September 16, 2002
Jag var ut igår.
Jag skrek igår. Mycket.
Idag har jag ingen röst.
Jag måste ta i som en tok för att kunna få ut en "ton" istället för viskningsljud.
Någon som har någon bra huskur mot detta?
Jag vill kunna prata igen ikväll!
Just nu dricker jag buljong, i hopp om att det ska bli bättre. 😛
Lägg undan ciggen ett par dar och kör enbart med snus..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
September 16, 2002
Bogus^ wrote: om du måste prata så prata vanligt men viska inte, det kräver mer av stämbanden då :bok:
Jo, jag vet. 🙁 Men jag kan inte prata normalt. 😕 Jag kan göra tarvliga försök, och då får jag fram en halvt ord med ton och resten blir viskning.
ilg@dd wrote: Lägg undan ciggen ett par dar och kör enbart med snus..
Bah! Jag har aldrig rökt eller snusat i hela mitt liv och tänker inte göra det heller!
Delph1 wrote: Tappar rösten själv lite då och då. Det är bara vila som gäller.
//Andreas
Hade också problem med det när jag slavade på telemarketing..
Vila var det enda som hjälpte, och att man drog ner på rökningen också då..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
May 19, 2003
Mind wrote: enligt mina medicinska kunskaper är det Enda som funkar att låta bli att anstränga stämbanden, allt fjomperi med att dricka buljong osv är snicksnack.
Men att man värmer halsen lite borde funka för att muskler slappnar av lättare om det är varmt.
Ah, därför det är bekvämare med Nr 2 när det är varmt på toan... :D/
January 21, 2004
Som sångare vet man att ett jäkla bra sätt att återställa en sliten röst är att käka Bafucin. det är en liten gul sugtablett som också är mycket bra mot förkylningar. mot heshet funkar det inte för alla dessvärre, men du kan ju prova 🙂 finns receptfritt på apoteket, om jag inte minns fel.
November 27, 2003
Kizo wrote: Gah!
Kom över några polare igår och vi såg på film så jag tog i för att "prata" och på slutet av kvällen/natten så kunde jag nästan hålla ton hela meningar....Nu kan jag knappt viska.
Med den största respekt:
HÅLL KÄFTEN 😉
Det är det enda som gäller. Nu kan jag garantera dig att det kommer ta minst dubbel så lång tid att ta sig tillbaka.
//Andreas
May 10, 2002
Kizo wrote: Jag har lösningen:
Prata på. Efter ca: 30min så går det att prata helt utan viskningar men fortfarande med väldigt varierande tonart. Efter några timmar så kan du prata som en hes, förkyld person.
Fortsätt sedan prata. För om man slutar så måste man börja om.
Det är ju det logiska alternativet........ ](*,)
Det bästa är att hålla käft, försök sova mycket.
May 1, 2005
Tycker det alltid är lika intressant när man tappar rösten. Jag har kommit på att man nog borde skriva en skylt "Jag har tappat rösten" och hänga den lättåtkomligt i bältet, för uppvisande ifall nån frågar vad som står på. För av någon konstig anledning sjunker människans intelligens vad gäller att analysera läget när någon tappat rösten. Ett klassiskt scenario:
Ove: - Tjena! Hur är läget?
Jag: - Ja...*väs*..ar...appat..*väs*...östen.
Ove: - Vaaa?
Jag: - Jaaa...ar...appat..östen!!!
Ove: - Vad säger du?
Jag: *suck*
Ulf: - Han har tappat rösten.
Ove: - Jahaa. (jätteförvånad) Varför sa du inte det från första början?
Jag: 🙄
Kan berätta en ännu lustigare detalj. Som jag nämnt tidigare så har jag ju jobbat inom psykiatrin liksom obelix. Det var två arbetsdagar då jag var helt röstlös. Ganska utmanande att med hjälp av bara papper, penna och blick få folk att inte vilja ta livet av sig. 😕 Iofs tyckte patienterna att det var rätt lustigt, så de såg det komiska i situationen och kunde roas av det. Alltid nåt. 🙂
Mitt tips är som alla andras. Hålla tyst och utrusta sig med ett anteckningsblock.
2 Guest(s)