May 17, 2002
plantera om den i större kruka, vattna den 1 gång i veckan. Beroende på vilken sorts kaktus det är du har så ska du ha olika jordblandningar. Vissa kaktusar skall ha mer sand i jorden och vissa vill ha mer jord. Hur det nu är med det så skall du inte ha planteringsjord pga. att det är för mycket näring i den.
February 9, 2004
Krqagyzzz wrote: plantera om den i större kruka, vattna den 1 gång i veckan. Beroende på vilken sorts kaktus det är du har så ska du ha olika jordblandningar. Vissa kaktusar skall ha mer sand i jorden och vissa vill ha mer jord. Hur det nu är med det så skall du inte ha planteringsjord pga. att det är för mycket näring i den.
Sand, är det bara att skutta ut till den lokala sandlådan och knycka en näve eller?
September 7, 2003
Kaktusar är väldigt lätta att ta hand om, bara vattna då och då (sällan)
De har ju så mycket vätska i stammen så de klarar en mindre uttorkningsperiod. Därav finns de i öknen 😉
Jag fick en av min farfar när jag var typ 7 år och den lever fortfarande, cirka 2 meter och snorfet!
Mina syskon har också kaktusar de fått som fortfarande lever, och farfars som de tog skotten från lever fortfarande. Cirka 24 år 😛
May 17, 2002
taffiz wrote: [quote=Krqagyzzz]plantera om den i större kruka, vattna den 1 gång i veckan. Beroende på vilken sorts kaktus det är du har så ska du ha olika jordblandningar. Vissa kaktusar skall ha mer sand i jorden och vissa vill ha mer jord. Hur det nu är med det så skall du inte ha planteringsjord pga. att det är för mycket näring i den.
Sand, är det bara att skutta ut till den lokala sandlådan och knycka en näve eller?
japp, vissa vill ha sand i jorden andra inte. helt vanlig sand bara.
February 9, 2004
LuckyLuke wrote: HM!? varje vecka!? Jag vattnar max en gång var tredje månad =D Då sväller dom upp och blir fina. sen får det kryma mer tills nästa gång =)
HAHA!
Jag har för mig att jag har sett ett gäng kaktusar med olika färger. Röda, gula, blåa... Vart kan man hitta sånna?
October 22, 2002
taffiz wrote: [quote=LuckyLuke]HM!? varje vecka!? Jag vattnar max en gång var tredje månad =D Då sväller dom upp och blir fina. sen får det kryma mer tills nästa gång =)
HAHA!
Jag har för mig att jag har sett ett gäng kaktusar med olika färger. Röda, gula, blåa... Vart kan man hitta sånna?
I en kaktusaffär?
Nä, men vissa blombutiker har ju en massa olika storlekar/former/färger/sorter på kaktusar. Sen har jag även sett att det finns kaktusar att köpa på IKEA av alla ställen
May 17, 2002
fisken wrote: [quote=taffiz][quote=LuckyLuke]HM!? varje vecka!? Jag vattnar max en gång var tredje månad =D Då sväller dom upp och blir fina. sen får det kryma mer tills nästa gång =)
HAHA!
I en kaktusaffär?
Nä, men vissa blombutiker har ju en massa olika storlekar/former/färger/sorter på kaktusar. Sen har jag även sett att det finns kaktusar att köpa på IKEA av alla ställen
En blomsteraffär är ett hett tips..
July 14, 2003
Kaktusar kan leva i 300 år så att hoppas på att den växer är kanske ingen hit (antar att det är därför riktigt stora kaktusar kosta mycket pengar...)
Som alla blommor så fungerar bara näringsupptaget (fotosyntesen?) när det är soligt, så under sommaren kan man vattna den mer än på vintern. Risken är också att rötterna dör av kyla om den vattnas på vintern (ja, även fast den står inne...den får för lite ljus för att ta hand om näringen och vattnet stannar i krukan längre tid)
Skulle tippa på att vattna den 1 gång i månaden. Tänk så här: hur ofta regnar det i öknen?
July 27, 2002
taffiz wrote: Har nu gett den en lite större kruka. Men jag har inte orkat knycka sand från sandlådan. Får väl göra det imorgon. räcker det med 20% sand i jorden?
Ring till någon blomsteraffär. Testa att slå en pling till Rydells, de brukar vara hjälpsamma. http://www.rydells.se [frivillig läsning]som för övrigt ägd av Rickard Rydell (Min kusin). 🙂 [/frivillig läsning]
Edit:
hitta lite nu
Fikonkaktus - 50% plantjord och 50% trädgårdsjord
Julkaktus, Novemberkaktus - verka gå bra med "vanlig" jord 😕
Trädkaktus - Planteras om i stor, väl-dränerad kruka och kaktusjord
Vårkaktus - Planteras i torv och sand, antagligen 50/50..
2 Guest(s)