra in i en viss form av "religion".

Helt värdelöst i mitt tycke, har inget positivt med sig.

Då ca 95% av hela VÄRLDEN är någon form av troende så är det lite fel att det inte ska finnas. Visste du att nästintill alla lagar som vi anser vara fullkommligt normala kommer ursprunligen ifrån religion?
"Du skall icke döda"
"Du skall icke stjäla"
blablabla, kan inte det hela men något sånt.
För er är det självklart men kanske inte överallt, detta tack vare religion.
Religion skapar inte krig, det är som sagt idioter som har som bortförklaring att det är deras religion när de förstör. Allt det där är politiskt, inte religöst.

Vad är det som är så fel med religion anser ni då? Att om man tog bort religionkunskapen i skolan så skulle vi bli ÄNNU mindre förstådda i hur de tänker och tycker i andra länder. Mindre än vad vi redan gör idag. Så länge religionen inte kränker den enskilda människan och man har en egen vilja utan att straffas tycker ja att religion bör finnas.
Religion gör människor "hela", de slipper dessa ultimata frågor "vad är meningen med livet" etc.

Ett världsimperium grundat på utan religion - hur skulle det se ut?
Tänk er en helt vanlig stad i tex Sverige. Även om majoriteten inte tror på gud, tänk er vad än ni ser/läser i tidningen - det är mer eller mindre påverkat av religion som ni inte verkar tro.

PS: Jag är inte religiös, jag är bara grymt intresserad av människors uppfattning om religion, och så många feltolkningar det finns - speciellt inom länder såsom Sverige. Ju mer man läser om de olika religonerna, desto tydligare förstår man andra människor. Hur det sammanför dom.

http://WWW.Matlocks.net
Oerhört bra band för alla som gillar rock! verkligen värt att lyssna på!

dupa666
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 179
1052224
June 20, 2006 - 2:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Religion är inte den enda källan till etik och moral. Människor är i grund och botten vettiga individer och att det skulle behövas en religion för att hålla människorna i "schack" (något som de flesta religioner är konstruerade/modifierade för) i ett modernt samhälle är bara bullshit.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 347
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL