Hypersnabba kenyaner|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hypersnabba kenyaner
maedhros
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 845
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 28, 2005 - 6:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo alla har väl hört på diverse galor, t.ex gp galan som jag såg nyss, även os o sånt. Att kenyaner är bland dom snabbaste i världen (och uthålliga) någon som vet varför? är det nåt speciellt med dom ? annorlunda seder i kenya eller ? springer dom 2 km häcklöpning så fort dom föds eller???

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
913286
June 28, 2005 - 6:55 pm
sp_Permalink sp_Print

En bidragaden orsak kan ju vara att de springer till skolan och det är en ganska bra bit för många. Såg en dokumentär om det någon gång för länge sedan.

maedhros
Kommer du hit ofta?
Medlem
913287
June 28, 2005 - 7:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Dehman wrote: En bidragaden orsak kan ju vara att de springer till skolan och det är en ganska bra bit för många. Såg en dokumentär om det någon gång för länge sedan.

Jaså. jo det är ju sant att dom får göra det. ganska bra trots allt för hälsan. Men det är ju så också att folk i lite fattigare länder får gå/springa mer och utvecklas bättre.
Men rätt tufft att springa till skolan varje dag kan påverka så mycket 😀

Jonas Fallenius
Member
Medlem
Forum Posts: 2669
913292
June 28, 2005 - 7:08 pm
sp_Permalink sp_Print

deras mandomsprov är ju att jaga en gnu i flera dagar har jag för mig... typ springa konstant.. :bgrin:

CoLiC
Member
Medlem
Forum Posts: 3697
913293
June 28, 2005 - 7:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Rasskillnader? Men dom springer mycket på hemmaplan.

maedhros
Kommer du hit ofta?
Medlem
913294
June 28, 2005 - 7:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Ganska jobbigt att jaga en gnu 😛 (vad det nu är) 😀 men jo men eftersom att dom har sprungit så mycket i säkert väldigt många generationer borde dom inte ha arvsanlag för att kunna springa snabbt o bra ? menar kroppen utvecklas ju efter sådant.

Lukas
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1132
913295
June 28, 2005 - 7:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag såg någon dokumentär om det där för lång tid sedan. Och det är tydligen för att de i genomsnitt har 2 cm längre ben. Eller något sånt.

Nord
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 661
913302
June 28, 2005 - 7:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Lukascool wrote: Jag såg någon dokumentär om det där för lång tid sedan. Och det är tydligen för att de i genomsnitt har 2 cm längre ben. Eller något sånt.

Det är sant. Deras underben är längre. '

Som ovan nämnt. Många får jaga för födan. Springa efter djuren i timtal tills djuret inte orkar längre utan faller ihop av att det är så trött. Man kan nästan säga att de springer ihjäl sina offer.

"There's no such thing as a free lunch"
"Because I am the Only Gay in the Village" - Little Britain

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
913303
June 28, 2005 - 7:28 pm
sp_Permalink sp_Print

jag läste en interviuv för en massa år sedan.

Där var det en som sa att:
"det var väl inget konstigt.
Jag har tre mil enkel väg till skolan, och på vägen fanns det en massa lejon som hade sådana som mig på menyn." :bgrin:

Jonas Fallenius
Member
Medlem
Forum Posts: 2669
913327
June 28, 2005 - 8:00 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: jag läste en interviuv för en massa år sedan.

Jag har tre mil enkel väg till skolan, och på vägen fanns det en massa lejon som hade sådana som mig på menyn." :bgrin:

appropå lejon, träffade en masaj på ett café (han var här för "tur" mässan) med ett par polare för ett par år sedan... han sa att han hade dödat 3st lejon, närstrid :bgrin: :cy:

DET är respekt

roxerthedead
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 569
913334
June 28, 2005 - 8:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Även om de nu blir jagade av lejon o allt på väg till skolan så har jag läst att det faktiskt finns genetiska anlag för det också. Afrikaner har generellt sett mer röda blodkroppar eller nåt sånt, det är ju något som självklart utvecklats på grund av deras levnadsstandard och att den varit så i stort sett alltid.

roxerthedead
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 569
913335
June 28, 2005 - 8:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Även om de nu blir jagade av lejon o allt på väg till skolan så har jag läst att det faktiskt finns genetiska anlag för det också. Afrikaner har generellt sett mer röda blodkroppar eller nåt sånt, det är ju något som självklart utvecklats på grund av deras levnadsstandard och att den varit så i stort sett alltid.

Hur de nu fick sina bastanta könsorgan har jag ingen aning om 😀

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
913350
June 28, 2005 - 8:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Bogus^ wrote: [quote=obelix]jag läste en interviuv för en massa år sedan.

appropå lejon, träffade en masaj på ett café (han var här för "tur" mässan) med ett par polare för ett par år sedan... han sa att han hade dödat 3st lejon, närstrid :bgrin: :cy:

DET är respekt

Massaierna ska visst vara jäkligt häftiga med spjut..Ett lejon torde inte vara något problem för en sådan.
Och utan att vara rasistisk, Massaierna och andra Afrikanska folkslag har lite annorlunda kroppsbyggnad..
Som det skrivits tidigare, längre underben, mera röda blodkroppar och lite annorlunda uppbyggnad av musklerna...Iaf enligt vad man snappat upp i litteratur..

*Edit*
Angående Massaikvinnsen så kan väl nämnas att de har långtifrån Afroamerikanska kvinns stora rumpor..
De är väldigt plattrövade och även kobenta enligt min erfarenhet..
wink

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1330
913355
June 28, 2005 - 8:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Största skillnade ligger i att deras vader är mkt smalare än på tex oss nordbor, smalare vader är lättare och man kan därmed springa snabbare/längre. Det var en dansk grupp med blivande löpare och deras tränare och läkare som var där och gjorde den studien.

MoparPower
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1613
913364
June 28, 2005 - 8:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag såg på sporten när de frågade en långdistansare om löpning till skolan spelade in. Han sa: Nja, jag bodde ju granne med skolan så... 😀 där rök den teorin(ifs bara på honom)

ruf an
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 144
913366
June 28, 2005 - 9:04 pm
sp_Permalink sp_Print

MoparPower wrote: Jag såg på sporten när de frågade en långdistansare om löpning till skolan spelade in. Han sa: Nja, jag bodde ju granne med skolan så... 😀 där rök den teorin(ifs bara på honom)

Ja fast det gällde ju flera stycken. Den regionen var tydligen VÄLDIGT framgångsrik när det gällde lång- och medeldistans.

Sen var det ju en dokumentär om forskare som hade kollat upp detta. Deras resultat var bland annat att de hade mer porös benvävnad i underbenen, samt annan viktfördelning i underbenen än exempelvis Européer.

BTW ingen som undrar hur juggarna kunde ha ett så grymt fotbollslag tidigare. De är ju födda med cigg i mungipan :bgrin:

Spinnjonte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1407
913368
June 28, 2005 - 9:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Dom väger väl typ 50 kilo i snitt oxå.....

nomic
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1347
913370
June 28, 2005 - 9:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Eller för att rassarna jagar dom med enduro ?

Skämt åsido.

Tror det är genetiska upplag.

Tror faktiskt det finns en hel del i vad man har anlag för och inte, även ifall man inte vill påspegla det i media osv, för alla ska ju vara jämställda hit o dit...

Arny
Member
Medlem
Forum Posts: 2842
913386
June 28, 2005 - 9:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Var en stor artikel om detta i Illustrerad Vetenskap för ett par år sedan där man gick in på just vilka rasskillander det var som gjorde afrikaner så mycket uthålligare.

Har inte artikeln framför mig nu men att de skulle ha fler röda blodkroppar förefaller en aning osannolikt då de förmodligen inte skulle klara en dopingkontroll. Finns en del europeér som också har svårt att klara gränsvärdena. Niklas Jonsson t.ex.

MrWeizel
Member
Medlem
Forum Posts: 4639
913402
June 28, 2005 - 10:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Om du har naturligt hög halt röda blodkroppar så får du ju dispens från WADA, eller vad de nu heter. Det är ju någon svensk skid-sprinter som har riktigt högt sånt värde, över gränsvärdet, och han har dispens för det. Så det är ju inga större problem, ur den synvinkeln.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 116
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL