Hur vet man att det är humant?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hur vet man att det är humant?
obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 11, 2005 - 2:34 am
sp_Permalink sp_Print

Hur vet man att just den eller den metoden är human när det gäller avrättningar :-k

Captain_Anarchy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 281
819781
January 11, 2005 - 2:51 am
sp_Permalink sp_Print

umh avrättningar är inte humana?? skulle va o bli skjuten i huvet när man inte märker nåt..

boogey
Member
Medlem
Forum Posts: 3901
819786
January 11, 2005 - 3:41 am
sp_Permalink sp_Print

Bland annat handlar det väl om hur snabbt hjärnan dör, så att man omöjligt kan ha någon uppfattning om smärta.
För det andra kan man ju söva personen ifråga innan så att man även där inte har någon möjlighet att uppfatta smärta.

Hos djur handlar det i princip om samma medel man söver de med, så det är ju ungefär samma pryl som att söva de innan de dör.

.doedels
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1972
819802
January 11, 2005 - 6:25 am
sp_Permalink sp_Print

bästa är väl att konstruera sängen på så sätt att huvudet kan krossas med en pelare från taket utan att fången vet om det.

Kizo
Member
Medlem
Forum Posts: 5235
819810
January 11, 2005 - 6:49 am
sp_Permalink sp_Print

Det gör man inte.
Men om det är någon som ska avrättas behöver det i min mening inte vara humant heller. Kasta stenar i ansiktet på honom tills han dör, eller nått.

Tindy
Member
Medlem
Forum Posts: 5044
819811
January 11, 2005 - 6:56 am
sp_Permalink sp_Print

Kizo wrote: Det gör man inte.
Men om det är någon som ska avrättas behöver det i min mening inte vara humant heller. Kasta stenar i ansiktet på honom tills han dör, eller nått.

Hahaha, det där lät jävligt kul 😛
Dock så har du rätt Kizo, ska man avrättas så ska det inte vara humant heller.

Collateral
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1760
819814
January 11, 2005 - 7:09 am
sp_Permalink sp_Print

Istället för att avrätta fångar (dom värsta fångarna!) så tycker jag att man borde sätta dom på dom värsta platserna och dom värsta experimenten.
Testa på dom hur olika kemikalier reagerar på människan, hur snabbt olika gaser tar död på en m.m.
Tycker jag skulle vara helt okej för har dom gjort något riktigt stort straff så får dom också "jobba" för att få komma tillbaka (om dom har tur och inte fräter sönder innan...)

Några exempel:
Minröjare - Springa ut på fältet och "hoppas" överleva
Experiment råtta - Utsättas för olika kemikalie tester

Är detta humant?
-JA! det tycker jag.

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
819817
January 11, 2005 - 7:23 am
sp_Permalink sp_Print

Collateral wrote: Istället för att avrätta fångar (dom värsta fångarna!) så tycker jag att man borde sätta dom på dom värsta platserna och dom värsta experimenten.
Testa på dom hur olika kemikalier reagerar på människan, hur snabbt olika gaser tar död på en m.m.
Tycker jag skulle vara helt okej för har dom gjort något riktigt stort straff så får dom också "jobba" för att få komma tillbaka (om dom har tur och inte fräter sönder innan...)

Några exempel:

Är detta humant?
-JA! det tycker jag.

Vad händer om dom muteras till några jävla Über soldater då?

Collateral
Kommer du hit ofta?
Medlem
819822
January 11, 2005 - 7:35 am
sp_Permalink sp_Print

SuperNova wrote: [quote=Collateral]Istället för att avrätta fångar (dom värsta fångarna!) så tycker jag att man borde sätta dom på dom värsta platserna och dom värsta experimenten.

Några exempel:

Är detta humant?
-JA! det tycker jag.

Vad händer om dom muteras till några j**la Über soldater då?

DU tycker det låter troligt eller?

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
819829
January 11, 2005 - 8:20 am
sp_Permalink sp_Print

Är det över huvud taget något "humant" över att ta någons liv??

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Collateral
Kommer du hit ofta?
Medlem
819831
January 11, 2005 - 8:27 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Är det över huvud taget något "humant" över att ta någons liv??

Ja, när någon vill skada ens familj eller nära och kära så tycker jag det är en mänsklig gen att skydda för vad allt det bär, då tycker jag det är humant.
Vi är som hundar fast vi ger klara besked vad som gäller, följer inte vissa dessa så lever dom på lånad tid.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
819836
January 11, 2005 - 8:54 am
sp_Permalink sp_Print

Collateral wrote: [quote=ilg@dd]Är det över huvud taget något "humant" över att ta någons liv??

Ja, när någon vill skada ens familj eller nära och kära så tycker jag det är en mänsklig gen att skydda för vad allt det bär, då tycker jag det är humant.
Vi är som hundar fast vi ger klara besked vad som gäller, följer inte vissa dessa så lever dom på lånad tid.

Jo, hämdbegäret är väl ganska mänskligt, logiken säger ju även att om du undanröjer risken för överfall mot din familj genom att dräpa ev angripare så kan du sova lugnt..
Men är det humant att dräpa någon??
Dräper du någon i vredesmod så är det ju i ett smått ickenormalt tillstånd,varvid du inte agerar som en human, normal varelse, eller?

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Lord_Kvadd
Member
Medlem
Forum Posts: 3176
819841
January 11, 2005 - 9:08 am
sp_Permalink sp_Print

Beror ju först och främst på om man anser att det är humant att ta någon annans liv.

Om man gör det så antar jag att söva ner dom och sedan döda dom med hjälp av gift. Bör väl vara humant?

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
819853
January 11, 2005 - 9:39 am
sp_Permalink sp_Print

Du har aldrig som individ rätt att beröva någon annan livet.

Det humanaste jag kan tänka mig är väl den form som visas på i True Crime.

//Andreas

dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
819873
January 11, 2005 - 10:08 am
sp_Permalink sp_Print

när man hör om vissa brott så tycker jag att dom ska få samma skit tillbaka som dom gjort mot andra...

så våldtar du någon så kan du räkna med en inte så trevlig upplevelse i häktet :bgrin:

när det gäller humant sätt att avrätta så vet man ju inte vad som är humant eftersom vi inte vet vad som händer efter döden...
jag tror att efter döden så är det precis som innan vi var födda... så det mest humana jag tror är ju som det redan sagts... först sövas ner sen avrättas...

Vitamin-C
Member
Medlem
Forum Posts: 3083
819875
January 11, 2005 - 10:13 am
sp_Permalink sp_Print

Collateral wrote: Istället för att avrätta fångar (dom värsta fångarna!) så tycker jag att man borde sätta dom på dom värsta platserna och dom värsta experimenten.

Några exempel:

Är detta humant?
-JA! det tycker jag.

josef mengele reinkarnerad?

CoLiC
Member
Medlem
Forum Posts: 3697
819876
January 11, 2005 - 10:20 am
sp_Permalink sp_Print

Saken är ju att det inte är den fysiska smärtan som är ohuman, det är den psykiska. Vad skulle du själv säga om att få ett datum uppsatt där du ska spännas fast på en bänk och dödad mot din vilja, att kunna se förberedelserna för din avrättning pågå runtomkring dig medans du inte kan göra något åt det, känna sprutan och veta att snart kommer det? Pipande maskiner och tysta sköterskor som låtsas som om du inte finns?

Är du inte jävligt nyfiken på vad som väntar efter döden tror jag du skulle vara ganska uppriven i en sådan situation, tänk dig själv in i den.

Ingen sorts avrättning kan vara human med tanke på den psykiska påfrestning som följer beskedet, för att inte tala om den på dagen D.

Tyrfing
Member
Medlem
Forum Posts: 2187
819882
January 11, 2005 - 10:23 am
sp_Permalink sp_Print

Skulle kunna slippa låta massa oskyldiga djur lida och ersätta dom med grova brottslingar.
Då skulle läkemedelsforskningen bli mer exakt och vi skulle slippa att en massa djur lider i onödan.
Samt får brottslingarna bidra med något posetivt innan dom dör.

GroundX
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1619
819925
January 11, 2005 - 11:38 am
sp_Permalink sp_Print

om man dödat några personer så tycker jag personen i fråga borde avrätas.. Risken är ju annars att andra oskyldiga dör..

Captain_Anarchy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 281
819926
January 11, 2005 - 11:43 am
sp_Permalink sp_Print

dree wrote: när man hör om vissa brott så tycker jag att dom ska få samma skit tillbaka som dom gjort mot andra...

så våldtar du någon så kan du räkna med en inte så trevlig upplevelse i häktet :bgrin:

när det gäller humant sätt att avrätta så vet man ju inte vad som är humant eftersom vi inte vet vad som händer efter döden...
jag tror att efter döden så är det precis som innan vi var födda... så det mest humana jag tror är ju som det redan sagts... först sövas ner sen avrättas...

så om en 60 årig gubbe våldtar nån så tror du nån ställer upp på att knlla han i röven som straff osv? wink
(tror det va så du menade iaf!)

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 226
Currently Browsing this Page:
4 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL