November 22, 2001
beta wrote: [quote=Json_81] Du har jätterätt förutom att du missat en viktig grej. Det är inga svenska ord vi pratar om. Därför kan man inte applicera svenska uttalsregler.
Bass är inget svenskt ord nej. Bot är både svenskt och engelskt. Används bot i en svensk mening är det av två anledningar, antingen ska det uttalas på svenska eller så är det en person som inte lärt sig hålla isär språk och blandar hit och dit. I fallet med basshunter är det det sistnämda då han använder engelskt uttal.
Nu handlar det om en sång, språkpolisen får lugna ner sig lite. Det är tillåtet att blanda hur man vill i sånger 🙂
November 26, 2002
beta wrote: [quote=Json_81] Du har jätterätt förutom att du missat en viktig grej. Det är inga svenska ord vi pratar om. Därför kan man inte applicera svenska uttalsregler.
Bass är inget svenskt ord nej. Bot är både svenskt och engelskt. Används bot i en svensk mening är det av två anledningar, antingen ska det uttalas på svenska eller så är det en person som inte lärt sig hålla isär språk och blandar hit och dit. I fallet med basshunter är det det sistnämda då han använder engelskt uttal.
edit: Öwall, i detta fallet här syftade jag på hur bass används i basshunter och eftersom basshunter är en "båt" som används vid fiskande av bass (basshunter.com) så ser jag inget fel i mitt tidigare påstående om hur det ska uttalas.
edit: onödigt tjafs, tar tillbaka det.
det verkar som att vi menar samma sak egentligen.
Bass (bas på svenska) uttalas base.
Bot (på engelska) uttalas bått.
November 21, 2005
June 5, 2004
Diskussionen var för övrigt mellan mig och NES_Boy här på forumet, och jag är den sidan som röstar på Bäjs/Bejs och han tycker att deet ska vara Bääs.
Men grejjen med tråden är att jag för några år sen sade Bääs,men blev du rättad hela tiden så ajg fick ändra mig och har nu kommit att tycka att det låter mycket bättre så här.
Och nu när man lyssnar på låtar säger dom ALLTID Bäjs/Bejs. Tiil exempel Phasio - Phat bass kickin'
2 Guest(s)