March 15, 2004
Jo alla har väl hört på diverse galor, t.ex gp galan som jag såg nyss, även os o sånt. Att kenyaner är bland dom snabbaste i världen (och uthålliga) någon som vet varför? är det nåt speciellt med dom ? annorlunda seder i kenya eller ? springer dom 2 km häcklöpning så fort dom föds eller???
March 15, 2004
Dehman wrote: En bidragaden orsak kan ju vara att de springer till skolan och det är en ganska bra bit för många. Såg en dokumentär om det någon gång för länge sedan.
Jaså. jo det är ju sant att dom får göra det. ganska bra trots allt för hälsan. Men det är ju så också att folk i lite fattigare länder får gå/springa mer och utvecklas bättre.
Men rätt tufft att springa till skolan varje dag kan påverka så mycket 😀
July 4, 2003
Lukascool wrote: Jag såg någon dokumentär om det där för lång tid sedan. Och det är tydligen för att de i genomsnitt har 2 cm längre ben. Eller något sånt.
Det är sant. Deras underben är längre. '
Som ovan nämnt. Många får jaga för födan. Springa efter djuren i timtal tills djuret inte orkar längre utan faller ihop av att det är så trött. Man kan nästan säga att de springer ihjäl sina offer.
"There's no such thing as a free lunch"
"Because I am the Only Gay in the Village" - Little Britain
October 16, 2003
obelix wrote: jag läste en interviuv för en massa år sedan.
Där var det en som sa att:
"det var väl inget konstigt.
Jag har tre mil enkel väg till skolan, och på vägen fanns det en massa lejon som hade sådana som mig på menyn." :bgrin:
appropå lejon, träffade en masaj på ett café (han var här för "tur" mässan) med ett par polare för ett par år sedan... han sa att han hade dödat 3st lejon, närstrid :bgrin: :cy:
DET är respekt
June 16, 2004
Även om de nu blir jagade av lejon o allt på väg till skolan så har jag läst att det faktiskt finns genetiska anlag för det också. Afrikaner har generellt sett mer röda blodkroppar eller nåt sånt, det är ju något som självklart utvecklats på grund av deras levnadsstandard och att den varit så i stort sett alltid.
June 16, 2004
Även om de nu blir jagade av lejon o allt på väg till skolan så har jag läst att det faktiskt finns genetiska anlag för det också. Afrikaner har generellt sett mer röda blodkroppar eller nåt sånt, det är ju något som självklart utvecklats på grund av deras levnadsstandard och att den varit så i stort sett alltid.
Hur de nu fick sina bastanta könsorgan har jag ingen aning om 😀
Bogus^ wrote: [quote=obelix]jag läste en interviuv för en massa år sedan.
Där var det en som sa att:
"det var väl inget konstigt.
Jag har tre mil enkel väg till skolan, och på vägen fanns det en massa lejon som hade sådana som mig på menyn." :bgrin:
appropå lejon, träffade en masaj på ett café (han var här för "tur" mässan) med ett par polare för ett par år sedan... han sa att han hade dödat 3st lejon, närstrid :bgrin: :cy:
DET är respekt
Massaierna ska visst vara jäkligt häftiga med spjut..Ett lejon torde inte vara något problem för en sådan.
Och utan att vara rasistisk, Massaierna och andra Afrikanska folkslag har lite annorlunda kroppsbyggnad..
Som det skrivits tidigare, längre underben, mera röda blodkroppar och lite annorlunda uppbyggnad av musklerna...Iaf enligt vad man snappat upp i litteratur..
*Edit*
Angående Massaikvinnsen så kan väl nämnas att de har långtifrån Afroamerikanska kvinns stora rumpor..
De är väldigt plattrövade och även kobenta enligt min erfarenhet..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
September 13, 2004
MoparPower wrote: Jag såg på sporten när de frågade en långdistansare om löpning till skolan spelade in. Han sa: Nja, jag bodde ju granne med skolan så... 😀 där rök den teorin(ifs bara på honom)
Ja fast det gällde ju flera stycken. Den regionen var tydligen VÄLDIGT framgångsrik när det gällde lång- och medeldistans.
Sen var det ju en dokumentär om forskare som hade kollat upp detta. Deras resultat var bland annat att de hade mer porös benvävnad i underbenen, samt annan viktfördelning i underbenen än exempelvis Européer.
BTW ingen som undrar hur juggarna kunde ha ett så grymt fotbollslag tidigare. De är ju födda med cigg i mungipan :bgrin:
November 5, 2001
Var en stor artikel om detta i Illustrerad Vetenskap för ett par år sedan där man gick in på just vilka rasskillander det var som gjorde afrikaner så mycket uthålligare.
Har inte artikeln framför mig nu men att de skulle ha fler röda blodkroppar förefaller en aning osannolikt då de förmodligen inte skulle klara en dopingkontroll. Finns en del europeér som också har svårt att klara gränsvärdena. Niklas Jonsson t.ex.
January 28, 2003
Om du har naturligt hög halt röda blodkroppar så får du ju dispens från WADA, eller vad de nu heter. Det är ju någon svensk skid-sprinter som har riktigt högt sånt värde, över gränsvärdet, och han har dispens för det. Så det är ju inga större problem, ur den synvinkeln.
2 Guest(s)