Hyckleri - sossar...|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hyckleri - sossar...
Deuterium
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1644
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 5, 2005 - 11:17 am
sp_Permalink sp_Print

Nu såhär när folk snackar om tyst minut för att hedra offren. Det är ju sånt jäkla hyckleri, visa att man bryr sig, men bryr sig inte mer än att man kan vara tyst i några minuter. Äta ute, kör bil, skaffa en ny hårddisk, käka snaks mm. Det dör flertal barn varje minut tackvare att de inte får mat för dagen eller penicillin, de dör bara för att Maria ska kunna se på TV, eller för att Olof ska kunna ta fotografi med sin mobil eller för att Göran ska kunna ha ett speciellt märke på sina kläder.

Jag har absolut inget problem med att folk inte vill hjälpa till, jag vill nämligen inte göra det själv. Men jag stör mig något fruktansvärt på folk som blir arga för att man inte vill hålla en tyst minut, respektlöst kallar dem det. Men själva låtar de deras lyx gå föra barns liv. Detta faller in på sossar också, sossar som kallar mig kapitalistsvin, jag är självisk och gör att människor får det sämre heter det. Min lärare (sosse) kallade mig självisk när jag var 17år, för att jag sa att jag ville införa liberalism, samtidigt som han körde en ny bil till jobbet varje dag trotts att där fanns pendelbuss att tillgå…

Blev lite kladigt, var bara tvungen att skriva av mig lite efter att jag blev smått utskälld för att jag inte var tyst 12:00…

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
814630
January 5, 2005 - 11:19 am
sp_Permalink sp_Print

SBT

MoparPower
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1613
814635
January 5, 2005 - 11:20 am
sp_Permalink sp_Print

Såg rubriken och tänkte Deuterium. 😀 Du gillar inte sossar va?

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1553
814636
January 5, 2005 - 11:20 am
sp_Permalink sp_Print

Deuterium:

Håller med till en viss del.

Men samtidigt kanske man ska resepektera just den stunden som andra är tysta. Det kanske känns provocerande för andra.

Inte särskillt svårt att vara tyst i tre minuter. Det är trots allt bara tre minuter.

Men jag håller med om att Sossarna kör med ett fint rävspel och skådespel. Men just detta var ju mer bestämt som en EU-grej, på högre ort.

Det finns säkert massvis med personer där ute som har mist någon anhörig. Eller känner någon. Det finns dessutom massvis med andra som skänkt pengar. Då kan man ju ta hänsyn till DESSA i alla fall. Allting behöver inte handla om "politik" på det sättet.

Men visst, håller jag med dig om att det är hyckleri till viss del.

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
814640
January 5, 2005 - 11:23 am
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: SBT

Du säger inte så mycket, förutom korta angrepp.
Man förstår inte riktigt vad du vill få fram... Kan väl förklara lite istället för att säga "Skit bakom tangentbordet"?

Dessutom verkar det mer som om att det är du som är "skit bakom tangentbordet", eftersom du inte på något sätt säger att det är den andra som har "sympomen".

Du säger exempelviss inte "Du måste ha SBT". Utan du säger "skit bakom tangentbordet", och vem var det som skrev det, jo du. Alltså måste du vara skiten, eller?

laugh

Skojjar med dig bara.

Modesty
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 236
814647
January 5, 2005 - 11:26 am
sp_Permalink sp_Print

Håller helt med Deuterium

Deuterium
Kommer du hit ofta?
Medlem
814654
January 5, 2005 - 11:32 am
sp_Permalink sp_Print

davidhellmyrs wrote: Deuterium:

Håller med till en viss del.

Men samtidigt kanske man ska resepektera just den stunden som andra är tysta. Det kanske känns provocerande för andra.

Inte särskillt svårt att vara tyst i tre minuter. Det är trots allt bara tre minuter..

Varför ska jag avbryta vad jag håller på med, respekt? Respekt för hycklari, tss, I pity the fool.

MoparPower wrote: Såg rubriken och tänkte Deuterium. 😀 Du gillar inte sossar va?

Har ingen vidare bra efarenhet av sossar, sätter sina spår.

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
814686
January 5, 2005 - 11:47 am
sp_Permalink sp_Print

Deuterium:

Skrev senare att du inte ska RESPEKTEA sossarna i den stunden, utan offren, anhöriga, bekanta till offren och övriga som kanske har ställt upp (med pengar, frivillig insatser och liknande).

Allting behöver inte handla om politik, eller så.

John_LZ
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1844
814689
January 5, 2005 - 11:50 am
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker du kan sätta dig ner ett par minuter och fundera över dom som kommer hem utan föräldrar, dom som idag har förlorat sin familj och/eller sina barn. Är det du håller på med just nu mer värt än att visa de sörjande 3 minuters respekt? Du säger att alla ska respektera det du håller på med precis just när du håller på med det, men du vägrar respektera alla döda och sörjande och att ge dom 3 minuter av din tid är otänkbart. Jag tycker synd om dig som måste leva med dig. cry

Sossesnacket lämnar jag, politik är inte tillåtet och jag hoppas ngn stänger denna tråd så snart som möjligt!

Deuterium
Kommer du hit ofta?
Medlem
814692
January 5, 2005 - 11:54 am
sp_Permalink sp_Print

davidhellmyrs wrote: Deuterium:

Skrev senare att du inte ska RESPEKTEA sossarna i den stunden, utan offren, anhöriga, bekanta till offren och övriga som kanske har ställt upp (med pengar, frivillig insatser och liknande).

Allting behöver inte handla om politik, eller så.

Ska man visa respekt på det sätter, för alla, så skulle man inte göra mycket annat. Bara för att man inte ansluter sig till majoriteten betyder det inte att man inte respekterar offren. Att de vill tvinga någon till att vara tyst är dock respektlöst...

Deuterium
Kommer du hit ofta?
Medlem
814698
January 5, 2005 - 12:02 pm
sp_Permalink sp_Print

John_lz wrote: Jag tycker du kan sätta dig ner ett par minuter och fundera över dom som kommer hem utan föräldrar, dom som idag har förlorat sin familj och/eller sina barn. Är det du håller på med just nu mer värt än att visa de sörjande 3 minuters respekt?

Jag vill att du sätter dig ner och tänker på alla de milijoner barn i Afrika som dör på grund av att vi i västvärlden ska se på tv...
Jag tycker också att du ska sätta dig ner och tänka på barnet som kommer dö på grund av svält, som du valde att inte förhindra för att du vill ha en dator att sitta vid.

Du säger att alla ska respektera det du håller på med precis just när du håller på med det,

Citera mig där jag gör det, tack.

men du vägrar respektera alla döda och sörjande och att ge dom 3 minuter av din tid är otänkbart. Jag tycker synd om dig som måste leva med dig. cry

Ska man sörja alla som dör hela tiden lär man inte göra mycket annat, fast det är ju synd om folk som inte håller tre tysta minuter varje timme för att hedra alla de som dör varje timme, på grund av sådana anledning som hade gått att stoppa...

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
814701
January 5, 2005 - 12:04 pm
sp_Permalink sp_Print

John_lz wrote: Sossesnacket lämnar jag, politik är inte tillåtet och jag hoppas ngn stänger denna tråd så snart som möjligt!

Det är tillåtet nu förtiden 😛

Deuterium:

Visst hade man inte kunnat göra mycket annat om man skulle hedra folk hela tiden. Men detta är en större katastroff. I samma omfattning som Estonia, Diskoteksbranden i GBG och nu Asien-katastroffen.

Visst, det finns många andra situationer. Men detta är en nationell samling, då många mist livet i onödan.

När folk dör i vanliga fall så beror det ofta på att antingen den ena har haft åldern inne, någon sjukdom eller att en part har varit "sjuk" och begått ett brott och dödat en. Det är inte en naturkatastroff som sköljt bort hundratusentals med liv på en sekund. Går inte riktigt att sätta i perspektiv.

Att folk dör i Afrika är mycket beklagligt. Visst. Men en nationell kris är mycket värre än en avlägsen kris. Tyvärr. Det är en anna typ av "kris" också. Med åtgärder som måste ske hela tiden, vilket gör det mer omständigt att ha en "tyst minut".

Folk dör i Afrika hela tiden. Men i Asien dog folk som åkte på semester. Det låter grymt. Men man var inte beredd på det. I Afrika är man idag "van". Det är vardag för Svensson.

På samma sätt som du tycker det är respektlöst att tvinga dig vara tyst är det respektlöst från din sida att inte kunna una andra offer tre minuter av din tid, och kollektivet. Man behöver inte göra saken större än vad den är, och göra något politiskt av det hela.

Det handlar om människoliv. Inte om Sossoar.

Deuterium
Kommer du hit ofta?
Medlem
814712
January 5, 2005 - 12:14 pm
sp_Permalink sp_Print

davidhellmyrs wrote: Visst hade man inte kunnat göra mycket annat om man skulle hedra folk hela tiden. Men detta är en större katastroff. I samma omfattning som Estonia, Diskoteksbranden i GBG och nu Asien-katastroffen.

Visst, det finns många andra situationer. Men detta är en nationell samling, då många mist livet i onödan.

En grej för nationalister med andra ord?

När folk dör i vanliga fall så beror det ofta på att antingen den ena har haft åldern inne, någon sjukdom eller att en part har varit "sjuk" och begått ett brott och dödat en. Det är inte en naturkatastroff som sköljt bort hundratusentals med liv på en sekund. Går inte riktigt att sätta i perspektiv.

De som dör med åldern inne i Afrika utgör en minoritet av alla de som dör...

På samma sätt som du tycker det är respektlöst att tvinga dig vara tyst är det respektlöst från din sida att inte kunna una andra offer tre minuter av din tid, och kollektivet. Man behöver inte göra saken större än vad den är, och göra något politiskt av det hela.

Förstår du väl själv att det inte är samma sak.

Det handlar om människoliv. Inte om Sossoar.

Det vet jag, men det jag koncentrera mig på var hyckleri...

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
814716
January 5, 2005 - 12:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Nationalister och bla,bla. Kalla det vad du vill. Generalisera allting om du vill. För mig handlar det om solklara saker, att folk som dör i närheten är "mer betungande" än avlägsna.

På samma sätt som du inte hade sörjt min mormor på samma sätt som du sörjt din.

Förstår inte denna eviga generalisering och inklumpsning när man ska behöva kalla folk för "saker".

skinner
Member
Medlem
Forum Posts: 2394
814720
January 5, 2005 - 12:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Håller med dig Deuterium till viss del. Jag vet att det finns många i Sverige som har förlorat nära och kära. Har själv förlorat en som jag tjände. Dock så blir jag lite sur ibland. Te.x att vi skulle hålla en tyst minut för Anna Lind. Jag anser att då borde man ha en tyst minut för alla som blir mördade i Sverige vilket vi inte har så jag sket i den tysta minuten. Samt att dom som dör i Sudan dör en mycket mer plågsam död en dom som dog i Asien. Men inte har vi några tysta minuter för dom inte. Det kallar jag respektlöst och osolidariskt. Och att säja att man är osolidarisk om man skjuter nyårsraketer håller på att göra mig galen. Läste en insändare i Vk(Västerbottens-Kuriren) idag. Det var någon tant som var jätte sur över att privatpersioner hade skjutigt raketer. Det gör mig också sur då hon kallar bl.a. mig osolidarisk.

Men dock så anser jag att man bör respektera den tysta minuten för dom som dog i Asien då det var otroligt många samt att det var mycket Svenskar, men om jag fick bestämma så ska vi även ha tysta minuter för dom som dör i Afrika samt dom som dör i Arabländerna. Men inga tysta minuter för enskilda persioner.

Gillar förövrigt inte sossar jag med. Är nog lite Liberal.

Callister
Member
Medlem
814721
January 5, 2005 - 12:23 pm
sp_Permalink sp_Print

davidhellmyrs wrote: [quote=Callister]SBT

Du säger inte så mycket, förutom korta angrepp.
Man förstår inte riktigt vad du vill få fram... Kan väl förklara lite istället för att säga "Skit bakom tangentbordet"?

Dessutom verkar det mer som om att det är du som är "skit bakom tangentbordet", eftersom du inte på något sätt säger att det är den andra som har "sympomen".

Du säger exempelviss inte "Du måste ha SBT". Utan du säger "skit bakom tangentbordet", och vem var det som skrev det, jo du. Alltså måste du vara skiten, eller?

laugh

Skojjar med dig bara.

Det finns en del situationer när det är meningslöst .. 🙂

John_LZ
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1844
814728
January 5, 2005 - 12:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Deuterium wrote: [quote=John_lz]Jag tycker du kan sätta dig ner ett par minuter och fundera över dom som kommer hem utan föräldrar, dom som idag har förlorat sin familj och/eller sina barn. Är det du håller på med just nu mer värt än att visa de sörjande 3 minuters respekt?

Jag vill att du sätter dig ner och tänker på alla de milijoner barn i Afrika som dör på grund av att vi i västvärlden ska se på tv...
Jag tycker också att du ska sätta dig ner och tänka på barnet som kommer dö på grund av svält, som du valde att inte förhindra för att du vill ha en dator att sitta vid.

Ingen dör av att västvärlden ser på TV och ingen dör av att jag har en dator.

Du säger att alla ska respektera det du håller på med precis just när du håller på med det,

Citera mig där jag gör det, tack.

Ok: "Varför ska jag avbryta vad jag håller på med, respekt? Respekt för hycklari, tss, I pity the fool. "

men du vägrar respektera alla döda och sörjande och att ge dom 3 minuter av din tid är otänkbart. Jag tycker synd om dig som måste leva med dig. cry

Ska man sörja alla som dör hela tiden lär man inte göra mycket annat, fast det är ju synd om folk som inte håller tre tysta minuter varje timme för att hedra alla de som dör varje timme, på grund av sådana anledning som hade gått att stoppa...

Se dig omkring. Dom flesta du ser har blivit av med en anhörig eller känner ngn som blivit det. Låt dom sörja och repektera att dom vill ha en tyst stund. Det är inte frågan om att du måste hedra de som gått bort, utan om att acceptera att det finns det som vill det och låta dom få göra det på ett bra sätt.

Kommentera gärna detta, jag kommer att lämna den här tråden nu och svarar inte mer då vi har så olika syn på detta. Jag anser ändå att du har en snäv och egoistisk syn på andra och deras rättigheter och du skulle trivas bättre med dig själv om du tänkte till lite ibland.

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
814769
January 5, 2005 - 1:13 pm
sp_Permalink sp_Print

det är rätt på det sättet som Regeringen klantade sig från start.

Sedan är det en stor katatrof, när det gäller antalet döda.

Sedan så behövs det, psykologiskt sätt, det är värre när det händer en katastrof, alla reagerar inte som dig, eller mig.
Det är jobbigt för en stor del av den Svenska befolkningen.
Läste någonstan att det var upp till 4 av 10 som kände någon, (nu vet jag inte om det var just en ort eller om jag läste fel).

Det jag vill ha fram är att det är jobbigare för Svenskarna när det är många som dött, än om det "bara" var en.

Dessutom, gissa hur mycket skit dom hade fått, om dom inte gjorde detta. wink

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
814806
January 5, 2005 - 2:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Det största problemet är i alla fall att människor i det här landet inte är beredda på att olyckor kan hända. Vi såg det tidigare, i.o.m. Estonia, och nu i kvadrat. Regeringens största misstag är att komma med idiotiska löften, som är totalt meningslösa för de drabbade, och att de är inkompetenta nog att inte kunna ge media svar på tal. Vi kommer snart att börja se anhöriggruppers inträdande på scenen, och då kommer det här aldrig någonsin att få vila.

Ett exempel är att precis som vid Estoniakatastrofen tror folk att man skall göra folk gladare genom att ta hem de döda. Helt vansinnigt. Nu skapar man en schism mellan de som har fått sina anhöriga och de som aldrig kommer att hitta dem. Varför skall vi aldrig lära av såna här situationer? Havet ger, och havet tar. Begrav de som hittas på plats, och låt de övriga vila där de är. Släpa inte runt döda kroppar i kylcontainers runt halva klotet. Använde de resurserna till något vettigt istället.

Vi svenskar har blivit så förbannat bortskämda, så att vi tror att vår regering skall kunna lösa alla problem, inklusive naturkatastrofer. Bara för att lilla sverige inte har kapacitet att plocka hem turister från ett av de största resmålen i världen inom några timmar, så går folk i taket. Man kommer med direkta personangrepp, bara för att man inte startade Herculesplanen direkt. Vad fasen tror folk att det handlar om? Vi är ingen stormakt, och vi har inte hundratals UD-anställda som konstant ligger i startgroparna för att reda ut naturkatastrofer.

Folk beter sig som om de hade varit på semester hemma i badkaret, när de var på andra sidan jordklotet. Ena dagen vill de inte ha med sverige att göra, och just därför åker de runt hela världen, till de mest otillgängliga platser, och sedan när olyckan är framme, då skall man sätta igång att gnälla direkt, för att det plötsligt blev obekvämt. Hur bekvämt är det för de som får leva kvar i eländet?

För att inte tala om medias roll i det här. Varje dag undrar jag om de inte kan sluta gotta sig i det här eländet? Aftonbladet och Expressen exploaterar den här katastrofen till den milda grad, och TV-kanalerna fortsätter att visa samma vidriga bilder om och om igen. Vem blir gladare över detta? De påstår att de gör det för allmänhetens eget bästa, och att vi behöver informeras. Behöver vi verkligen höra om det här 10 gånger om dagen, på varje kanal? Finns det inga andra saker i världen som är viktigt? Media hackar på politikerna som om det var deras fel. Politikerna hackar på varandra, och alla anhöriga vet varken ut eller in. Är det särskilt nyttigt? Leder det till avslut för de som har mist nära och kära? Tillåt mig tvivla.

Jag säger inte att den här katastrofen inte är fasansfull. Det är den absolut. Men jag börjar tröttna på att den får all uppmärksamhet, och att den utnyttjas till att framhäva vissa grupper i samhället. Sällan har man väl hört så mycket sanningar från personer som inte har ett dyft med detta att göra. Alla får tycka till, bara de tycker rätt.

Dock så är de tre minuterna för att visa vördnad inte mer än rätt. Hur svårt kan det vara att sitta still eller stanna bilen i tre minuter? Så pass mycket hänsyn borde man kunna vänta sig av vilken normalt funtad människa som helst.

Callister
Member
Medlem
814808
January 5, 2005 - 2:09 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote:
Vi svenskar har blivit så förbannat bortskämda, så att vi tror att vår regering skall kunna lösa alla problem, inklusive naturkatastrofer. Bara för att lilla sverige inte har kapacitet att plocka hem turister från ett av de största resmålen i världen inom några timmar, så går folk i taket. Man kommer med direkta personangrepp, bara för att man inte startade Herculesplanen direkt. Vad fasen tror folk att det handlar om? Vi är ingen stormakt, och vi har inte hundratals UD-anställda som konstant ligger i startgroparna för att reda ut naturkatastrofer.

Folk beter sig som om de hade varit på semester hemma i badkaret, när de var på andra sidan jordklotet. Ena dagen vill de inte ha med sverige att göra, och just därför åker de runt hela världen, till de mest otillgängliga platser, och sedan när olyckan är framme, då skall man sätta igång att gnälla direkt, för att det plötsligt blev obekvämt. Hur bekvämt är det för de som får leva kvar i eländet?

Så jävla rätt :pray:

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 205
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL