January 22, 2006
Tjenare.
Antar att jag åkt på öroninflammation nu idag...
Har fett j*vla ont i örat och det känns som om det är lock för örat helatiden.
Detta ska man väll ha pencelin mot? Eller? Isf lär jag väll ner till sjukstugan imorrn.
Men vad kan man göra så länge? Har ju så förbannat ont och vill väll inte gå å lägga mig innan 00.00 iaf... 😡
Hur är det med att hålla för näsan och blåsa? Alltså "tryck utjämna" eller vad d kallas. Hjälper det?
Alla tips utom dom dumma är välkommna :hrm: :hrm: :gråt:
November 27, 2003
Citronte har en antibakteriell effekt, men kanske inte så mycket när infektionen sitter i örat tyvärr 🙁
Ge fasen i att peta i örat och använd örondropparna. Det är nog tyvärr det enda råd jag har att ge.
Ligger själv med en förkylning som inte vill ge sig riktigt så du är inte ensam om att ogilla mikrobiologiska fenomen just nu >_< //Andreas
April 18, 2003
Jag var ett så kallat öronbarn som hade öroninflamation åtskilliga ggr per år samt opererade in plaströr osv, men på mej växte det inte bort helt så jag har det fortfarande kanske en gång om år, ibland behöver man knappt bli förkyld ens känns det som. Som tur var så är det väldigt sällan trumhinnan spricker numera, det lindrar för stunden men är lite jobbigt när det ska läka.
För mej brukade läkningstiden inte skilja just nått oavsett om jag tar antibiotika eller inte (är väl iofs 15 år sen jag käkade piller mot det sist) och sätts vad jag kan minnas bara in om du har långvariga problem.Om du går till läkaren så säger dom mest troligt åt dej att äta smärtstillande och vänta några dagar på att det går över.
Det jag gör är att bita ihop och vänta ut den hela, det brukar vara över på nån dag, skulle smärtan bli för överjävlig kan du väl ploppa i dej en alvedon men det borde du nog inte behöva, smärta är ju iofs olika så jag kan ju inte säga.
Jag brukar inte tryckutjämna då jag blev "tvingad" till det när jag var mindre så nu skyr jag det som pesten, kan knappt flyga pga det. Det jag brukar göra för att lindra är att äta glass. Och kom ihåg att det nog är över inom några dagar.
Men ta inte mitt ord på det hela utan ring du sjukvården och hör vad dom säger.
August 11, 2005
Är det nu en bakteriell infektion har du inget som kan råda bot på det hemma, det krävs antibiotika. Och för att få den måste du gå till herr doktor och få ditt öra inspekterad. Och får att få antibiotikan ska du hest även ha var i örat, vilket läkarn kan se med sin fina apparat.
Att vissa kurer funkar för öronvärk beror på att det då inte rör sig om någon bateriell infketion.
Så man har ett val, vänta ut och hoppas på att den läker ut av sig självt (medan man står ut med smärtan) eller så får man atnibiotika och processen går fortare.
Edit: Angående tryckutjämningen. Det behövs om du tex har samlat vätska bakom trumhinnan och måste "få bort den". Har man ingen vätska så behöver man inte göra detta och då är frågan; hur vet man om man har vätska i örat ller ej? Det kan läkaren svara på ^^
February 17, 2004
Det här har jag dålig erfarenhet av. Åkte på en sjudundrande öroninflammation nere i Italien för några år sedan. Sov 2 h på 5 dar, skojar alltså inte. Och det trots att jag gick konstant på värktabletter. Men å andra sidan svullnade mitt huvud upp till en baskettboll, mitt huvud är inte stort normalt sett. Jag fick penicillin i vecka. När jag väl blev av med inflammationen fick jag influensan i en vecka.
Jag gick under den här svåra tiden på endast starka värktabletter. Det släppte på värken men inte tillräckligt för att kunna sova. Gå till sjukstugan omedelbart och kör på starka värktabletter är mitt tips!
OT: är det nån skillnad på öroninflammation och öronhinneinflammation eller bara ett äldre begrepp på samma?
August 11, 2005
Dani wrote:
OT: är det nån skillnad på öroninflammation och öronhinneinflammation eller bara ett äldre begrepp på samma?
Hmmm... Har faktiskt ingen aning, kan inte komma ihåg att någon föreläsare någonsin nämnt öronhinneinflammation, utan alltid öroninflammation. Jag tor nog själv att de där två är digferent name same shit.
Men ska försöka kolla upp det på måndag.
February 17, 2004
csm101 wrote: [quote=Dani] OT: är det nån skillnad på öroninflammation och öronhinneinflammation eller bara ett äldre begrepp på samma?
Hmmm... Har faktiskt ingen aning, kan inte komma ihåg att någon föreläsare någonsin nämnt öronhinneinflammation, utan alltid öroninflammation. Jag tor nog själv att de där två är digferent name same shit.
Men ska försöka kolla upp det på måndag.
Låter vettigt. Senast jag var hos läkaren för problem med öronen (får sånt ofta nu för tiden :-?), då sa han att jag hade öroninflammation. Men långt ifrån den kraftiga jag hade första gången. Så funderar om det finns en lindrig variant (öroninflammation) och en kraftigare öronhinneinflammation?? Jag fick en receptbelagd salva för den lindrigare varianten. Den drar ner svullnaden i öronsnäckan. Mycket mycket bra salva den heter Terracortril med Polymyxin B 5 ml, dock receptbelagd.
2 Guest(s)