October 22, 2002
Har på senaste tiden blivit lite konfunderad på vad folk menar med sina smilies.
Ger några exempel här.
🙂 : ) = Glad, ler osv. Ex: Tungt idag? 🙂 (om kompisen varit ut kvällen före)
😉 ; ) = Pikar, skojar fast allvar, ironisk. Att den man pratar vet vad man pratar om även fast man inte säger de. Dolt budskap, man slipper säga rakt ut vad man menar, man låter den andra göra de själv Ex: Fin Saab du har 😉 (Mobbar en kompis angående hennes bil) Ex2: Finns stunder man absolut inte kommer glömma, bla nätterna 😉 (fick jag av mitt ex) Ex3:
😀 : D= Jätteglad, jippie Ex: Jag klarade körkortet :D:D
:S = Förvirrad, osäker, tråkigt Ex: Nu ska jag iväg och jobba :S (fredageftermiddag kl 17)
Fyll på med egna ideér hur du uppfattar olika smilies.
Själv är jag mest konfunderad över 😉
March 18, 2004
: ) Vänlig/glad.
: ( Sur/synd om.
; ) Ironi/retsam. Lite busig.
: P Ironi/retsam.
; P Kombo av de två ovan.
: D Jätteglad.
: O Förvånad.
: / Besviken.
: '( Ledsen.
D; Oj då.
; ( Tjurig.
: S
: @
()
...och andra fula, misslyckade MSN-smileys bör inte användas över huvud taget! ;(
August 22, 2001
Jag tycker att smileysarna har olika innebörd beroende på sammanhang. Jag skulle gärna vilja ha fler, antagligen eftersom det ligger för mig att visa med kroppspråket hur man ska tolka det jag säger. Men eftersom även smileysarna måste tolkas (precis som text) förmedlar de kanske inte så mycket egentligen, mer än som en ikon (man slippper skriva hur meddelandet ska tolkas). Aaa, intressant det där med bildspråk. Att du ens blir fundersam över dem tyder ju på att de inte har fått någon exakt betydelse ännu.
Det ultimata är väl att kunna skapa samma känsla/stämning utan att behöva använda dem. Då är man ganska bra på att skriva rätt saker i rätt situation. Sånt gillar jag.
För övrigt gillar jag Den är hjärtligt skämtsam, ungefär så som jag oftast känner mig och vill framstå. Blanda inte ihop den med flört bara.
January 7, 2006
padda wrote: "Problemet" är väl bara att folk inte alltid förstår ironin/sarkasmen i ";-)"
Själv har jag problemet att folk inte förstår sarkasm hur tydligt sarkastiskt jag än formulerar mig... Speciellt om jag struntar i smileyn för att allt inte ska bli övertydligt. Usch
När jag tänker efter har jag nog det problemet i verkligheten också...
1 Guest(s)